AGM mp40

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Tyke
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jan 02, 2013 5:57 pm

AGM mp40

Inlägg av Tyke »

Hej

Hade tänkt ge mig in på airsoftande, och efter lite letande fastnade jag för en AGM mp40. Eftersom jag ska iväg på postapoc-lajv vill jag ha nåt som inte ser för hightech ut, och som nybörjare vill jag inte ha nåt som skjuter för hårt, alltså verkade mp40 ett lysande alternativ.

Är det någon som testat vapnet jag pratar om, eller har nån koll på om tillverkaren gör bra grejer generellt?

http://www.taiwangun.com/sub-machine-gu ... agm_1.html

Tack på förhand!

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: AGM mp40

Inlägg av Namboy »

Yes, jag har sagd bössa och den går riktigt bra! Det enda jag gjort med min är att jag bytt ut bussningarna, då dessa var i plast. :)
Externt ser bössan bra ut och den känns väldigt stabil. De enda sakerna jag kan klaga på är att det mesta av all metall är riktig monkey metal så magcatchen
slits ner relativt fort, och stocken kan vobbla en hel del (inte hänt på min än iaf!).

Vill du veta något mer så fråga på, så ska jag se om jag kan hjälpa dig. Och välkommen till en underbar hobby! :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Tyke
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jan 02, 2013 5:57 pm

Re: AGM mp40

Inlägg av Tyke »

Tack för svaret =)

Två frågor: Hur byter man ut bussningarna? Är magcatchen fästet för magasinet, och kan man göra nåt åt att den slits?

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: AGM mp40

Inlägg av Namboy »

Bussningarna sitter i själva gearbox-skalet och kuggarna hålls delvis på plats med hjälp av dom. Man får plocka ut gearboxen ur bössan, öppna den väldigt försiktigt så det inte flyger delar överallt, och sedan är det bara att byta! Man får vara noga att de går i bra och att kuggarna sitter rätt när man monterar ihop boxen. När du ändå har boxen öppen kan du passa på att se om du behöver fetta om den då min var full med äckligt skräp-fett.
Det är absolut inget måste att byta eftersom fjädern är så pass mild, men jag bytte ändå. Better safe than sorry. :)

Precis. Magcatchen är den som håller magasinet på plats i bössan och den är gjord i ganska mjuk metall medan magasinen är stålplåt, så den slits ganska kraftigt.
Tyvärr är det ont om reservdelar till just AGMs MP40, så det absolut bästa är att gå iväg till någon som kan tillverka en helt ny magcatch i ett tåligare material.
Alternativt finns det olika sorter av metallpasta (ingen aning om detta är vad det verkligen kallas) som man kan skulptera och forma lite som man vill, men har tyvärr ingen aning om hur hållbart det är.

Måste dock påpeka att jag har använt min bössa relativt flitigt i snart 10 månader utan att min magcatch slitits nämnvärt, men det är ändå värt att tänka på!
"We're surrounded. That simplifies things."

TigerZero
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:08 pm

Re: AGM mp40

Inlägg av TigerZero »

Har också en AGM mp40 som jag köpte beggad här på forumet, har haft den i lite över ett år nu själv men den var minst 2 år gammal när jag köpte den, har aldrig öppnat den eller bytt något alls på den och den rullar fortfarande på hur fint som helst, chronar fortfarande stabila 95ms med 0.20.

Jäkligt bra köp för pengarna iaf, lätt värt dom, stocken kan bli som Namboy sa lite vobblig, men den använder iaf jag nästan aldrig iaf.

Ska du köpa en ny skulle jag rekomendera att låta den vara som den är tills något går sönder, som sakt min har varit med i över 3 år utan att det har bytts eller lagats något alls på den, garanterat av förra ägaren syns även på skruvarna att dom är orörda, även hopup gummit är orginal ;), droppa i lite silikonolja någon gång ibland bara så kommer den rulla på fint :).

Inte hänt något med magcatchen på min bössa efter 3 år iaf, maggen glappar inte och låser hur fint som helst och den har aldrig strulat med matningen, men man kan ju alltid ha otur och få ett måndagsexemplar så man vet aldrig innan man köpt en :).
SPRAY AND PRAY!

Takolander
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:42 pm

Re: AGM mp40

Inlägg av Takolander »

Min gjorde 112m/s direkt ur lådan (köpte "vanliga" versionen, dvs ej export-modellen som är CQB-anpassad). Kör KAs plastmagg (110rds) men man får slå in dem lite lätt för att de ska komma på plats (magcatchen ja, vi får se hur det går). Det enda som störde mig var att ytterpipan lossnade då jag höll vapnet i just ytterpipan. Märkte att de glömt skruva fast ytterpipan med en liten skruv...som fattades helt. Men det är åtgärdat nu.

Sen en grej till, det är fetglapp mellan främre och bakre delen av vapnet (man delar det för att byta batteri). Detta är dock lätt fixat med lite papper inklämt (temporär lösning) eller genom lite tejpa/vik/kläm-in med BILTEMAS(!!!) jättefina eltejp.

Min filosofi: Går den sönder köper jag en ny, playboy-style!
2 papp på http://www.rodastjarnan.com < flera timmars mekande 8-)
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:44 pm

Re: AGM mp40

Inlägg av Anton »

Jag köpte en begagnad för några veckor sedan, men min gick sönder idag! Kan har vart kylans fel, men i alla fall. Delen som gick sönder på min var denna:

Bild
Bild


Är inte ensam om det då denna man:
http://www.youtube.com/watch?v=0nMRPIhjRlE
Var med om exakt samma fel.

Hur jag ska lyckas fixa problemet är en bra fråga, hittade "triggerboxen" som spareparts på en hemsida, men den kostade 49.99 USD. Hälften av vad bössan kostar...

Bössan ett antal skönhetsfel, men med tanke på bössans pris så ska man inte klaga! Min bössa var underbar fram tills nu, men alla bössor går sönder någongång. Jag kan garantera att många kulor har sprutat igenom den här bössan innan jag fick den i mina ägor.
"Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: For thou art with me."
Psalm 23:4

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: AGM mp40

Inlägg av ohman »

Hur jag ska lyckas fixa problemet är en bra fråga
Kan ju alltid testa att reparera delen med kemisk metall? Funkar det inte, köp en ny box eller ny bössa =) Fast surt ändå eftersom du just fått den.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

themetalpope
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:30 pm

Re: Sv: AGM mp40

Inlägg av themetalpope »

Det kan inte gå att borra ett hål o pressa i en pinna av lagom storlek.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:44 pm

Re: AGM mp40

Inlägg av Anton »

Jo, det blev att borra ett nytt hål! Sen ersatte jag den trasiga delen med en skruv, så nu rullar bössan igen!
"Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: For thou art with me."
Psalm 23:4

Skriv svar