Import från Fire-support.UK eller ehobby?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Titan

Re: Import från Fire-support.UK eller ehobby?

Inlägg av Titan »

Ok...
På köp under 1400kr ska det inte vara någon tull
Källa? Senast jag läste på är det tull på allt som paserar in i EU.
För att få gå som gåva så måste värdet vara under 500kr inklusive frakten
Men nu är det ingen gåva, utan en produkt skickad från ett företag, som du köpt.
Tycker inte det är ok när man köper en grej för 300kr lägger på frakt på 200kr, får en avgift på det 155kr och sen moms på alltihop inklusive frakten och administrativa. 818kr får nåt värt 300kr. Var vad jag fick lägga ut sist när dom gjorde mig den här tjänsten.
Grej 300 kr. Frakt 200 kr. Det ger 500 kr som ska betalas tull på. Tullsatsen för industrivaror, som det brukar debiteras är 3%. Då är du uppe i 515 kr.
Till detta ska svensk moms läggas nu á 25%, vilket är satsen på leksaker/vapen. Nu är du uppe i 644 kr.
På detta har UPS valt att lägga en administrations och förtullningasavgift på 155 kr (enl källa i tråden). Totalt landar du på 798 kr.
Hade detta gått med Posten AB, hade slutsumman vart 793 kr istället.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Whopper

Re: Import från Fire-support.UK eller ehobby?

Inlägg av Whopper »

Nej det hade det inte, posten lägger på 100kr ex moms i avgift. Källan som du fråga efter är tullverket som jag ringt flertalet gånger.

Tull är 10%. Så handlar du över 1400kr så får du 10% till på det totala. Mitt köp var från privatperson.
Edit: Ok fel av mig, det är visst mina grejer som brukar kosta det, men tullen variarar visst rätt grovt mellan 0% och 20% och dom har sänkt det till 1300kr.
http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 05754.html
Rent ****** att hålla sig uppdaterad med lol, och då driver jag webbshop.

Sorry för offtopic.

Skriv svar