Vapentillstånd?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
generalzbynio

Vapentillstånd?

Inlägg av generalzbynio »

Eftersom det har sagts att inga frågor är för duma här:

Jag var i kontakt med Polisen och fick beskedet att AEG liksom CO2- eller green gas drivna vapen är tillståndspliktiga, stämmer det?

Jag antar att det stämmer inte, för hur annars skulle så många kunna handla med det och inte tala om till kunder att det behövs tillstånd från Polisen? Kan man hyra en sånt vapen utan tillstånd? Hur är det med pellets?

Kan någon alla de reglerna?

Gwlyddyn

Re: Vapentillstånd?

Inlägg av Gwlyddyn »

Det är fel.

AEG och CO2-vapen är licensfria. Gasdrivna vapen är, på grund av en märklig formulering i vapenlagen, helt olagliga.

Stygge

Inlägg av Stygge »

Det hela har att göra med ålder.
Är du inte 18 så är det licens(tillstånds)pliktiga vapen men är dy över 18 är det licensfria effektbegränsade vapen. Gasvapen är som nämns licenspliktiga vapen oavsett men detta finns att läsa om på flertalet ställen här på forumet.

p33krN

Inlägg av p33krN »

Både Gas och Kolsyrevapen är olagliga om man ska tolka lagen strikt.

H2CO3 = Kolsyra/divätekarbonat

CO2 = Koldioxid

Dvs. att våra vapen drivs på Koldioxid och inte kolsyra som är specificerat i lagen. Sen är det skitsamma om "kolsyra" är ett vedertaget namn för CO2 eller ej. Det är ju bannemig en lagtext, då får man se till att använda korrekt svenska och inte vardagsspråk.

Allt är bara bevis på hur dåligt lagen är formulerad. Själv är jag kluven, antigen så försöker man ändra lagen eller så skiter man i den och kör på som vanligt eftersom att inte en själ bryr sig i praktiken.

Förresten, det finns redan flera trådar om detta.

Pontus

Inlägg av Pontus »

Med risk för att verka korkad tänkte jag bara dubbelkolla om jag förstått!

Om polisen kommer till ett skogsspel jag deltar i för att kolla vapen (vet inte ens om detta förekommer någonsin), och jag har min GBB i hölstret som chronar 100 m/s, så blir det problem (läs: anmälan om brott mot vapenlagen)? Även fast pistolen i fråga är tydligt avsedd för airsoft? Hur kan detta vara möjligt när Co2 har ett högre tryck än t.ex. greengas vilket jag tänkt köra i min? Då verkar det ju inte vara någon idé att köpa en GBB då detta inte känns så bra att ha i registret vid en eventuell jobbansökan..
- Stay Classy!

MiqaFox

Inlägg av MiqaFox »

När lagen om effektbegränsade vapen skrevs var airsoft inte allmänt känt. Det aktuella var paintball och luftgevär/luftpistoler. Därför gjordes bara undantag från tillståndsplikten till dessa. Lagen har inte uppdaterats sen dess, i meningen om driv-medel iaf.

Teoretiskt sett så kan polisen komma till ett spel och plocka in en jävla massa illegala vapen, ja. Dock är polisen så rationella att de inser att vapnen är harmlösa. Tror aldrig att någon blivit av med något på spel, men vet förstås inte. I praktiken så är det bara tullen som strular med oss och ser till att plocka alla vapen de kommer åt. Svenska åf säljer gasvapen öppet, om man ville forcera lagen hade det nog slagit där först. Det värsta exemplet jag hört om är detta: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... t=gasvapen
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det finns ett känt rättsfall för olaga vapeninnehav som handlade om GBB. Bowhunter, som han kallades på gamla forumet, friades i tingsrätten. Man ansåg att gasen var jämförbar med licensfria drivmedel.

Riksdagen har klubbat igenom en ändring av lagen men den kom inte med i lagtexten, uppenbarligen av misstag. Det finns en tråd om detta här: http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=653
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

generalzbynio

Inlägg av generalzbynio »

Tack för alla svar.

Hur är det med AEG då, är dem kvalificerade som fjäderdrivna eller luftdrivna vapen? För den polisman jag har snackat med, jag tror att han har missförstod det hela, snackade till slutet om elpistoler (fast han är expert på vapenlagen, men kanske inte på vapen, speciellt inte replikor).

Har köpt en GBB för några veckor sen och säljare sagt att det är helt lagligt :S

@p33krN - Du verkar ju vara experten, så jag skule vilja höra vad skall du säga om detta?: Finns det kolsyredrivna (alltså H2CO3-drivna) vapen alls? Jag har aldrig hört om sådana, men CO2 fanns för länge och heter kolsyredrivna i allmänheten. Alltså jag undrar varför man skulle nämna i vapenlagen ett vapen som inte finns? Kan man då anse att kolsyra enligt vapenlagen menar CO2?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

De räknas som fjäderdrivna. Med luft menar man komprimerad luft i en tank. Att det är en elmotor som spänner upp fjädern är egalt. Ditt bryt-luftgevär är ju inte cornflakesdrivet även om du åt flingor till frukost, eller hur?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Ja, man menar CO2.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Skriv svar