Nybörjare, tacksam för svar!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Jonte1976
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 11, 2012 8:32 am

Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Jonte1976 »

Undrar lite saker.... Såg på ett TV program för några veckor sedan där det va fullt "krig" ute i skogarna med SOFT AIRGUNS.... Blev väldigt intresserad av detta då jag inte visste att det fanns "krig" på detta sätt?!

Mina funderingar och jag är tacksam för svar!
Hur gamla är deltagarna? Är det blandade åldrar? Flest yngre/äldre? Finns det något "krig" i skogarna runt StorStockholm? Hur kommer man kontakt med någon klubb/organisation/förband eller liknande i Stockholm? Vart köper man vapnen, butik el hemsida med STORT utbud...
Sist men inte minst, hur kommer man snabbast igång?

Tacksam för svar.
Mvh Jonte

Titan
Inlägg: 180
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:23 pm

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Titan »

Åldrarna slår mellan 18 och 50 vanligtvis. Lagstadgat krav på 18 för att äga vapen i Sverige.
"Krig" kallar vi spel.
Butiker finns det fler än du orkar räkna. Se återförsäljare. Finns både i Sverige, innom EU och utanför EU (USA och Asien), alla har olika för och nackdelalar.

Plöj lite trådar här på forumet. Kika i Kontakt-delen osv.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av ministry »

18+ naturligtvis, men jag skulle gissa på att snittåldern ligger någonstans i de övre tjugo.

Åldrarna är blandade förvisso, det finns 18-åringar och jag har stött på mer än en som närmar sig ett halvt sekel.
I Stockholm spelas det i regel på Hästa Klack ute vid Järvafälten, på lördagar endast. Det är knappast "krig" likt ett militärsimulationsspel (oftast runt 48h med strängare regler på utrustning), utan snarare ett s. k. lördagsspel där folk ses, snackar, spelar och har deet kul ute i naturen.

Generellt brukar airsoftspelare dela in sig i lag snarare än klubbar och organisationer. De senare finns, men brukar snarare vara regionsgrupper som sysslar med just organisation och arrangemang av spel.
Dessa lag är vanligtvis baserade på en nationalitet eller enhet man vill spela som. Ett lag kan till exempel spela tyskt. Ett annat lag kan vidare spela ett specifikt tyskt arméförband och göra efterforskningar om vilken utrustning de skall bära för att se korrekta ut. En stor del i airsoftandet är just efterliknandet av riktiga föregångare, och många av oss lägger mycket mycket stora belopp i vår strävan att vara korrekt utrustade och i vårt samlande.

Airsoft kan sägas generellt, vara lite av paintballens motpol när det kommer till spelstil. Paintballen är ofta lite mer tävlingsinriktad, emedan airsoften generellt sett sällan är det.

Köpa saker kan man göra lite varstans. Listar nedan två exempel på ställen där man kan köpa vapen och tillbehör främst. Övrig utrustning likt uniformer och bärselar bör du nog vänta med till du vet vad du vill spela som, för att skaffa rätt utrustning.

http://www.wgcshop.com - enormt utbud och bra priser, men tänk på att du får betala moms på köpesumman.
http://www.taiwangun.com - bra priser, bra vapen. Ligger inom EU, så ingen moms.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Jonte1976
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 11, 2012 8:32 am

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Jonte1976 »

Hur kommer jag i kontakt med rätt folk direkt som kan hjälpa till med att få tillhöra ett förband m.m i Sthlms området? Tack för dessa svar så länge..

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Welle »

Medelåldern i PTH är 37... 8-)

För mig har aldrig airsoftandet handlat om att efterlikna ett lands arme, vårt lag är ett bra exempel på det, för mig handlar det om att ha kul och umgås med vänner, likasinnade och icke sådanna. Man bör ha tolerans för vad dom olika spelarna/lagen vill åstadkomma med denna hobby, annars blir det lätt tråkigt.
Personligen uppskattar jag de taktiska bitarna av spelet och vill gärna vinna, fast har du haft kul och förlorat har du vunnit ändå!
Som vanligt handlar det om att som ny spelare komma ut och prova på. På skeppartorp kan man tex hyra vapen och utrustning. Kolla i evenemangstråden.

Det finns även några butiker i stockholm där du kan få pilla och klämma på vapen, åk dit och ställ massa dumma frågor.
Lite finare, lite bättre

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av ministry »

Precis - variationen är stor precis som Welle skriver.

Om jag var du, Jonte1976, skulle jag titta runt lite först. Känn efter vad du vill spela som. Känn efter vad det är du vill göra inom airsoften. När du börjar få en bild klar kan det börja bli dags att leta efter folk som söker samma som du.

Och glöm inte att börja spela, känn efter om du tycker det är roligt!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Jonte1976
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 11, 2012 8:32 am

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Jonte1976 »

Welle skrev:Medelåldern i PTH är 37... 8-)

För mig har aldrig airsoftandet handlat om att efterlikna ett lands arme, vårt lag är ett bra exempel på det, för mig handlar det om att ha kul och umgås med vänner, likasinnade och icke sådanna. Man bör ha tolerans för vad dom olika spelarna/lagen vill åstadkomma med denna hobby, annars blir det lätt tråkigt.
Personligen uppskattar jag de taktiska bitarna av spelet och vill gärna vinna, fast har du haft kul och förlorat har du vunnit ändå!
Som vanligt handlar det om att som ny spelare komma ut och prova på. På skeppartorp kan man tex hyra vapen och utrustning. Kolla i evenemangstråden.

Det finns även några butiker i stockholm där du kan få pilla och klämma på vapen, åk dit och ställ massa dumma frågor.


Vi bor inte så långt från varandra... Bor 1.5 mil norr om Berga! Det är just det jag söker... Det taktiska! Sånt som jag gillar... Men hur provar man på? Jag vet redan att detta är nåt för mig i och för sig...;) Finns det nåt förband el liknande häruppe längs Skärgårn?

Hahaha, vilken tur att snittåldern är 37 (1976) Du är snäll du...

Med vänlig hälsning, Jonte

Ajo79
Inlägg: 31
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:57 pm

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Ajo79 »

Det är ingen panik att börja i ett lag. Åk på utannonserade spel. På plats delar man in spelarna i två sidor oftast och kör olika spelformer/scenarion under dagen. Oftast får du spela med trevliga lirare. Du lär känna folk och folk lär känna dig. Prata med folk, hör dig för, brukar sällan vara problem med det. Börja med att köpa en bössa du vill ha, riktiga skyddsglasögon och ta det från det.

Läs, läs, läs. Finns mycket matnyttigt på detta forum. Välkommen till hobbyn! :)
“I’m a firm believer that there’s plenty of problems that can be solved with an M1A1 battle tank”
Min Affärer

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Twist »

Välkommen till hobbyn! För att komma i kontakt med folk och hitta spel tillbringar du helt enkelt en massa tid med att läsa i de olika delarna här på forumet. Allt du vill veta finns här.

När du ändå är igång och förkovrar dig bör du läsa igenom forumets regler, speciellt delen om citat. Vi är lite annorlunda när det kommer till det jämfört med de flesta andra forum där ute. Det gör att det kan kännas lite ovant i början men i gengäld blir trådarna lättare att hitta i och mindre tjatiga.

Reglerna finns längst upp i alla forumsdelar.

Lycka till! :-)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Sane
Inlägg: 30
Blev medlem: tor okt 18, 2012 10:47 am

Re: Nybörjare, tacksam för svar!

Inlägg av Sane »

Precis som Ajo79 säger är det inte så viktigt att hitta ett lag att spela med. Jag skulle däremot rekommendera dig att prata med dina vänner och övertyga dem att börja spela med dig. När jag började var vi ett stort gäng som delade samma upplevelse och bildade så småningom ett eget lag. Airsoft var riktigt spännande då (spännande på ett annat sätt än idag) och själva processen med all research som det innebar att starta ett enhetligt lag var halva grejen med hobbyn. Om ditt mål är att hitta ett lag att börja spela med direkt missar du den biten och blir tvungen att köpa den gear som de redan har bestämt sig för. Inte för att det är något fel med det, men det är alltid roligare att själv kunna påverka! Vi hade också några personer som man skulle kunna kalla för handledare som hjälpte oss med allt möjligt och om jag vore du skulle jag satsa på att hitta en trevlig person i Stockholm som kan hjälpa dig med att komma igång.

Jag har paus i några år och har flyttat ner till Skåne och sitter i en liknande sits som du. Istället för att jaga de redan etablerade lagen håller jag och några vänner på och startar ett nytt lag här (eller omstartar deras gamla lag). Det är mycket roligare så :)
AUK

Skriv svar