Laddar LiFe-läget NIhM batterier?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Vargtass
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 31, 2022 10:34 am
Aktiv sedan: 2003

Laddar LiFe-läget NIhM batterier?

Inlägg av Vargtass »

Istället för att väcka döda trådar till liv och då jag inte riktigt fann svar bland tidigare trådar, så kommer här en ny tråd! :)

Jag har en ASG LiPo LiFe-laddare från RS
https://rodastjarnan.com/airsoft/airsof ... dare-32569

Den har två lägen: LiPo och LiFe.
LiPo är väl LitiumPoly och LiFe Litium Järn...?

Jag har skaffat in några bättre begagnade bössor med, jag antar, är NiHm eller något annat som inte är LiPo.
Detta då de bara har en tamaya-kontakt och inte, som LiPo, två sladdar. Ni vet... en för ström på och en för av och som baseras på antal celler i LiPobatteriet och har en liten vit kontakt.

Min fråga är då:
Är det så att LiFe-läget på ovan nämnda laddare, laddar alla andra typer av icke-lipo-karaktär?
Dvs kan jag med gott samvete plugga in batteriet i det läget? Det ena som jag har vet jag är ett NiHm då jag läsa det på sidan. Det andra är så intejpat att jag inte kan se vad som står. Jag antar att om det nu går, så ska jag köra på 1A-läget då det är okänt vilken kapacitet som batteriet har. Lite safe then sorry, tänker jag.

Jag vill helst undvika att bränna ner halva länet...:)

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Laddar LiFe-läget NIhM batterier?

Inlägg av MiqaFox »

Laddaren och de tilltänkta batterierna har balanseringskontakt. Tvivlar på att laddaren kommer att mata ström om inte balanseringskontakten är inkopplad.

NiMH batterier brukar bli riktigt dåliga med tid om de inte underhållsladdas, enligt min erfarenhet. Personligen undviker jag de an den anledningen. Sannolikt att de inte mår så bra, om du inte vet att föregående ägare laddat aktivt.

Utöver det så har batterierna olika kemi och cellspänning. Att rekommendera något annat än en dedikerad laddare känns dumt.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Vargtass
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 31, 2022 10:34 am
Aktiv sedan: 2003

Re: Laddar LiFe-läget NIhM batterier?

Inlägg av Vargtass »

tack!

Då skiter jag i de gamla batterierna och kör på LiPo istället. Jag hade en tanke att ha dem som backupbatteri men de har inte laddats på länge så det är nog lika bra att slänga i återvinningen då.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Laddar LiFe-läget NIhM batterier?

Inlägg av Thinker »

Bara för att klargöra: Nej, du kan inte ladda NiCd eller NiMH med en LiPo-LiFe laddare. Det är helt olika batterispänningar och laddningsmönster, och det är LiPo-LiFe som är de griniga att det blir rätt. Du kan ladda NiCd-NiMH med ett motstånd och en strömkälla.

Generellt så blir alla batterier dåliga när de åldras, men LiPo kommer kräva betydligt mer underhåll och storage laddning för att inte svullna på väldigt kort tid (ett par år). Jag har fortfarande NiCd från början av 2000 talet som fungerar väldigt fint, medan jag har tappat räkning på hur ofta jag fått köpa nya LiPo till mina olika saker, men LiPo är små och lätta med bra kapacitet och urladdningsförmånga (när det inte är för många minusgrader, då fungerar bra NiCd bäst).
This space intentionally left blank

Skriv svar