M60 till sitt första spel
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm
M60 till sitt första spel
Om man skulle dra med sig en M60 (VN versionen) till sitt första spel vad bör man tänka på? Hur ser arrangörer på understödsvapen samt vad brukar medspelare anse om att en nybörjare kör med lmg-rollen?
Vilken kulvikt är bäst lämpad för M60:n och 120-fjäder?
Vapnet ifråga är A&K's M60VN.
Vilken kulvikt är bäst lämpad för M60:n och 120-fjäder?
Vapnet ifråga är A&K's M60VN.
- HrodgarHippie
- Hippie
- Inlägg: 205
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
- Lag / förening: Cannibal Hippies
- Aktiv sedan: 2004
- Ort: SWE
Re: M60 till sitt första spel
Ditt FÖRSTA spel skulle jag inte rekommendera 120fjäder och KSP, nej.. Du har ännu inte lärt dig avstånden du måste kunna för att inte skjuta sönder folk sönder och samman.
Kan du, byt ner till 90-fjäder då har du iallafall 0meter säkerhetsavstånd och kan spreja loss (inom rimliga gränser) med hur en KSP ska användas.
Kan du, byt ner till 90-fjäder då har du iallafall 0meter säkerhetsavstånd och kan spreja loss (inom rimliga gränser) med hur en KSP ska användas.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm
Re: M60 till sitt första spel
Det låter rimligt, att man kan ha svårt med säkerhetsavstånden som ny. Fast byta fjäder i en M60, känns instinktivt bättre att använda en vanlig karbin istället som går under 100. Blir ju inte mycket kvar av understödjande eld om den inte når fram till motståndarna.
Dock vet jag hur långt 10m är då vi har en båttrailer som är nästan exakt den längden.
Förutom nybörjare och avstånd, hur ser arrangörer på ksp'er? Begränsningar i antal, antar att det finns som inofficiella tak för antalet snipers?
Dock vet jag hur långt 10m är då vi har en båttrailer som är nästan exakt den längden.
Förutom nybörjare och avstånd, hur ser arrangörer på ksp'er? Begränsningar i antal, antar att det finns som inofficiella tak för antalet snipers?
- HrodgarHippie
- Hippie
- Inlägg: 205
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
- Lag / förening: Cannibal Hippies
- Aktiv sedan: 2004
- Ort: SWE
Re: M60 till sitt första spel
'app 'app 'app!!
Där gör du ett klassiskt misstag, även om du inte har helt fel i grunden. Starkare fjäder innebär inte per automatik längre räckvidd, även om det hjälper. Du _kan_ ha en mycket svagare fjäder men ändå ha samma/bättre räckvidd om du ger lite omtanke över Hopup och pipa. Men ja, det enkla/snabba sättet att få bättre räckvidd är att smacka i starkare fjäder, så därmed är det fel, men inte fel, hur du tänker.
Hur som helst, utöver räckvidd och nybörjare så är det i grund och botten arrangören på spelet du sticker till som avgör. Är det mer scenariostyrt spel med lite eftertanke av Arr kanske de har begränsningar, såsom max två per lag, eller endast tioskottsburstar eller liknande. ELLER.. så är det fritt fram söndagsspel och då är det sällan några begränsningar på varken antal eller skyttesätt. (Även om många medspelare kommer fnysa lite åt omotiverade tvåminuterssalvor..)
Och, jag är själv ägare av en M60, så jag vet vilken kärlek du känner.
JAG personligen bygger den dock att ha max 100m/s dvs 0 meter säkerhetsavstånd och sedan lägger jag pengar på hoppen för att få ut max räckvidd av styrkan (som jag begränsar mig själv med).


Hur som helst, utöver räckvidd och nybörjare så är det i grund och botten arrangören på spelet du sticker till som avgör. Är det mer scenariostyrt spel med lite eftertanke av Arr kanske de har begränsningar, såsom max två per lag, eller endast tioskottsburstar eller liknande. ELLER.. så är det fritt fram söndagsspel och då är det sällan några begränsningar på varken antal eller skyttesätt. (Även om många medspelare kommer fnysa lite åt omotiverade tvåminuterssalvor..)

Och, jag är själv ägare av en M60, så jag vet vilken kärlek du känner.

-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm
Re: M60 till sitt första spel
Ska absolut ta dina råd i beaktande så det blir nog en vanlig karbin istället samt mycket ögon på hur medspelarna agerar. KSP'n får stanna hemma en stund till.
Re: M60 till sitt första spel
Bästa är att läsa på dom lokala reglerna som är för området och står det inte tydligt så kontakta arrangören. Normalt så brukar det inte finnas några begränsningar på KSP om det rör sig om vanligt söndagsspel. Är det däremot scenario eller lite mer milsim-inspirerat så kan det se väldigt annorlunda ut, allt från hur mycket boll du får bära med dig i kassetten till hur mycket bössan ska väga eller vilka skjutställningar som ska användas.
För vanligt söndagsspel så får man ut mest av en KSP om man rör sig med sin grupp/lag och använder den som en karbin än leker "one man army" ala rambo style
Sen gäller det som vanligt, nybörjare som erfaren - överskjut inte personer och sikta lågt eller sätter kulorna på oömma ställen, så blir man genast en trevlig med/motspelare per automatik.
För vanligt söndagsspel så får man ut mest av en KSP om man rör sig med sin grupp/lag och använder den som en karbin än leker "one man army" ala rambo style

Sen gäller det som vanligt, nybörjare som erfaren - överskjut inte personer och sikta lågt eller sätter kulorna på oömma ställen, så blir man genast en trevlig med/motspelare per automatik.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.
Cry havoc, and let slip the hogs of war.
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: tis maj 08, 2012 6:00 pm
Re: M60 till sitt första spel
En M60 är också betydligt mer obekväm att bära än en karbin ffa som högerskytt. Magasinet är på vapnets vänstersida vilket gör att den blir väldigt svår att bära intill kroppen. Den är också tung.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm
Re: M60 till sitt första spel
Det är jag medveten om, har en bra vadderad rem som delvis löser problematiken med vikten. Annars blir det att bära den över axeln och sedan gå i ställning vid skytte. Ska försöka gå på lite träningsspel och få in schvungen så att säga innan den följer med ut på allvar. 

Re: M60 till sitt första spel
En del lördags/söndagsspel kör ju ibland p semi-only med undantaget på understödsvapen.
not one step back