Chrona

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Tengminator

Chrona

Inlägg av Tengminator »

Hej! Är ny till Airsoft och undrar när man chronar en pistol använder man alltid .2g kulor? Även om jag ska spela med typ .4g kulor?
Tack på förhand!
MVH Marcus

Folkeryd

Re: Chrona

Inlägg av Folkeryd »

Chrona ALLTID med det du ska spela med så du får rätt värden och tar bort joulecreep som faktor.

Herr_erlandsson

Inlägg av Herr_erlandsson »

utöver det folkeryd sa så kan det vara bra att chrona en gång med kulvikten som banan du ska spela på chronar med så att man inte får en överraskning.

Mini_

Inlägg av Mini_ »

Fast ingen seriös arrangör chronar med annat en det du ska spela med i ditt/dina vapen.

Tengminator

Inlägg av Tengminator »

Tacksam för svar! Kollade runt lite om chroning och hittade inget vettigt svar! Men skönt att jag vet hur jag ska ta mig till!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Förr i tiden, innan kunskapen om att det är hål i huvudet att göra så började spridas, så var det vanligt att man chronade med 0.20. Numera är det väldigt ovanligt och skulle du stöta på det så säg till och ge dig inte. Det är i princip oundvikligt att en tyngre kula får en högre initial energi men det förekommer till och med att tyngre kulor går snabbare än lättare vid mynningen, ur samma vapen, och då förstår du nog hur missvisande det kan vara.

Ankedot: Jag hade en Co2-pistol för länge sen som hade nästan exakt samma utgångshastighet oavsett kulvikt, från 0.20 ända upp till 0.43. Med 0.36 chronade den in som semisniper enligt VSAF. :lol:
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar