Hagel hastighet ?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
GSA-Holmgren

Hagel hastighet ?

Inlägg av GSA-Holmgren »

Hej

Jag skriver min fråga här för jag känner mig som en nybörjare med gashagel.
Har frågat runt men ingen vill ge mig ett rakt svar på mina frågor.
Har en M500 som cronar ca 120-125 med en 0,35 boll (8mm) ,den skjuter normalt 3 st ur samma pipa.
Laddade en boll i taget för annars trodde cronografen att det var rof jag ville ha.
Mina frågor :Vad blir utgångshastigheten med tre ? Får jag spela CQB?

MVH G.S.A Holmgren

ChickenZliZe

Re: Hagel hastighet ?

Inlägg av ChickenZliZe »

Vad jag förstår av gashagel så blir utgångshastigheten lägre ju mera bb´s du laddar med per patron,det är allt jag kan säga.Jag tror jag låter någon som är mera kunnig ge ett rakt svar på det.

Danno

Inlägg av Danno »

Jag hade en liknande hagel, chronade ~~55 mps med 0.34 8mm och ~32 med 5 kulor i, så det borde sänka utgångshastigheten men det finns ingen garanti på att chronon utläste det rätt :roll:

Titan

Inlägg av Titan »

Jag får det till att den enda kulan hade 2.7344 J energi.
Om vi ANTAR att kulan har absorberat HELA energin, som kommer följdaktligen 3 kulor dela på den energin och landa på under 1J per kula.

I vanliga fall är det så man vill räkna.
Problemet börjar om nu det är så att kulan lämnade loppet innan hela expansionen av gasen var klar, alt. att 3 kulor har en så mycket högre tröghet att de befinner sig längre i pipan och når en rellativt högre hastighet än förväntat.

Är det gas eller CO2 i bössan?

Jag hade nog ögonmåttat lite med en AEG som jag visste vad den gjorde med en så tung kula jag kunde hitta.
Det verkar ligga en bit under 1 Joul när man gör överslagsräkningen.
Ett annat alternativ är att du mäter upp ett givet avstånd (10 m?) och spelar in avfyrningen med datorn. Sedan är det bara att räkna hur lång tid det tog mellan "knallen" och träffen 10 meter bort för den första av de 3 kulorna.

EDIT:
http://www.1728.org/energy.htm <- Bra sida.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Om du chronar den bössan med tre kulor kommer du hamna under 100 m/s.

..med 0,35-ammo. Man ska hamna under 1J med 0,20. Nej, du får inte spela CQB med den bössan.

Titan

Inlägg av Titan »

Gwlyddyn, utvekla gärna hur du kommer fram till det.

ADAM

Inlägg av ADAM »

Om något är svårt att chrona kan du alltid börja med att vända på situationen. Tänk att du är på en CQB-bana och en motståndare har ett sådant hagel. Tänk sedan att motståndaren skjuter på en av dina medspelare men att du sticker fram huvudet och får svärmen i skallen på 1 meters avstånd. Skulle det vara ok för dig?

Det är ett extremscenario som har och kommer hända i CQB så det gäller verkligen att ha bössor som inte skadar
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Titan skrev:Gwlyddyn, utvekla gärna hur du kommer fram till det.
Räkna ut anslagsenergin.

Jag har haft ett liknande hagel, Marushin Mossberg 500, och vet att det är för hög anslagsenergi för CQB.

Titan

Inlägg av Titan »

När jag räknade, gav det 2,7 Joul anslag på en kula.
Utvekla gärna hur det blir för mycket när den energin fördelas över 3.

Stygge

Inlägg av Stygge »

Fördelas energin verkligen över 3 kulor?
Nu tror jag här men delas verkligen kraften av alla 3 kulor? Tänker då att bla luftmotståndet inte blir 3ggr så högt då det främst är den främsta kulan som orsakar detta.
Således bör det gå åt mindre "extra" energi för varje ytterligare kula utöver den första?!

Skriv svar