Intresserad av att börja spela Airsoft.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Macderpzz

Intresserad av att börja spela Airsoft.

Inlägg av Macderpzz »

Har länge varit intresserad av att börja med airsoft och vet att det inte rekommenderas att börja som prickskytt. Då jag alltid velat testa och tror att jag har tålamodet( inga problem att bara agera spotter och ta skott som är rena ) så undrar jag vad ni tror om denna som ett första vapen och vilka kulor man borde använda?

http://www.tacticalstore.se/se/art/asg- ... er-kit.php

Kommer även köpa ett sidearm som är CO2 drivet i detta fall.

Alla svar uppskattas, även konstruktiv kritik :D
Callsign - Reaper

Lisen

Re: Intresserad av att börja spela Airsoft.

Inlägg av Lisen »

Hej! Som första förslag jag tänkte ge är att åk ut på spel och låna grejjer första gången! Tycker du det är roligt, kör på! Många spelområden har grejjer för utlåning eller så finns det snälla privatpersoner som kan låna ut.

Som du säkert läst är det en svår väg att komma in som "sniper" och alla rekomenderar att man inte gör det innan man testat på hobbyn. Det finns en del bra anledningar som du säkert läst om redan innan. Kärnan i det är följande: För att kunna spela rollen du vill spela behöver du lägga mycket pengar och tid på att fixa ditt vapen. Om du inte gör det kan du lika gärna köpa en AEG. En ouppgraderad AEG är bättre eller lika bra på alla punkter som en ouppgraderad sniper.

Det jag tänkte komma med är 2 olika kompromisser som kanske lockar. Istället för ett CO2 sidearm (som i vissa fall kan skjuta lite för hårt för att få klassas som CQB) satsa på en liten AEG som sidearm, t.ex MP5K eller liknande, denna kan du sedan spela med "normalt" om du skulle tappa intresset för sniper/krypskytt.

Alternativ 2 är att köra på ett vapen av DMR-karaktär, dvs du köper en vanligt AEG och uppgraderar sakta men säkert när du lär dig mer om att mecka och spela. Den stora fördelen med detta är att du aldrig går "all-in" för en roll du aldrig provat på. Om du slår ihop priset för det du länkade och en CO2-pistol får du en fin AEG.

Om du tänkte köra på ditt förslag skulle jag säga: "Köp det som alla andra köper". Alltså det som det finns mest uppgraderingar, guider, tips och trix m.m för.

ohman

Inlägg av ohman »

Hej och välkommen,

Tyvärr måste jag säga att jag håller 100% med Lisen ovanför. Det du letar efter, en billig bra sniperbössa, existerar inte.

Om du själv är beredd att lägga ner otaliga timmar kan du klara dig undan med ca 3500 kr (sist jag kollade) om du beställer från airsoftpro.cz, men då måste du bygga den själv vilket kanske inte rekommenderas som en introduktion till airsoftens värld :D Vill du däremot ha "top of the line" grejor så kan du nog ganska lätt räkna på 4-5000 kr i uppgraderingar utöver priset för vapnet (om det känns ok, så skulle jag rekommendera att du köper en färdig från Aggressor Studios i Stockholm för ca 7k).

Om du gillar spelstilen så finns det inget som hindrar dig från att spela på det sättet med en vanlig AEG. Ställ eldväljaren på semi och kör hårt, den kommer inte skjuta sämre än någon sniperbössa du köper direkt från butik, men du har valet att byta till auto om du vill testa en annan stil. Känns det fortfarande rätt efter ett par spel kan du börja uppgradera den du köpt till en DMR (inte heller billigt eller lätt, men det tar du som det kommer).

Trevliga bra grunder för en DMR kan vara någon av dessa t ex:
JG SL-8 ca 1500:-
Cyma M14 ca 1200:-
JG G3 ca 1100:-
En annan Cyma M14 ca 1200:-
JG G36 ca 1200:-
En AUG kanske? ca 1500:-
Cyma M14 EBR ca 2400:-
Masada i sniperutförande ca 2650:-

Sen funkar det ju förstås med valfri M4/M16 med lång pipa och rail om du är lagd åt "AMERICA! FUCK YEAH!"-hållet... Även en SVD kan ju vara kul om du känner dig lite mer rysk (dock vill du nog inte spela inomhus med en sån :D ).

Edit: För att potentiellt bespara dig framtida huvudvärk - M14 är jobbig att mecka med. G36 (SL-8) är lätt, AUG är lätt, Masada är lätt/medel, M4 medel, AK lätt, SVD har jag ingen aning om (har aldrig öppnat en).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Macderpzz

Inlägg av Macderpzz »

Tack för alla svar, så om man kör en AEG, så kan man använda den som en Smi auto sniper dvs, inte lika långa avstånd kanske recticle eller låg zooms sikte då ? Tackar för alla svar och länkar, då jag verkligen funderar på att börja med detta. ligger mycket pengar i besluten så varför inte göra det rätt liksom ( spelade mycket airsoft när jag var yngre ( mest fjäderdrivna pistoler ) men det var svinkul och jag gillar atmosfären ) Så fortsätt länka saker som kan leda till bra DMR alternativ och C02 Pistoler :D

Hittade nämligen denna pärla också, därför jag var inne på prickskytte också http://www.taiwangun.com/en/spring/snip ... aign-id=19
Callsign - Reaper

Mathias

Inlägg av Mathias »

Hej, har en kompis som började spela sniper, men dmr, vilket visade sig inte vara det mest lyckade valet, då svårt få tag på magasin.
Den prisklassen du kollar på, på sniper, kommer göra dig besviken, du kommer på spelet finna aeg eller machine gevär, som skjuter längre, samt med förmågan med full auto.

För kunna spela sniper, behöver du erfarenhet, kunskap att mecka, kunna bedöma av stånd samt erfarenhet hur spelet går till. Du måste veta vad en r-hop är, kunna bygga denna, kunna mecka i lådan, spendera cirka 3500 till 5000 till uppgraderingar, samt välja rätt bössa, som är enkel att uppgradera, samt att det massor med delar till den= att den går uppgradera!

Bössan som är enklast för nybörjare, är enkelt M4, som de andra, har nämt kan du köra sniper. Bra märken? du måste läsa på väldigt mycket, kunna läsa spelet. Annars om du köper sniper bössa, kan det sluta, under ett spel, att du tröttnar, blir förbannad på , att jag eller andra med aeg , skjuter längre, har möjlighet till full auto.

http://www.evike.com/products/68256/ Mycket bra meckbox, skjuter långt
http://www.evike.com/products/49999/ GP , ett bra märke
http://www.evike.com/products/37645/

ok sniper bössa, finns delar till att uppgradera
Matrix Custom VSR10 MB10 Airsoft Bolt Action Sniper Rifle by WELL - Black
http://www.evike.com/products/50577/#pagetabs

Macderpzz

Inlägg av Macderpzz »

Hittade en person som säljer en bössa för en billigare peng då han vill bli av med den, lite modifieringar gjorda, ska få all info senare idag.

En L96 med sikte (170 m/s) med 0.20, under 2k med magg och lite andra saker
Callsign - Reaper

Marcules

Inlägg av Marcules »

En L96 med sikte (170 m/s) med 0.20, under 2k med magg och lite andra saker

Om den inte har uppgraderingar för precisionen så kommer du ha ett väldigt litet spelbart spann på en sån bössa. Du FÅR INTE skjuta på något närmre än 30m, vilket är rätt jäkla långt bort. Och har den inte bättre precision än original så kommer det inte vara någon ide att skjuta på folk som är längre bort än kanske 50m. Jämför det med en AEG från en kvalitetstillverkare som Tokyo Marui där du kan skjuta på allt mellan 0-50m. Eller en riktigt bra trimmad/uppgraderad DMR där du kan agera mellan 20-80m.

Just saying, du gör såklart som du vill.
-:Skogsfrisk:-

Macderpzz

Inlägg av Macderpzz »

Förutom att köpa den så kommer jag införskaffa en sidearm som jag kan använda på kortare distanser ( väl medveten om att sniper inte kommer skjutas på nära håll ) enligt förra användaren så har den justerats och använts. Sikte , kulor och lite annat smått och gott följer med för 1000 kr så känns som en bra deal. b
Callsign - Reaper

Callahan

Inlägg av Callahan »

Mitt tips är följande satsa på en M14 och uppgradera den till 130-140m/s så har du en grym DMR bössa.
Jag skulle satsa på en TM eller Cyma och att den skulle vara svår mekad håller jag inte med om alls.
Sen skulle jag skippa Co2 pistolen och satsa på en TM pistol(tex hi-capa)bättre finns inte som presterar så rakt ur lådan.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

ohman

Inlägg av ohman »

Callahan - Det är inte svårt att mecka M14 när man väl kommit fram till gearboxen, men det är ju en miljarder skruv och småfjädrar som ska flyttas bort innan man väl är där :D Jämför med G36 där du har två sprintar och en skruv innan du är framme vid gearboxen :P

Håller dock med Callahan när det gäller rekommendationen, en M14 är en utmärkt grund för att bygga en semi sniper.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar