Cybergun Famas skjuter inte..

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
DM

Cybergun Famas skjuter inte..

Inlägg av DM »

Hej!

Fick precis hem en Cybergun Famas F1.
När jag har laddat batteriet och laddat BB:s i magasinet skjuter den inte alls. Ljudet kommer o.s.v men det flyger inte ut några BB:s. Jag har inte öppnat upp, justerat eller meckat med vapnet alls.

Är det defekt eller finns det någon lättare och uppenbar fix? Har försökt googla men utan lycka :(

Tacksam för tips och hjälp :)

Endymion

Re: Cybergun Famas skjuter inte..

Inlägg av Endymion »

Låter som det är problem med matningen. Använder du high-cap magasin, och isåfall, har du skruvat på hjulet på undersidan för att spänna fjädern så den matar BBs? :)

DM

Inlägg av DM »

Ja det har skruvats en del men kanske inte nog :D. Det är ett highcap-magasin :D. Ska testa!

Tackar för hjälpen :)

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Det klickar hela tiden när du rullar hjulet, kolla så du inte rullar på fel håll, kan hända ibland det med. :)
Magget är fullt uppskruvat när det blir ett annat sorts motstånd och du får ett starkare engångsklick så att säga,
som om fjädern spänns upp och hoppar till. Ungefär. :)

Titan

Inlägg av Titan »

Om du tar ut magget, vänder bössan upp och ned, så ser du nere i magg-brunnen, en liten rund sak just bakom pipan.
Torr-skjut ett par skott och kolla så att det rör sig där.
Är du osäker på om det fungerar, så ta en kula, HA PIPAN I EN SÄKER RIKTNING (ta täcket och lägg runt mynningen), håll bössan upp-och-ner, lägg kulan i det lilla hålet och tryck av.
Fungerar det, så är det inget fel på bössan, utan det är magget du ska felsöka på.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

DM

Inlägg av DM »

Mycket konstigt.
Jag testade att ta ut magget, stoppa en BB i brunnen och skjuta. Fungerade utmärkt!

Däremot när jag snurrar på hjulet under magget kan jag snurra i en evighet. Har hittills kunnat skjuta 1 skott för att sedan snurra på det i ungefär 2 minuter och sen skjuta igen. Så ett skott varannan minut.

Endymion

Inlägg av Endymion »

Låter som du bör testa med ett annat mag...

Alltså det går att snurra typ hur länge som helst men snurrar man för mycket får fjädern fnatt o säger rurururururururu och så får man spänna om igen. Snurra först tills du ser en BB kika fram i matningshålet på mynningen i magasinet, sedan snurrar du typ 5 gånger till så ska du kunna fyra av

DM

Inlägg av DM »

Jo, borde nog testa med ett annat magasin..
Ska nog ta med mig vapnet till klacken för att se om någon kan se om jag är noob eller om det verkligen är fel på magget :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Om man ska använda sig av Titans tips MÅSTE man ha ögonskydd. Kulan kan ta andra hållet och fara ut ur magasinbrunnen. Jag fick en kula som satte sig en halv centimeter ovanför ögat när jag gjorde precis som han beskriver.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Boppen

Inlägg av Boppen »

Min gissning är att fjädern i magget gått av eller lossnat, om du inte har tummen mitt i handen så är det för det mesta lätt löst om du öppnar magget. Brukar vara delen i mitten av fjäderrullen som antingen gått av eller hoppat ur sitt spår. Är den av på nått annat ställe så finns det fjädrar man kan köpa.

Alternativt, köp ett m4 hicap och modda det så att det passar, se här http://www.airsoftforum.com/board/FaMas ... 83568.html (kräver modifiering av maggbrunnen, men man kan göra skåran på maggets baksida längre istället om man inte vill modda bössan http://www.airsoftretreat.com/forums/in ... pic=3836.0). Om du orkar ta dig ut till Stuvsta så kan du få ett av mina gamla m4-hicaps som jag inte använder längre att labba med.

Skriv svar