En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Inlägg av charliebrown »

Askersund-Örebro täcker jag in, så det blir inget bra heller. :(
Men nog måste det väl finnas nån här från Stockholm?

emanueljuandavid
Inlägg: 108
Blev medlem: tor maj 05, 2016 9:01 am

Re: En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Inlägg av emanueljuandavid »

Tack killar men jag skulle kanske kunna gå till närmaste airsoft butik och fråga om dem kan fixa det istället för ett nytt batteri

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Inlägg av Marcules »

Det är väl inte samma batterier som i din andra tråd? De som svällde pga att du laddade dem fel? Är det de så åk till tippen och lämna in dem där och köp nya.

Om det är nya batterier, körde du dem kanske för länge? Så fort lipos börjar bli det minsta sega så måste man byta dem annars riskerar man att tömma cellerna under nivån där laddaren inte vill ladda dem, och då är de i princip förbrukade. Man kan skrämma igång dem genom att ge de korta laddningar (5min i stöten) med en nimh laddare, men det är inte värt det imo med tanke på risken att få en lipo brand.

Så mitt tips är att köpa nya batterier , en bra batteriladdare (imax b6 eller motsvarande, finns en på teknikmagasinet tex) och sen läsa på ordentligt om lipos och sen vara uppmärksam när du använder dem. Jag har haft mina lipos i tre år utan att ett enda har gett upp eller svällt, så hanterar man dem rätt så håller de relativt länge.
-:Skogsfrisk:-

emanueljuandavid
Inlägg: 108
Blev medlem: tor maj 05, 2016 9:01 am

Re: En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Inlägg av emanueljuandavid »

Jag har inte en sådan avancerad laddare men borde det inte räcka med ett nytt batteri och en lipo checkare så att jag inte laddar ur den för mycket?

Voodoo 1
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 12, 2013 9:35 pm

Re: En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Inlägg av Voodoo 1 »

Skaffa en sådan avancerad laddare, det är såååå mycket bättre för dina batterier och billigare i längden.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Inlägg av Marcules »

Räcka och räcka, det verkar ju inte ha fungerat superbra hittills. Om lipos brukar man säga att man får ut ca 2x mha i antal skott. Så om jag har ett 1300mha och med lite överslagsräkning kommer fram till att jag har skjutit runt 2000 kulor + så byter jag batteriet då, men visst en varnare är säkert bra om den fungerar som den ska.

Angående laddaren så håller den dina batterier friskare, så det blir som sagt ändå billigare i längden jämfört med enklare varianter. Jag har den som finns på teknikmagasinet, när jag köpte den kostade den 400:-, ingen jätte investering för att hålla sina batterier fräscha. Laddar batterierna kvällen innan spel och förvaringsladdar dem efter spel, har som sagt fungerat utmärkt hittills.
-:Skogsfrisk:-

emanueljuandavid
Inlägg: 108
Blev medlem: tor maj 05, 2016 9:01 am

Re: En av mina celler har för hög eller för låg volt säger min Lipo laddare, hur fixar man detta?

Inlägg av emanueljuandavid »

Okej tack för tipset jag kollar på den Imax B6an också

Skriv svar