Hur laddar man ett li-po batteri?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
emanueljuandavid
Inlägg: 108
Blev medlem: tor maj 05, 2016 9:01 am

Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av emanueljuandavid »

Tja, jag har en sådan här laddare: http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... dare-33287

Och ett sådant här batteri: http://www.taiwangun.com/en/batteries-l ... aign-id=20

Jag har redan "lyckats" att få 3 li-po batterier uppsvällda vid det här laget och jag förstår inte varför, det första batterier lämnade jag över natten så det förstod jag och det andra kommer jag inte ihåg vad som hände men det tredje batteriet (den på bilden och det skedde idag), så visade laddaren att jag hade en cell med för hög eller för svag volt, enligt manualen då LED indikatorns på laddarna blinkade på ett särskilt vis. Jag googlade om det och hittade att man tydligen kunde ladda li-po batteriet med endast NImh laddare först för att öka volten om jag förstod det rätt, jag visste inte hur länge dem syftade på att man skulle ladda så lät det ladda i några timmar då LED indikatorn inte visade att det var klart ännu så tog jag inte ut det. Sen efter typ 4 timmar eller så, så gick jag och kollade och då var det svällt också...

Har också hört att det kan vara brandfarligt så innan jag ger mig på ett nytt laddnings försök så vill jag gärna ha hjälp från något proffs därute.

Tack! :)

Mvh Emanuel

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av Twist »

Ja, man kan skrämma igång batterier genom att ladda cellen som NiCd/NiMh ett tag, dvs några sekunder i stöten tills det kommer upp i tillräckligt med spänning för att kunna laddas normalt. Att ladda hela batteripacket (eller cellen för den delen) som NiCd/NiMh och låta den stå tills den tycker att den är färdig låter som ett recept på undergång. Hade man kunnat ladda LiPo på det viset så hade man ju inte behövt balansladdare, så det är nog inte alls nyttigt.

Att de sväller kan bero på att du laddar ur dem för djupt. Kör man ett LiPo tills bössan börjar sacka, varje gång, så tar batteriet stryk. Litiumceller har inga minneseffekter och mår bäst av att arbeta mellan 30-40% och full laddning. Till skillnad från NiCd/NiMh mår de inte alls bra av att laddas ur helt och sen laddas upp fullt. Ska man lagra dem längre än några timmar så ska man heller inte ha dem fulladdade. Det tar de stryk av. Har man en smart laddare så har den ofta en "storage"-inställning som laddar upp/ur batteriet till 40% eller något liknande, där det kan lagras utan att ta skada. Det är så de är laddade från fabrik.

EDIT: Vänta nu här... Du tror att det första batteriet svällde upp för att det låg på laddaren hela natten? Inte om din laddare är hel. Den där laddaren slutar ladda cellerna i takt med att de blir fulladdade, varje cell för sig. Det är ju det som är poängen med balansladdare.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

emanueljuandavid
Inlägg: 108
Blev medlem: tor maj 05, 2016 9:01 am

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av emanueljuandavid »

Hm jag läste det någon stans att när den laddat klart så slutar den ladda men en kille på en airsoft affär varnande om det och sa att man ska kolla att direkt när det är grönt så ska man ta ur laddaren.

Men okej angående det med storage mode etc, då får jag köpa en mer avancerad laddare för att slippa sånt här, hur exakt ska man veta när ett batteri har 40% kvar dock??

Tack så mycket för svaren.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av Twist »

Den slutar ladda när den är klar med att ladda ett NiCd/NiMh-batteri, ja. Inte ett LiPo. LiPo är en helt annan batterikemi och kräver särskild laddning, därav att det finns LiPo-laddare. Och även om så inte vore så ska du ju inte ladda cellen som har för låg spänning fullt. Då blir det ju obalans i batteriet och det kan svälla upp eller börja brinna.

"Tricket" är att bara precis tvinga i så mycket ström, några sekunder i taget med mätning mellan, att cellen med nöd och näppe kommer över den magiska gränsen vid 3 V, så att man sen kan använda en LiPo-laddare för att balansladda batteriet. Det är på grund av att det inte går att ladda en LiPo-cell med en LiPo-laddare om den ger mindre än 3 V ut som man i vissa fall får gå över till "brute force" och tvinga cellen att ta laddning fast den inte "vill". Fast bara precis så mycket som behövs, inte en mAh mer.

Killen i airsoftaffären, jobbade han där? Det låter väldigt konstigt att man skulle behöva passa på en LiPo-laddare, även om den är enkel. När dioden slår över till grönt så slutar den ladda och går eventuellt över till underhållsladdning. Batteriet tar inte skada av det om det inte får sitta på laddaren flera dygn i sträck.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

emanueljuandavid
Inlägg: 108
Blev medlem: tor maj 05, 2016 9:01 am

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av emanueljuandavid »

Vad menas med mätning emellan? Vad mäter man med?

Ja, han jobbade där. Du sa ju tidigare att lipo laddare inte slutar ladda när det är klar men sen säger di att dem gör det, men inte bra att stå i flera dagar?

Andy
Inlägg: 59
Blev medlem: tor maj 17, 2012 2:55 pm

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av Andy »

Såhär ligger det till, jag är då "Killen i airsoftbutiken".

Emanuel kom in i butiken med sin bössa som han trodde det var fel på, provade den i butik med våra batterier och kunde snabbt konstatera att vapnet inte hade några fel alls.

Jag frågade då om han hade batteriet med sig och mycket riktigt hade han det. Till min förvåning var det vääääldigt uppsvällt, jag pratar verkligen om minst dubbla tjockleken (Ett under att batteriet inte har brunnit upp).

Frågade då om han har haft koll på när vapnet börjat sacka och det hade han tydligen inte, vilket jag var petnoga med att förklara att det måste han vara i framtiden. Han hade dessutom laddat ovan nämnda batteri hela natten. (Samtidigt som han låg och sov skulle jag gissa på.)

Ang. laddaren och batteriet sa jag aldrig något om att man måste passa laddaren, utan att endast att då och då kolla till batteriet, oavsett om man har en smart-laddare skulle jag inte vilja ha batteriet i över natten, man vet aldrig vad som kan hända under dessa timmar.




Inte mening att låta dryg eller sådant, rätt ska vara rätt.
Ad gendum Cum Praecisione

emanueljuandavid
Inlägg: 108
Blev medlem: tor maj 05, 2016 9:01 am

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av emanueljuandavid »

Tjenare. Ska man ladda med NiMh laddare och lilo samtidigt? Det är det jag gjort förut då det funkar men också det det börjat svälla, fattar inte när man ska ta ut det, har sett att det finns laddare som är för både NiMh och Lilo men jag har 2 seperata laddare, och om inte bägge lyser grönt som kan indikera att det är klart så ska jag väl inte ta ut laddaren?

Det har också hänt att ena laddaren lyser grönt bara så då har jag kopplat ur den laddaren medans den andra fortfarande lyser rött, men nej batteriet sväller ändå :(

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av Oiric »

Mitt tips skulle nog vara att köpa två nya batterier och en Lipo-varnare. Inte för att verka elak eller dryg, men det låter som att den lösningen kommer bli billigare i längden.

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av charliebrown »

Nya batterier, en Lipo-varnare som Oiric skrev, och en ordentlig Lipo-laddare med balansering.
Håll koll på laddströmmen och att laddaren verkligen är inställd på Lipo och inget annat (t ex LiIo, LiFe, NiMh).

Oövervakad laddning av Lipo-batterier är inget att skämta om.
Det räcker att Googla på "lipo fire" för att se vad som kan hända.

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Hur laddar man ett li-po batteri?

Inlägg av fet_apa »

Ska man ladda med NiMh laddare och lilo samtidigt? Det är det jag gjort förut...
Vänta nu, tolkar jag dig rätt att du har använt två laddare samtidigt, ett batteri med två inkopplade laddare?
Om så är fallet är det inte bra, du ska bara ha en laddare inkopplad till batteri åt gången.

Sidofråga: du använder väl en LiPo-påse eller liknande när du laddar?
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar