Kan skriva några tips utifrån hur jag började och vad jag hade gjort om.
Inhandlade en
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... /co2-15063 på Röda Stjärnan som det finns både CO2 och gasmagasin till. Spelade några spel med endast pistol och skyddsglasögon. Kan säga att det är sjukt mycket roligare att spela med en AEG och kostnaden är ungefär samma för att komma igång. Skulle inte rekommendera några av dem allra billigaste bössorna, ej heller dem dyrare till en början (om du inte får tag i en billig begagnad).
Själv köpte jag en P&J M4:a från Taiwangun som första AEG (rebrand av A&K och lätt uppgraderad från fabrik). Dom har inte top of the line kvalité varken internt eller externt, men för priset så har du en ganska driftsäker bössa som lätt rullar på ett par säsonger utan att du behöver öppna den. Tycker också att det inte varit något direkt vobbel eller liknande. Körde hela förra säsongen innan jag nu har rivit ner den för att uppgradera, inte för att nåt på något sätt var trasigt, utan för att jag kände ett sug efter att mecka. Värt att kolla efter är att bössan har en quick change gearbox. Dvs att man kan släppa ut fjädern utan att dela på gearboxen. Det gör det enormt mycket smidigare om du en dag skulle vilja uppgradera nåt inuti boxen.
Köp inget vapen i plast, bättre att köpa i metall. Det kostar skjortan om vill uppgradera ett plastvapen till metall, typ mer än att köpa ett nytt vapen i metall. Satsa på ett vapen i 1500-2500kr klassen. För den pengen kan du få ett hyffsat driftsäkert nytt eller begagnat vapen. Fördelen med att köpa begagnat är att bössan kanske redan har fått en del delar uppgraderade samt att du kan få en dyrare bössa billigare. Det går att få tag i näst intill nya bössor väldigt billigt om man har tur. Man brukar också kunna få med laddare och batteri ibland om man köper begagnad. Kom ihåg att provskjuta innan du köper!
Ang. kläder och väst etc. Jag skulle köpa så lite som möjligt till en början, framförallt om det är så att du tycker det är skoj och sen börjar spela med något lag. Själv hade jag köpt en hel marpat uniform och när jag sen började spela i ett lag så använder dom endast i OD.. så det var bara att införskaffa nya kläder. Därav kan det vara värt att spela ett par spel först i vanliga bekväma kläder. Har du fritidskläder som inte är neonfärgade så är det ett plus.
Dropleg hölster kan jag inte rekommendera till någon! Köpte själv ett och körde med några spel. Hur man än spänner åt det, så vickar det fram och tillbaka om man springer (detta gäller universal hölster i tyg). Vet inte om hårdplasthölster är mer stumma, men generellt försöker jag ha så lite som möjligt på benen eller i benfickor eftersom det gör att du springer betydligt långsammare. Om du längre fram skaffar en väst eller ett chest harness, så kan du sätta fast pistolhölstret på det. Själv har jag pistolen mitt på bröstet, då går den att dra även om man ligger ner. På höften fungerar också ganska bra.
Satsa också på Lipo batterier till din AEG, för eller senare kommer du ändå att byta till det. Lika bra att köpa från början. De flesta bössor ska klara 7.4V utan problem. Det räcker med en billig 2-300kr laddare till en början. Många kommer att tipsa om Imax B6 som är en grymt bra laddare, till en början är den dock alltifrån ett måste.
Om du börjar med Hicap magasin så kan du säkerligen få ett par av nån vänlig spelare om du frågar. Många sitter på ett gäng hicaps som dom aldrig använder efter dom bytt till midcap. Eftersom du också lär byta till midcap förr eller senare är det ingen idé att direkt lägga pengar på att köpa hicaps.
Blev en liten wall of text, men hoppas du har nytta av några av tipsen iaf.

Sist men inte minst, glöm inte att många airsoftare är väldigt varma själar som gillar nytt blod i sporten. Jag har varit med om folk som frågat om jag vill låna vapen, batterier och skyddsglasögon. Om du pratar lite snällt med folk så går det mesta att ordna.