Köpråd, frågor och annat.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Xamber

Köpråd, frågor och annat.

Inlägg av Xamber »

Tjenare!

Efter flera veckors läsande, youtubetittande och funderande så är jag rätt såld på Airsoft och jag behöver en ny hobby!
Gick initialt stenhårt in på att köpa all utrustning man tänkas kan behöva, men tänkte att det är nog bäst att börja enkelt.
Så vad jag ska beställa är en CM.507 och en CM.030.

Är det någon som har en 507 och kan ge en liten recension?

Angående pistoler, jag förstår att Co2 och gas expanderar dåligt i kyla och därför tänker jag att en elektrisk är bättre året runt. Tankar och funderingar om detta?

Utöver vapnen så är ju självklart skydd något som är ett måste, och jag har kollat lite. Det verkar inte finnas några skyddsklassade ögonskydd på taiwangun och jag verkar bara hitta prisvärda skydd på rödastjärnan. Jag tar gärna emot tips inom detta. (Gärna några som inte immar igen helt :D, imma är tydligen något alla ska utsättas för :P )

Är sugen på en väst också, kollade först på den här västen men känner att det kanske är lite overkill i början då jag inte planerar på att köpa till fler magasin direkt.
En annan fundering är att köpa en molle väst och helt enkelt bara köpa de fickor man kan behöva. Det är kanske lite mer upp till var och en vad man behöver och vill ha.

Tips mottages gärna, hur började ni?

Marcules

Re: Köpråd, frågor och annat.

Inlägg av Marcules »

Ingen erfarenhet av bössan så kan varken säga bu eller bä, men man får vad man betalar för till viss del och den där var ju skitbillig...

Personligen skulle jag köpa en pistol som går på gas och co2. Mycket roligare, och nu är ju våren snart här så då är inte temperaturen något problem, speciellt inte med co2 som fungerar bra för single-fire även vid ganska låga temperaturer.

Väst kan du vänta med om du tänker spela med hi-cap. Blir ett måste när du går över till mid-caps. Vilket du förmodligen kommer vilja relativt snart, inte så kul att rassla när man springer omkring.
-:Skogsfrisk:-

Maercosh

Inlägg av Maercosh »

Vet inget om vapnet då jag inte ägt det, men det ser ganska uppgraderat ut om man läser informationen under. Verkar prisvärd men i den prisklassen så blir det oftast inte så bra...
co2 och gas fungerar inte i kylan, en elpistol tycker inte jag är värt att lägga pengar på. De kanske funkar bra men inte roligt med en slö motor och dåliga batterier. Köp en gas/co2, mer realistiskt och de går att använda största delen av året.
Väst bör du vänta med om du ändå inte ska köpa midcaps, däremot ett drop leg hoster skulle jag nog införskaffa mig. Det kan du fästa i ditt vanliga skärp och då slipper du ha pistolen i fickan eller vad du hade tänkt dig :D Tror det finns rätt billigt på twg men vet inte hur bra och stadigt de sitter.
Jag rekommenderar starkt en lower face mesh mask, de skyddar både tänderna och ansiktet, glasögon vet jag inte riktigt vad man ska ha, ESS är skottsäkra men svåra att få tag på billigt.
Jag rekommenderar att du borde börja med: m4, pistol, dropleg holster, mesh mask, glasögon, skott, co2/gas

Xamber

Inlägg av Xamber »

Tack för svaren!

Jag förstår vad ni ni båda menar med Co2 pistolerna och jag måste hålla med er. Så jag tackar för det!

Angående prisklassen, jag tänkte att jag lägger mig lågt i prisklass för att testa, känna och klämma lite på sporten först. Bara så man inte slänger pengarna i sjön så att säga.

Hölster för pistolen är en självklarhet, glömde nämna det.

JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Till att börja med hoppas jag du läst detta som är skrivet med Nybörjare i åtanke:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 17&t=31446

Jag litar personligen på CYMA men jag har aldrig haft tillfälle att testa just deras billigaste bössor. Baserat på deras AK Serie skulle jag vilja säga att de har ett track record i driftsäkerhet men jag skulle nog inte vilja riskera en tusenlapp på den gissningen. Dessutom kommer vapnet inte vara lika slitstarkt som dyrare varianter.

Skippa pistolen och lägg mellanskillnaden på en bättre M4 är mitt råd. Om du är orolig över säkerhetsavstånd kan TWG trimma ner vapnet åt dig. Samma med västen. Allt du egentligen behöver i början är just ett vapen, ammunition, tåliga kläder och ögonskydd. Resten kan köpas efterhand. Känslan gör mycket i Airsoft och att ha ett vapen som känns bra och inte alltför plastigt gör en del. Jag skulle rekommendera den här pjäsen om du tycker det låter vettigt: http://www.taiwangun.com/en/electric/bi ... aign-id=20

Överväg också att köpa begagnat. Det finns en rad grupper på Facebook samt en del här på forumet där du kan köpa prisvärda vapenpaket med nästan allt du behöver.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Maercosh

Inlägg av Maercosh »

JonathanRL skrev:Känslan gör mycket i Airsoft och att ha ett vapen som känns bra och inte alltför plastigt gör en del.
Håller med Jonathan, köp dig ett vapen i metall så kan du köpa pistol när du fått ihop pengar igen

Down_BSC

Inlägg av Down_BSC »

Kan skriva några tips utifrån hur jag började och vad jag hade gjort om. :)

Inhandlade en http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... /co2-15063 på Röda Stjärnan som det finns både CO2 och gasmagasin till. Spelade några spel med endast pistol och skyddsglasögon. Kan säga att det är sjukt mycket roligare att spela med en AEG och kostnaden är ungefär samma för att komma igång. Skulle inte rekommendera några av dem allra billigaste bössorna, ej heller dem dyrare till en början (om du inte får tag i en billig begagnad).

Själv köpte jag en P&J M4:a från Taiwangun som första AEG (rebrand av A&K och lätt uppgraderad från fabrik). Dom har inte top of the line kvalité varken internt eller externt, men för priset så har du en ganska driftsäker bössa som lätt rullar på ett par säsonger utan att du behöver öppna den. Tycker också att det inte varit något direkt vobbel eller liknande. Körde hela förra säsongen innan jag nu har rivit ner den för att uppgradera, inte för att nåt på något sätt var trasigt, utan för att jag kände ett sug efter att mecka. Värt att kolla efter är att bössan har en quick change gearbox. Dvs att man kan släppa ut fjädern utan att dela på gearboxen. Det gör det enormt mycket smidigare om du en dag skulle vilja uppgradera nåt inuti boxen.

Köp inget vapen i plast, bättre att köpa i metall. Det kostar skjortan om vill uppgradera ett plastvapen till metall, typ mer än att köpa ett nytt vapen i metall. Satsa på ett vapen i 1500-2500kr klassen. För den pengen kan du få ett hyffsat driftsäkert nytt eller begagnat vapen. Fördelen med att köpa begagnat är att bössan kanske redan har fått en del delar uppgraderade samt att du kan få en dyrare bössa billigare. Det går att få tag i näst intill nya bössor väldigt billigt om man har tur. Man brukar också kunna få med laddare och batteri ibland om man köper begagnad. Kom ihåg att provskjuta innan du köper!

Ang. kläder och väst etc. Jag skulle köpa så lite som möjligt till en början, framförallt om det är så att du tycker det är skoj och sen börjar spela med något lag. Själv hade jag köpt en hel marpat uniform och när jag sen började spela i ett lag så använder dom endast i OD.. så det var bara att införskaffa nya kläder. Därav kan det vara värt att spela ett par spel först i vanliga bekväma kläder. Har du fritidskläder som inte är neonfärgade så är det ett plus. :D

Dropleg hölster kan jag inte rekommendera till någon! Köpte själv ett och körde med några spel. Hur man än spänner åt det, så vickar det fram och tillbaka om man springer (detta gäller universal hölster i tyg). Vet inte om hårdplasthölster är mer stumma, men generellt försöker jag ha så lite som möjligt på benen eller i benfickor eftersom det gör att du springer betydligt långsammare. Om du längre fram skaffar en väst eller ett chest harness, så kan du sätta fast pistolhölstret på det. Själv har jag pistolen mitt på bröstet, då går den att dra även om man ligger ner. På höften fungerar också ganska bra.

Satsa också på Lipo batterier till din AEG, för eller senare kommer du ändå att byta till det. Lika bra att köpa från början. De flesta bössor ska klara 7.4V utan problem. Det räcker med en billig 2-300kr laddare till en början. Många kommer att tipsa om Imax B6 som är en grymt bra laddare, till en början är den dock alltifrån ett måste.

Om du börjar med Hicap magasin så kan du säkerligen få ett par av nån vänlig spelare om du frågar. Många sitter på ett gäng hicaps som dom aldrig använder efter dom bytt till midcap. Eftersom du också lär byta till midcap förr eller senare är det ingen idé att direkt lägga pengar på att köpa hicaps.

Blev en liten wall of text, men hoppas du har nytta av några av tipsen iaf. :D
Sist men inte minst, glöm inte att många airsoftare är väldigt varma själar som gillar nytt blod i sporten. Jag har varit med om folk som frågat om jag vill låna vapen, batterier och skyddsglasögon. Om du pratar lite snällt med folk så går det mesta att ordna.
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

ohman

Inlägg av ohman »

Tjo, du har redan fått en bunt bra svar, men jag lägger till mina fem ören till det hela också:

Vapen
Precis som folk sagt tidigare, köp ett vapen i metall (om du nu inte köper en G36 eller dylikt som ska vara gjord av polymer). Strunta i pistol till att börja med, lägg pengarna på en trevligare bössa (A&K/PJ med snabbt fjäderbyte t ex). Be taiwangun om att trimma ner bössan till 1J vid köp (vilket de gör gratis) så behöver du inte bekymra dig om sidearm eller säkerhetsavstånd alls, och du kan spela överallt. Gällande pistol så är gas/co2 avsevärt mycket roligare, vänta med detta tills du tycker att du har råd att lägga ut 1200-1500 någonting.

Skyddsglasögon
Alla glasögon från Edge Tactical på taiwangun är skyddsklassade, t ex dessa.

Bärsystem
Köp något med molle så att du kan konfigurera västen/bältet som du vill ha det. Även om du inte kommer köpa fler magasin direkt (taiwangun har bra pris på paket med magasin, och midcaps är mycket trevligare än high cap) så kommer du vilja bära med annat, så fickorna är trevliga oavsett. Håller med föregående talare om benhölster, de ser coola ut men är fullständigt hopplösa att spela med.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Xamber

Inlägg av Xamber »

Hej! Tack för alla svar!

Jag återkommer med vad jag bestämmer mig för :)

Uppskattar verkligen era tankar och funderingar.

Reddy

Inlägg av Reddy »

Xamber skrev:Hej! Tack för alla svar!

Jag återkommer med vad jag bestämmer mig för :)

Uppskattar verkligen era tankar och funderingar.
Får man fråga om köpet av CM 507 blev av?

Jag blev själv lite smått nyfiken att köpa den och prova hur bra den funkar, den verkar ju trots allt vara prisvärd och billig.
Håller med om att metallkropp är att föredra och det känns mycket skönare men det är också en dubblering av priset.

Det kan ju absolut vara ett bra första vapen om man vill sikta på ett mer ekonomiskt alternativ och prova på airsoft som också var Xamber's syfte.

Skriv svar