FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Twist »

Ingen orsak. Det är bättre att förekomma än att förekommas! :)

Och ja, airsoftare är definitivt inte så farliga som vi ser ut på bild. Större ansamling nästan överdrivet hjälpsamma individer får man leta efter.

Tänkte att jag kunde tillägga lite vad jag gillar med P90. Ergonomin och formatet är helt rätt (för mig). Den är lika lätt och lika kort som en MP5K PDW med kolven ute men mycket mera lagom piplängd som duger fint till skog om man ger den lite kärlek. Houpenheten är dessutom väldigt bra. Man har boxen i handen på mindre än en minut om man behöver göra ingrepp i den och boxen är smidig att jobba med. Till exempel behöver man i princip bara stänga boxen för att kunna testa den. Många tycker att magasinen är för stora och omladdning svår men det är en vanesak. Man ha dem som snöskor också. :P
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Sarge_Eren
Inlägg: 19
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:58 pm

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Sarge_Eren »

Okej! förlåt nu frågar jag dem sakerna som jag egentligen inte ska eller "får" fråga enligt reglerna på detta forum men jag vill få ut det mesta av min p90 och chansar och fråga och hoppas någon svarar!

Så, jag undrar vilken typ av batteri jag ska köra med, storlek, mAh och volt och forum-admin Twist, du nämnde något/några saker jag kan uppgradera för att få ut mer räckvidd och träffsäkerhet? :D


edit: Twist, love you humor! ;D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Twist »

Ingen fara. Här i nybörjardelen är det högt i tak och i princip inga frågor är otillåtna. Dina frågor hade dessutom platsat var som helst på forumet så du är helt safe. :)

När jag hade P90 så var det speciella J- eller L-formade 9,6 V NiMh som gällde och de krävde viss modifiering av bössan. Idag när LiPo finns är det lite lättare. Skaffa ett 7,4 V LiPo som får plats, helt enkelt. Måtten kan du nog hitta på nätet, annars är det bara att fråga där du köper bössan eller hoppas att någon här vet.

Ang. uppgraderingar hade jag börjat med att skaffa ett nytt hopupgummi och polerat upp innerpipans insida med autosol eller liknande. Det gör mycket större skillnad än man kan tro. Nästa steg hade varit att byta till någon form av "platt" hopuplösning, klassisk "flat hop", R-hop eller sugru-mod, lite beroende på hur mycket pengar och arbete jag ville lägga på det. Först därefter hade jag gett mig på att byta ut innerpipan, men bara om jag hade råd med en pipa av riktigt hög kvalitet. Jag har aldrig upplevt att billiga eller mellanprisade pipor ger märkbart bättre precision än polerade standardpipor, men det är inget vetenskapligt uttalande utan bara en uppfattning som inte alla delar. Ska du byta pipa så låt dig i varje fall inte luras att "tight bore" ger bättre precision, det gör de inte, bara högre utgångshastighet och vad ska man med den till om man inte träffar där man siktar? :)

Humor är bra skit och just P90-magasin kan man ha mycket roligt med. Jag brukade plocka fram ett magasin och föreslå att vi skulle använda det som spång när vi stötte på ett vattendrag som var lite för brett att hoppa över, till exempel. :)


EDIT: Jag glömde ju den givna uppgraderingen, "MOSFET". Allt ifrån den billigaste och enklaste kretsen du kan hitta till den mest avancerade CPU-styrda kretsen är goda investeringar. Rappare respons, lite högre ROF och ingen gnistbildning (dvs sot) på kontaktblecken.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Sarge_Eren
Inlägg: 19
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:58 pm

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Sarge_Eren »

Tack alla för trevliga och informationsrika svar! Jag har en ganska bra grund nu på min första bössa! Ha det gött alla :D


ps. Twist, tack för gott skratt med ;)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Twist »

Visstja... Jag har nog ett batteri som jag vet får plats i en omodifierad P90 nånstans. Behöver du måtten så hojta till så kan jag leta efter det.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Glader »

Även jag är felhänt och håller med Metalman_666i om att det inte är så jättefarligt. Eldväljaren på en M4 flippar man om med pekfingret, samma sak med magasin-releasen, man når. Magasin-release på pistoler aktiverar man genom att klämma till med den första knogen på långfingret och slide levern (sistaskottsspärren) flippar man återigen med pekfingret. Summan av kardemumman är i alla fall att det mesta går att aktivera genom att klämma till med någon annan del av handen eller sträcka ut pekfingret och trycka, så du behöver inte begränsa dig till bössor som är ambidextrösa om du vill komplettera din P90 med något annat i framtiden... ;)

Sen när du skaffar sidearm, ta lite tid på dig med att köpa hölster och inte bara ta det första bästa. Eftersom att du är vänsterhänt har du lite mindre utbud så att bli påläst om dom tillgängliga märkena/modellerna blir inte så jättefarligt. :)
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Voodoo 1
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 12, 2013 9:35 pm

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Voodoo 1 »

Kan i övrigt tillägga att SIG516 (King Arms) är ambi-dex på båda eldväljare och mag release från start, ingen ombyggnad eller mod behövs :)
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: FN P90 TR! (och annat smått och gott)

Inlägg av Twist »

Det finns rätt många som är ambidex. Hela SIG-serien (även från TM), MP5K (och vanlig MP5?), AUG och G36 är de jag kommer på på rak arm.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar