Har tänkt att börja med airsoft på en relativt seriös nivå. Har inte väldigt mycket pengar att lägga ut och därför tittar jag på billigare vapen runt 2000kr klassen. Har varit inne vid rödastjärnan och strikerairsoft för att känna på olika vapenmodeller osv. Det jag kom fram till är att m4 modellerna var skönast att hålla i. Har läst massor på bla detta forum och vad jag har lärt mig är att de märken jag har valt utifrån är relativt bra. Har därefter letat på bla gunfire och taiwangun efter olika m4 modeller och kommit fram till dessa:
Det jag gillar framförallt med cm16 är att deras ris/ras rail sitter ihop med resten av kroppen vilket minskar vobbel. Sen har jag läst att cm16's delar inuti ska vara väldigt bra. Är dock lite orolig med deras plastkonstruktion för vill inte att det ska gå att böja på kroppen osv. Därför har jag letat efter metallkonstruktioner då det är mer solitt men är samtidigt orolig över delarna inuti och precisionen.
Vad är era synpunkter och åsikter om dessa vapen jag har valt. Om ni vet andra vapen som är bättre får ni gärna tipsa om dem. (Har kollat på svenska återförsäljare men de är ju ca 1000kr dyrare )
MVH Anton
"Failure will never overtake me if my determination to succeed is strong enough" - Og Mandino
Jag skulle rekommendera att du kollar in Specna Arms m4or på gunfire, de är otroligt bra för sitt pris och det finns modeller inom din budget.
Fördelen med Specna Arms är att de har snabb fjäderbyte vilket gör det enkelt att kunna byta fjäder utan att öppna hela gearboxen så du kan spela på många olika spel.
<OT>
Det är betydligt dyrare att vara ÅF i Sverige än i Polen. Bland annat har vi, på gott och ont, ett högre skattetryck och som fd företagare i branchen har jag svårt att se hur man skulle kunna vara markant billigare än vad svenska butiker vanligtvis är utan att ha volymer som det inte går att komma upp i här hemma. Det går knappt ens om man kör butiken som bisyssla, inte tar ut lön och inte har några anställda eller någon hyra att betala. Been there. Done that. No T-shirt. No cigar.
</OT>
Specna Arms poppar upp lite överallt numera och de får i princip alltid goda omdömen. Det är ett hyggligt säkert kort. De wobblar med ganska stor säkerhet inte även om framgreppet inte sitter ihop med vapenkroppen. Wobbel och glapp är ovanligt på nya vapen numera och väldigt lätt att åtgärda om det skulle finnas. I regel handlar det om att spänna en barrelnut eller smyga in lite småbitar av o-ring eller tejp här och där för att "tighta till det".
Tack för svar,
Efter att ha läst texten på vapnet du länkade så ser jag att även den har en free floating barrel. När jag var på strikerairsoft så klämde och kände jag bla på deras Specna Arms m4;or vilket jag grovt gillade att hålla i. Jag får väl börja kolla på Specna Arms för de känns mycket bättre än de som jag länkade. Sen tack för informationen om wobbel för har blivit lite avskräckt från bla desertfox (videon där han kör med ak5c) och folk som säger att vapen utan free floating barrel wobblar mycket
@Twist Jag förstår självklart problematiken för de svenska återförsäljarna pga skatter osv. Ska självklart köpa kläder m.m från svenska butiker för man måste ju försöka stödja dem i all mån
"Failure will never overtake me if my determination to succeed is strong enough" - Og Mandino
Man ser på bilden att det är ett klassiskt RIS som sitter klämt mellan deltaring och gasblock.
EDIT: Fast det påverkar inte precision på ett airsoftvapen och det ser tight ut på bilderna så det är stabilt. Är det inte det så är det som sagt bara att spänna alla muttrar och skruvar och pilla in småbitar av tejp eller o-ring i alla springor. Det är osynligt men blir som ett spett.
Aha okej
Fick fram det här ur texten på google översätt då det bara vill stå på polska just på den produkten
"Kopian är utrustad med rygg RIS skena 22 mm, ett team av främre RIS skenor typ Free Float och justerbar kolv" Så jag antog att det var free floating barrel men det är inte lätt med alla namn
Det där är nog GunFire som svänger sig med termer de inte förstår för det är ingenting som är freefloat med den bössan. ^^ Dock inget fel på den, som sagt. Jag föredrar själv klassiska RIS framför andra varianter och det går att få dem snorstabila. Jag sålde ett hop-plock för en tid sen med helt omatchande upper, delta ring/barrelnut och RIS. Det var ingenting som satt som det skulle från början men efter lite trix och fix blev den som ett spett.
Tack för dina gryma förklaring Twist!
Tack vare dig så vet jag vad jag ska göra om det börjar wobbla också
Då tror jag att jag satsar på denna: http://gunfire.pl/product-eng-115220726 ... plica.html
På grund utav att den verkar allmänt bättre än de andra och för att den är i metall
Sen en sista fråga. Har du tips på några bra kulor som man kan köpa? (helst bio)
Det går annars att byta handguard till någon som du gillar ,ex en freefloat keymod-rail. Det kan du hitta relativt billigt från utlandet och det gör extrem skillnad på looken på ditt vapen!