Hur vet jag om detta batteriet passar till vapnet?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
SimonVonGroove

Hur vet jag om detta batteriet passar till vapnet?

Inlägg av SimonVonGroove »

Hej. Ska köpa en JG G36c från Taiwangun.com och tänkte köpa batteri + laddare med. Funkar detta? http://www.taiwangun.com/en/batteries-l ... aign-id=19 Har hört att högre mAh = Längre laddning.

Och laddare. Är detta något att ha? http://www.taiwangun.com/en/battery-cha ... aign-id=19 Är det en laddar som slutar ladda när batteriet är laddat? Det är mitt fösta riktiga airsoftvapen så jag kan absolut ingenting om detta...

Tack på förhand.

ohman

Re: Hur vet jag om detta batteriet passar till vapnet?

Inlägg av ohman »

Hej och välkommen. Tveksamt om du får plats med det batteriet i en G36C, kanske... Laddare och batteri är bättre att handla från hobbyking, både billigare och bättre. Turnigy nano text batterierna är bra, köp gärna tvådelat för att förenkla omsättningen.

Imax B6 är en grymt bra laddare, finns också på hobbyking. Se till att beställa från EU eller UK lagret för snabb leverans.

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

SimonVonGroove

@ohman: Blir det inte mycket dyrare från hobbyking ändå? Får ju fri frakt från Taiwangun.com. Men jag antar att det ska vara fritt från tull från deras EU och UK lager?? Vilken är den högsta mAh som garanterat passar i G36an? Är verkligen helt lost på detta... Vill ha ett batteri som håller så långt som möjligt. Bryr mig inte om rate of fire.
Senast redigerad av 1 Paxz, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Citera inte inlägget precis ovanför ditt eget, tack!

ohman

Inlägg av ohman »

Du bör kunna få in ett tvådelat 7.4v lipo på ca 2000 mAh. Jag kör ett sådant ibland i mina g36or.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Billigare vet jag inte, men mer att välja på, och bättre kvalitet. Ingen tull eller moms om du beställer från EU eller UK.

ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

SimonVonGroove

Tack, blir väl en sådan då! Men är inte Imax laddaren lite overkill? Måste jag ha något som är så avancerat? Funkar inte detta? http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Frågar som en 5-åring nu haha.

Så länge den slutar ladda när batteriet är full ska det väl inte behövas något mer?

ohman

Inlägg av ohman »

Funkar säkert, Imax är bra för att den klarar i princip allt. Men billigare laddare fungerar med.

700mb

Inlägg av 700mb »

Jag hade en simpel asg laddare när jag började spela, skaffade en imax inom ett år. Har en över här hemma ifall du inte vill köpa utanför Sverige.

SimonVonGroove

@ohman: Ok, tack för all hjälp. En sista fråga. Kulor. Ska jag köpa det på taiwangun/hobbyking eller är det bäst att köpa i butik här i Sverige?

ohman

Inlägg av ohman »

Striker airsoft har 2 för 200 på King arms vilket är bra kulor för ett bra pris.

joelttyjoel

Inlägg av joelttyjoel »

1000Mah = 1Ah. Ampere timmarna representerar i princip hur mycket juice ditt batteri har. Det kan ses som mängden vatten i en vattenflaska. Bara det finns fysisk plats finns det inget som stoppar dig att ha en större flaska, det ger dig bara mer vatten att leka med. Mer är ju alltid bättre ;)

Standard volt för de flesta airsoft vapen ligger på ca 8v. Volt anger spänningsskillnaden mellan plus och minus polerna på ditt batteri. Volt kan ses som hur hårt du trycker på din vattenflaska. Trycker du för löst, händer inte mycket om inget alls. Trycker du för hårt, går flaskan sönder. Dock finns det lite att leka med då du kan få lågt eller högt tryck ut ur din flaska.

Batterier består av celler. Det kanske låter avancerat men står för hur många mindre batterier den innehåller. Om du kopplar ihop flera flaskor, får du ju mer vatten än med en. Celler kan kopplas ihop på olika sätt, parallellt och seriellt. Parallellt lägger ihop batteriets ampere timmar (ah) men behåller samma volt som en cell för alla. Seriellt gör motsatsen, den lägger ihop volten och behåller samma ampere timmar som för en cell.

Den vanligaste typen av batterier som kommer med vid köp är NiMh batterier. Det som de till synes random bokstäverna står oftast för de ämnen som batteriet innehåller. Olika ämnen har olika egenskaper men det största skillnaden är hur mycket volt de får per cell då de satts ihop. NiMh batterier får ca 1,4 - 1,6 volt. LiPo Batterier (som jag personligen rekommenderar) har ca 3,6 - 4,2 volt.

Laddare... De olika laddare som finns gör olika saker med olika förutsättningar. För att ladda NiMh batterier så laddar man upp alla celler samtidigt då det inte har någon möjlighet för individuell laddning per cell. Detta kan leda till att vissa celler laddas för mycket medans andra för lite, vattenflask analogin kan användas där med. Bra laddare kan känna volten över hela paketet och justera därefter så batteriet inte överladdas. LiPo batterier har olika möjligheter då de har en liten kabel för varje cell. Detta låter en bra laddare att justera cellerna individuellt vilket ger bättre prestanda och längre livslängd.

Hoppas någon fick ut något av detta i alla fall. Annars rekommenderar jag denna video: https://www.youtube.com/watch?v=K6hGvXxFTFA
Kanske inte är rätt hobby men förklarar det bra.

Skriv svar