Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Inlägg av Down_BSC »

Hej,

Intro:
Jag har hållit på med hobbyn drygt ett år nu och bland det jag tycker är allra svårast är att försöka få ett grepp om är den enorma mängd varumärken som har med airsoft att göra. Det finns några originaltillverkare, några som kopierar originalen och för att göra det ännu mer förvirrande ett gäng som rebrandar de kopierade produkterna. Dessutom benämns dessa ibland olika beroende på land.

Eftersom att jag är relativt ny inom hobbyn har jag långt ifrån första hands erfarenhet av alla dessa varumärken. Jag hoppas att vi i och med denna tråd tillsammans kan skapa en så komplett lista som möjligt över varumärken och vad man kan förvänta sig av dessa, vilka produkter som dem gör bra och vilka man bör undvika. På så sätt kan flera undvika att köpa citroner. :)

En del av infon nedan sammanställd från andra sidor. Om ni tycker att något misstämmer, vänligen skriv varför samt vad det bör stå istället.
Nu har jag listat upp det lite per kategori, det går givetvis att ha bara en A-Ö lista om ni hellre önskar det. Vet att det finns oerhört många fler märken än dem jag listat upp nu, men dessa är dem jag hann knappa in denna gång.

Rekommenderad läsning för mer ingående info kring interna delar:
https://www.reddit.com/r/airsoft/commen ... arts_list/

Ordlista:
ACM = All Chinese Made (Made in China)
OEM = Original Equipment Manufacturer (the company that actually manufactured the product)

Airsoft vapen och replikor:
Bössor:
A&K - ACM
ACM -
AGM -
Ares -
ASG -
Classic Army -
Cybergun -
CYMA -
D-Boys -
Echo1 Airsoft -
G&G -
G&P -
ICS -
Jing Gong (J&G) -
King Arms -
KJW -
KWA -
KWC -
P&J - ACM, Rebrandad A&K, Taiwanguns inhouse märke. Kommer ofta med starkare fjäder och andra mindre uppgraderingar. Relativt billig, OK kvalité.
S&T -
SRC -
Systema -
Tokyo Marui - OEM
Umarex -
V-Force Airsoft (VFC) -
WE -

Interna delar & Hopup:
ASG Ultimate - Rebrand av Lonex på en del interna delar?
Big Dragon -
Core -
Deep Fire -
Dream Army -
Element -
Firefly -
HS Armory HSA - Hunterseeker5's egengjorda delar
Guarder -
Lonex -
Madbull -
Matrix - Rebrand av Core
Modify -
Siegetek - Hög kvalité på kuggar, kostar en hel del
SHS - Prisvärda kugg, motorer, pistonger, cylinderhuvuder, pistonghuvuden m.m.
Ultimate -
Prometheus -
Prowin - Bra hopuphus
ZCI - Prisvärda kugg, motorer, pistonger, cylinderhuvuder, pistonghuvuden m.m. Prisvärda precisionspipor.

Yttre delar:
Magpul -

Batterier & Laddare:
Imax -

Mosfet:
Burst Wizard -
BTC Chimera/spectre -
Gate -
Hamsterfet -
Jonezy -
Nukefet -
Zardichar -

Riktmedel:
Eotech -

Kulor:
101 INC -

Uniformer/kläder:
Emersson -

Västar, hölster, fickor:
8 Fields -
Condor -
Crye -
Eagle Industries -
Flyye -
Snigeldesign -

Ryggsäckar:

Skor:

Radio och headset:
Baufeng -
Cobra -
ICOM -
Motorola -
MSA -
Peltor -
Puxxing -
Wouxun -

Ficklampor:

Skyddsglasögon:

NVG:
Senast redigerad av 1 Down_BSC, redigerad totalt 0 gånger.
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Inlägg av Wiggen »

En sådan här lista är ett monsterjobb att hålla uppdaterad, då kvalitet kan skifta mellan batchar så är det omöjligt att hålla listan aktuell och riktig.
Tänk även på att vissa märken har produkter som är olika bra, och även då olika batchar av produkten som är olika bra.
Jag tror tyvärr att din lista omöjligt kommer att vara relevant längre än 6 månader innan den behöver justeras, kommer du att lägga ner jobbet och jaga rätt på info som behövs? Annars riskerar listan att bli missvisande ganska snart.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Inlägg av KronaN »

Håller med Wiggen om detta. Tanken är god, men det lönar sig nästan alltid mer att researcha (googla) just den del eller bössa man är ute efter och sedan läsa recensioner. Som sagt så varierar det stort när det gäller olika serier och versioner inom ett visst varumärke.

Är man smart så frågar man och söker efter info inför ett köp.

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Re: Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Inlägg av Down_BSC »

Förstår vad ni menar. Det är definitivt ett jättejobb. Tanken var väl därför att man kanske kunde hjälpas åt att hålla listan uppdaterad.
Det är nästan ett lika stort jobb är att lyckas hitta delar. Har t.ex. lagt nästan 3 dagar på att hitta uppgraderingsdelar till mina bössor. Eftersom det finns så många olika varumärken är det ett hästjobb bara att researcha delarna för att se vilka märken som gör hyffsade grejer. Eftersom många sidor har skitskumma märken så blir det ännu svårare. Därav kom jag på idén med en databas. Den kanske inte alltid kan vara helt uppdaterad, men det borde iaf kunna ge ett hum om vilka märken som bör undvikas till varje pris. :) Utifrån listan skulle man kunna googla mer specifika produkter och läsa recensioner. Tänkte att det kanske kunde underlätta för någon iaf.
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Inlägg av Kocken149 »

LMT är inte ett airsoftmärke, står för Lewis machine and tool och dom tillverkar the real deal.

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Re: Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Inlägg av Down_BSC »

Uppdaterat! Röda Stjärnan hade ett knappval så att man kunde välja LMT som tillverkare. Såg sen att bössan som sökningen gav var en G&P? Mysko upplägg på stjärnan när resten är tillverkare.
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Allt om airsoft varumärken (kvalité osv)

Inlägg av Kocken149 »

G&P och flera andra tillverkare, tex KWA. Brukar ha licensierade LMT markings på sina bössor och då brukar det stå med i produktbeskrivningen. Men det är lika fel som att säga att en airsoftbössa är av märket Heckler å koch.

Skriv svar