frågor om Cyma AK-magasin, väst mm.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Vapendragaren

frågor om Cyma AK-magasin, väst mm.

Inlägg av Vapendragaren »

Hej allihopa!

Är helt ny här och sitter just nu och kikar på vad som förhoppningsvis ska inhandlas inom en snar framtid. Efter att ha sökt runt på internet i två dagar nu så har jag bara kommit fram till tre saker; jag vill börja med airsoft, ha en Cyma 045a och utrustning riktad mot PMC. Har därför funderingar som jag gärna skulle vilja ha era åsikter och tips angående.

1. Hur är Cymas AK74-magasin (150 kulors midcap)? Håller dom för normalt användande? Matar dom bra och ramlar det ur en massa kulor när man tar ur magasinet ur vapnet?

2. Såg att vissa magasin var mer böjda medan andra nästan var helt raka, är båda typer något som används på riktigt och vilka använder vad?

3. Har ni några tips på stridsvästar med fickor för AK-magasin som skulle passa till en PMC-utstyrsel? Är ute efter en tan- eller grönfärgad som kostar max 1500 kr.

4. Tänkte köpa 2 st http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... type-20637 till bössan vilket jag tycker borde räcka för en dags spel oavsett yttertemperatur. Fungerar dessa batterier bra och har ni några tips på en bra laddare?

5. Vill ha en halvmask som skyddar nedre delen av mitt ansikte och skulle vilja veta om ni har några erfarenheter av dessa som kan tänkas passa en PMC? Tyg, galler eller plast spelar ingen roll bara det är något som fungerar bra och kanske används på riktigt.

Tack på förhand. :)

Osnaz

Re: frågor om Cyma AK, magasin, väst mm.

Inlägg av Osnaz »

ADMIN - Citera inte inlägg som ligger precis ovanför.

!: Jag är personligen toknöjd med mina Cyma midcapmagasin. Har själv bl.a en Cyma 045A som ALDRIG har strulat med de magasinen.

2: De som är mindre böjda är 5,45x39mm impression och används till AKS74U/AK-100 serien samt alla AK-74 modeller samt av RPK-74. De som är mer av "banan"typ är 7,62x39mm impression och då för bla AK103/104 och AKM/AKMS

3: http://www.ebay.com/itm/new-russian-arm ... 64V4ABG58w ÄKTA rysk AK-väst. Rymmer 6xAK-magasin

4: Verkar vara helt okej. Är skitdålig på batteri :D

5: Personligen kör jag med tandskydd och glasögon. Har alltid fungerat för mig ;)
Senast redigerad av 1 Osnaz, redigerad totalt 0 gånger.

Mason

Re: frågor om Cyma AK-magasin, väst mm.

Inlägg av Mason »

1. Osäker på Cymas magasin men jag kan lova att 150 kulor är för mycket och inte vad man kallar ett midcap. 100 skott är accepterat överallt och tillverkaren MAG rekomenderas starkt. Körde deras magasin i min cyma ak när jag började spela. Här är en länk till ehobby som har en del av deras sortiment.

2. ang rakheten på magasinen så har det att göra med vilken kaliber den verkliga skapelsen är byggd för. Om du har en bössa som grundar sig på AKM/AK47 så laddades de med 7.62x39 - De har då mer böjda mag, tex de klassiska plåtmagasinen. Har du en bössa som grundar sig på en AK74 så var de i kalibern 5.45x39 - Mer raka magasin, ofta i bakelit. Bla den kalibern som ryska styrkor oftast använder idag, men sällan syns utanför gamla soviet, även om den kalibern blir vanligare.

3. Vill du ha något åt PMC hållet ska du först och främst tänka på att bära plattor. Detta kan du göra integrerat med hur du bär magasinen i tex en MOLLE plate carrier. Bara att fästa de fickor du vill och som det finns plats för. Alternativet är att bära en låg-profils väst med plattor i och sedan bär te.x en chest rig över. Chestriggen kan givetvis ha MOLLE men det finns flertalet trevliga varianter med färdig uppsättning fickor. Du kan titta hos UKtactical och deras sortiment från warrior. Finns mycket att välja på och deras rykte är gott.

4. -

5. Scarf eller endast tandskydd.

Vapendragaren

Re: frågor om Cyma AK-magasin, väst mm.

Inlägg av Vapendragaren »

Jag tror att MOLLE blir en ganska bra start för mig, hittade en grön plate carrier som inte ser så otymplig ut och en dubbel ak-ficka att sätta dit. Ligger långt under budget också. :)

Västen:
http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... -gron-9506

Fickorna:
http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... gron-34692

Skriv svar