Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Inlägg av dariantel »

först och främst så har inte arsoftkulor samma tyngd vilket gör att de inte får samma anslagsenergi. de går i regel längre dock. Men det innebär även att dina kläder och kallingar räcker gott som skydd. susp är alltså väldigt onödigt. självklart har man en förbannad otur kan det svida till men inte hört någon som har haft problemet.

handskar kan vara väldigt skönt dock. får man en träff på fingrarna så kan det göra förbannat ont, samma gäller bar hud överallt särskilt där det är hårdare så som öron mm. De flesta bryr sig inte utan tar den smällen då man i regel svär en gång sedan är det över. Vill man slippa det finns det en hel del olika varianter av handskar som skyddar, och samma här. ett lager tyg gör rätt stor skillnad mot bar hud så de flesta nöjer sig med det.

Det absolut viktigaste och enda som jag ser som riktigt nödvändigt är ögonskydd. många gillar att ha skydd för tänder då en tand skyulle kunna ryka om man får en direktträff.

Ditt kitt ser väll helt ok ut. Det förutsätter att du vill köra som amerikan med det cammot. Airsoft körs ju i regel inte som paintball på en bana. AC som drivs av den butik du länkat har en arena men ofta är man ut ei skogen och större spel har krav att uniformen visar lagindelning. kan vara bra att veta. men annars kör på.
Ang bössan så är det en djungel, finns många trådar här om vilka bössor man skall välja osv. att starta med en lite billigare och känna sig fram i hobbyn är inte helt fel.

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Inlägg av Fearless »

1. Susp är helt onödigt.
2. Köp ett par bra glasögon. Billiga glas som immar och sitter dåligt förstör allt skoj. Ett tips är att titta på ESS brillor. Alla deras modeller av glasögon med skalmar är av den bättre sorten. Kostar kanske lite mer men klart värt det. ICE-modellen är mkt vanlig i airsoftkretsar.
3. Köp en bössa med metallkropp. Plastkroppar kan vara bra men många känns lite veka och de interna grejorna brukar vara av den enklare sorten med.
4. Uniform i sig är inte så viktig. Kör i lite vanliga bekväma och oömma kläder till att börja med och lägg pengarna på t ex bra skor och en väst/sele att ha maggen i.
5. Är man hardcore så kör man inte med balaklava (eller painballmask/ansiktskydd). Det ser bara töntigt och noob'igt ut! :)

..och så till sist. Det är inte urtrustningen som gör att det är skoj utan att man kommer ut och spelar. Så ett par bra brillor, en fungerande bössa och alla glada människor man träffar ute i skogen är nog de tre viktigaste delarna. Sen kommer resten med tiden och efter ett tiotal spel så vet man vilken bössa man egentligen vill ha och vilken uniform/gear man vill satsa på.

Det var mina 5 ören i debatten.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Sport
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 22, 2012 3:59 pm

Re: Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Inlägg av Sport »

Generellt så är det i min erfarenhet bra att hålla utgångshastigheten vid mynningen så nära under 100m/s som möjligt. Detta reglerar man medels kulvikt.

Wrim
Inlägg: 57
Blev medlem: ons feb 12, 2014 3:19 pm

Re: Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Inlägg av Wrim »

Om jag får komma med lite andra synvinklar:

1. Vill du hemskt gärna skydda ägodelarna så har vissa kroppsskydd hängande splitterskydd: http://www.soldf.com/images/s_kroppskydd94_fram.jpg
Nackdelen blir att du inte kommer att känna träffarna och det är väl nästan det viktigaste i airsoft. Sen kanske det är lite otympligt i terrängen.

2. Jag har handskar mest för värmens skull, skott brukar svida mer på öronen än på händerna, men allt beror väl på vilken spelstil du har.
De här frågorna om skydd kanske är mer befogade om du kör CQB eller om dina motståndare kör högtrimmat, annars håller man i regel avstånd, både på grund av respekt och självbevarelsedrift.

3. Det är väl ett bra startkit, men ni kanske skaffar mer i framtiden?

4. Plastmasker har en förmåga att samla fukt, jag kör Half Face Mesh Mask för att skydda tänderna och sen Bollé goggles för ögonen. Bytte mellan två olika goggles i Söndags pga imma.

I övrigt skulle jag väl råda er att experimentera och prova er fram. Jag tycker inte ni ska känna er tvingade att se exakt likadana ut även om ni ska vara på samma lag.

FarbrorOscar
Inlägg: 94
Blev medlem: tis maj 15, 2012 1:05 pm

Re: Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Inlägg av FarbrorOscar »

@Skyddsbrillor:
http://www.jula.se/catalog/klader-och-s ... on-906173/

Har lagkamrater som testskjutit dessa med riktigt mycket energi. De klarade sig galant. Dessutom går de att vinkla, vilket motverkar dimma helt fantastiskt.
I am Russia. Very cute and sex.

Teemu76
Inlägg: 52
Blev medlem: tor maj 29, 2014 5:48 pm

Re: Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Inlägg av Teemu76 »

Fantastiskt snygga! :)
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

Wzn
Inlägg: 24
Blev medlem: mån okt 20, 2014 8:54 am

Re: Kanske(?) udda frågor från en nybörjare!

Inlägg av Wzn »

Vidare kan man säga att om en kula skulle gå sönder vid anslaget, så är det inte så roligt med plast/rester i ögonen.

Osannolikt såklart, men finns trasiga bössa som klyver kulor så det kan hända. Behöver bara hända en gång.

Skriv svar