Var köpa svetspinnar för pot metal?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
SaimoN_

Var köpa svetspinnar för pot metal?

Inlägg av SaimoN_ »

Vet inte var tusan jag skulle lägga denna tråd, får flyttas om den ligger fel.

Letar med ljus o lykta efter nån slags svetspinne för att svetsa pot metal. Jag behöver svetsa en stålbit mot pot metal. Går ej på annat sätt, har prövat starkt epoxylim och det fungerar INTE (dålig idé från början).

Har skummat igenom en del utländska sidor, särskilt amerikanska och har hittat en del svetspinnar specialtillverkade för just pot metal, men hittar det ingenstans i Sverige? Någon som vet om nåt ställe som säljer svetspinnar för pot metal?

Tack på förhand!

PerceptIon

Re: Var köpa svetspinnar för pot metal?

Inlägg av PerceptIon »

Det går egentligen inte att svetsa pot metal mot pot metal, snackas om att det finns ytterst få som lyckats med det dock.

Pot metal mot stål? Nej, lär absolut inte gå.

Finns det tillräckligt mycket gods för att sätta pinnar mellan bitarna och på så sätt få en stabilare grund att limma i? Kanske är bästa alternativet.

SaimoN_

Re: Var köpa svetspinnar för pot metal?

Inlägg av SaimoN_ »

PerceptIon, ursäkta sent svar.

Ja det är alltså Super Alloy 1 jag tittat på, ett slags material som sägs vara ypperlig för att "svetsa" potmetal. I en video rekommenderades också att om man skulle svetsa mot stål, att man först smälte ned materialet över själva stålet, för att därefter svetsa det mot själva potmetallen. I videon jag sett går det absolut, nu hittar jag bara inte länken igen. Dessutom har det ganska låg smältpunkt, så en enkel blåslampa (ja, till och med en vanlig varmluftspistol) fungerar för ändamålet.

Tyvärr är Super Alloy 1 en Amerikansk produkt, och verkar bara finnas utomlands :/ Därför tänkte jag om det fanns någon som visste om någon svensk eller europeisk produkt för samma metod? :)

Skriv svar