Närlys, Ljusgranater Lysraket

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Boogieman

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av Boogieman »

Pompe, de du hittat verkar vara en civil version av Närlysen. De funkar ju bra, men är pissdyra för FM.

Får du en kontakt som säljer dem, säg till så ska jag med ha ett par :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Smiffe

Inlägg av Smiffe »

Jag skulle också vara intresserad om någon skulle få tag i en civil version. det är inte så poppis att skjuta lysgranater av någon typ , eller färg alls i närheten av öppet vatten då detta kan ses av båtar och feltolkas som nödraketer.. däremot så kan man prata med marinbasen och meddela att man kommer köra med ljuseffekter så dom är medvetna om det och inte larmar ut en styrka på den aktuella platsen :)

Har gjort övningar flertalet gånger och då har det funkat bra. enstaka gånger har det faktiskt kommit in till marinbasen att "nödraketer har setts i närheten av vårat övningsområde" och då har det varit bra att dom veta om att vi är där så dom inte behöver kontrollera själva :D

pompe88

Inlägg av pompe88 »

OK då går jag igenom vad jag hittat en gång till.

Det här är en civil närlys http://www.hansson-pyrotech.se/rockets/ vad jag har hört av båtintresserade vänner är den röda varianten (köp inte den) den vanligaste i Sverige. Men de båtfirmor som säljer den röda köper dem från samma tillverkare som har de vita, vad man gör är att du talar med din lokala båtfirma och förklarar att du vill ha den vita inte den röda nästa gång de beställer nya varor. annars finns deras distrubitörer här http://www.hansson-pyrotech.se/distribu ... country=SE att köpa saker som dessa på postorder kan va lite knepigt då de troligen går som explosiva varor o därmed har en rejäl fraktkostnad. Pris, ja 322kr ta watski för den röda gissar att vit kostar liknande.

Som jag sagt innan Använd inte den röda ! särskilt inte i närheten av vatten. Var extremt försiktig det här är farliga grejjer som brinner extremt hett och lätt startar en brand i skog o mark där den landar. När ni ringer o informerar polisen om erat spel passa då även på att informera om att ni tänker använda pyroteknik av denna sort, då kommer du få veta att det krävs tillstånd att skjuta upp raketer (undantag nyårsafton o påsk) men det är bara att ansöka om detta tillstånd så får man det.
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

A_Müller
Admin

Inlägg av A_Müller »

Olagligt är det inte med den vita, men det uppmuntras INTE att man använder även dom då många civila inte fattar skillnad.
Detta var något som impräntades i huvudet på mig när jag tog sjöfartsbefäl klass 8 (lägsta klass, men det hör inte hit).

Om man hör av sig till polis och övrig räddningsstjänst så lär det ju bli mindre stök, men det känns fortf. för risky i min mening.

(Men det är riktigt ballt när man pangar på natten, vi använde både röda och vita uppe i bergen i USA när jag spelade där, kändes lite som under slutstriden i plutonen när djungeln lyses upp och VC finns överallt).
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Skriv svar