Hejsan!
Vill bara inleda med att jag är helt ny på detta med lipo så stå ut med mig.
Jag undrar om man kan stoppa i denna typ av lipo i en bössa som man vanligtvis kör ett 9.6v Nihm batteripack i?
Måste man modifiera någonting eller fungerar det bara rakt av? Vad är den lilla vita kontakten till?
Kan man köra ett starkare lipo batteri än detta på bilden då jag vanligtvis kör med 9.6v nihm batteri?
Ja det kan du köra med.
Dock så skulle jag kolla upp vilka interna delar din bössa har om du ska köra med högre än 7.4v. Vill du ha ett 11.1v så kolla med återförsäljaren först så du får info om det är ok.
Den lilla kontakten är Balanseringsbabeln till laddaren.
7.4 volt ger dig ingen eller inte stor skillnad i rof.
Lipoladdare är absolut livsnödvändigt för att ladda ett lipo. Kolla på imax b6. Jag köpte min på eBay för ca 300kr fungerat klockrent i snart ett år.
Deans ger större kontaktyta än vanliga tamiya kontakter. En färre flaskhals.
Nu har de flesta vapen metallkuggar och kullager. Däremot om det är halvtaskigt shimmat så slits det mer med 11volt batteri. Annars så är det snarare pistongen som har i de flesta fall plasttänder orginal som slits mest. Och som då går sönder först. Men det är så man vill ha det. Lättare att byta pistong än gears. Dock så kanske du vill kolla på antingen en, några eller full metalltandade pistonger. Beror helt på rof och fjäder i lådan.
Jag har en mk46 med 130
Fjäder och som spottar ut kulor i ca 30bps där jag har fulltandad pistong för att den inte ska strippa pistongen på plasttänder på en gång.
Bössa med 90 fjäder och 15-20 bps (vilket man kan vänta sig av stamdardbössa med 11volts lipo) kanske klarar sig med plastpistong en längre tid.
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.