Smörja bössa

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
1mpulseS0D

Smörja bössa

Inlägg av 1mpulseS0D »

Hej!

Satte i en Guarder 85 fjäder i gearboxen och märkte vid chroning att vapnet inte gjorde mer än 50-60 m/s, har kollat i bössan och såg att kompressionen i cylindern inte är som den ska. Jag kommer då att förhoppningsvis enbart behöva smörja och fetta in o-ringen lite bättre på pistongen, annars får jag töja den lite.

Det jag funderar på är vilka andra ställen man ska applicera fett, och ungefär hur mycket. Ska jag torka ur gearboxen ordentligt innan det nya fettet blir dit satt? Var ska det absolut inte vara fett? Skall man ha något fett på hopup-gummit?

Har även kollat runt lite på forumet, men dock hittat för lite info om fetter att använda.

De fetter jag sett verkar vara:
Silikonfett
Bromscylinderfett

Vilken av dessa är bättre att använda i gearboxen? Finns det andra biltema/jula fetter som fungerar bättre? Finns det användning för silikonspray?

Tackar för svaren! :)

TwinkleDew

Re: Smörja bössa

Inlägg av TwinkleDew »

Bromscylinderfett är kung.

Smörj in o-ring på piston och cylinderhuvud
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

I gearboxen ska du ha vanligt fett typ drivknutsfett . På packningar (oringar) ska du ha bromscylinderfett med en liten dutt silikonspray på. Inget silikon på hopen, då kommer den ta dåligt och du måste ställa den hårdare vilket leder till dålig m/s eller pipstopp.

1mpulseS0D

Inlägg av 1mpulseS0D »

Ok, så bromscylinderfett används till att smörja pistong och cylinderhuvud, och drivknutsfett till alla kuggar och bushings?

Skulle man torka ur de gamla fettet som sitter i bössan eller är det bara att lägga till mer fett?

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Torka ur det gamla först.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

dayu

Inlägg av dayu »

På pistong, funkar de medsilikon olja eller silikonfett? Ända jag har hemma... För tycker att snipern är riktigt trög o ladda, kan va fjädern kanske men vill minimera laddstyrkan som krävs...

Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

Kanske skadan från annan hobby, men själv använder jag dow33 som tätar jäkligt bra och gjort för att täta oringar i pneumatik (paintball spoolvalves). Funderat lite varför ingen annan använder denna typer av fetter till just tätning i airsoft?
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Nejdå inte ensam. Kör Molykote33 som ska vara samma.
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar