Tips på bra LiPo-laddare?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av Paxz »

LiPo varnare var det jag menade med LiPo alarm i mitt första inlägg. Du kopplar in den i balanseringskontakten på batteriet. När spänningen börjar bli för låg så börjar den pipa så man vet att batteriet behöver laddas. På så sätt slipper man riskera att tömma batteriet helt, vilket kan skada det.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

BRRayTek
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 30, 2012 11:44 am

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av BRRayTek »

Jaha okej! så ha en sån kopplad i vapnet är ingen nackdel alltså?

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av ADAM »

BRRayTek skrev:B6an vad får man för kablar till? tänkte om jag måste köpa adapters?
Kabeln som går från laddaren har Deans-kontakt. I paketet får du ett gäng obskyra adapters men ingen adapter till tamaya så en sådan behöver du köpa till.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av Paxz »

Nej BRRayTek, det skadar inte att ha en. Annars så slutar man bara att skjuta så fort man hör att batteriet börjar bli trött.

@ Adam: Jag tror han menade adapter till eluttaget. Men jag kan ha fel.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

BRRayTek
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 30, 2012 11:44 am

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av BRRayTek »

alltså en hona deans till hane tamaya? eller tänker ja fel nu?

23 januari 2014, 00:43:

Ne ja mena faktiskt de med deans, men nu när du sa de så eftersom de e Amerikanskt så, men så dumt kan de väl inte va? de måste ju va för svenska uttag ändå?

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av Paxz »

Om du menar adaptrar till olika kontakter (som Tamiya) så brukar laddaren vara utrustad med en deans kontakt (hane) och adaptrarna en deans hona + hane till den kontakten man vill använda. Ska du ändå köra med LiPo batterier så är det lika bra att passa på att byta till deans kontakt om du inte redan har det.

Edit: Nej, det är inte 100% säkert att du får med rätt adapter för eluttaget. Kanske från Adam, men verkligen inte om du beställer från USA. Vi har inte samma kontakt som de använder så skulle det vara fel så blir du tvungen att köpa en ny AC Adapter till laddaren och/eller bara en adapter från deras uttag till vårat.

AC Adapter (google länk): Klicka här
Exempel på adaptrar för själva kontakten (google igen): Klicka här
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av ADAM »

Laddaren jag säljer kommer med jordad kontakt som passar svenska uttag samt Deans-hane mot batteriet.

Har ditt batteri tamiya så behöver du en adapter som har kontakterna deans-hona och tamiya-hane

edit: Paxz you fast typing sob
Senast redigerad av 1 ADAM, redigerad totalt 0 gånger.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

BRRayTek
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 30, 2012 11:44 am

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av BRRayTek »

Men då måste jag byta på både vapen och batterierna känns smartare o behålla tamaya? annars måste ja väl skala upp dem o jag vet inte riktigt om man klämmer på nya kontakter eller löder?

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av ADAM »

Tamiya suger. Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Tips på bra LiPo-laddare?

Inlägg av Paxz »

Finns inget smartare med att behålla tamiya mer än att tjäna på lathet. ;) Deans vinner på typ alla punkter, lite som NiMh vs LiPo. Smidigare att byta batteri, bättre RoF och respons m.m.

Om du ska byta kontakter så blir du tvungen att löda. Men har du någonsin lött tidigare så behöver du inte oroa dig. Det finns dessutom hundra, om inte tusentals videos på tips och tricks på bl.a. Youtube. Sök bara på solder deans så lär du få en del träffar.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Skriv svar