Chroning?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Marosfalvi
Inlägg: 6
Blev medlem: lör jan 04, 2014 11:34 pm

Chroning?

Inlägg av Marosfalvi »

Hallåj! Jag är helt ny i Airsoftspelandet så dissa inte min fråga för hårt nu haha! Jag har köpt en LMT defender, och jag ser att när man ska spela så behöver vapnen "chronas" så jag undrar hur man gör? ställer man in det själv när man har kollat utgångshastigheten innan spel eller hur går det till? Finns ju som en liten "rat" man kan vrida på för att justera hopupen, har det med det att göra? tacksam för svar :) Mvh / Calle

Frost
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:44 pm

Re: Chroning?

Inlägg av Frost »

Chroning är när man skjuter genom en apparat som mäter hur snabbt kulan färdas. Har man en chronograf kan man göra det själv.

Skjuter bössan för hårt kan man byta fjäder för att få den att komma ner i utgångshastighet. Och för att byta fjäder måste man plocka isär i stort sett hela bössan. Öppna den, ta ur gearboxen och öppna den, byta fjäder och plocka ihop igen. Finns en hel del guider på youtube för det.

Ratten ställer man bara hoppen med. Det är en liten gummigrej som "duttar" till kulan precis när den skjuts iväg och får den att spinna.
Senast redigerad av 1 Frost, redigerad totalt 0 gånger.

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Chroning?

Inlägg av Majoren »

Chroning är något man gör för att man ska veta vad sitt säkerhetsavstånd är(det du får skjuta någon som närmast på) eller om du överhuvudtaget får spela på en bana(vissa cqb banor har som regel att vapnena inte får ha en utgångshastighet på över 110m/s.

Du chronar ditt vapen innan spel på det stället du spelar. Frysen t.ex. Har man en Max utgångshastighet på 110m/s om jag inte minns fel, är man under det får man en tejpbit o sätta på vapnet för att markera att man är godkänd.

Den "ratt" du pratar om är för att ställa in hop uppen, det kan du göra hemma, då vill du att kulan ska gå så långt som möjligt utan att kulan går som en båge. Den har inget att göra med chroning eller utgångshastigheten.



Rätta mig om jag har fel någonstans killar o tjejer!
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Marosfalvi
Inlägg: 6
Blev medlem: lör jan 04, 2014 11:34 pm

Re: Chroning?

Inlägg av Marosfalvi »

Okej tack för svar! Med andra ord så måste jag byta fjäder för att få vara med i de flesta spelen? Står att den gör 120 m/s med 0,2 g....

InveiN
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 28, 2012 7:19 pm

Re: Chroning?

Inlägg av InveiN »

Ska du spela utomhus är det inga problem med 120ms :)
Kolla in mina affärsredovisningar:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=8907

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: Chroning?

Inlägg av Genocide »

Vad det står och vad den faktiskt gör är två heeeeeelt olika saker;)

Stått på kinabössor att de gör 120m/s när de i verkligheten skjutit upp emot 140m/s....

Chrona först och återkom så får du hjälp:P

120m/s är förövrigt toklugnt utomhus.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Chroning?

Inlägg av Kocken149 »

Med 120 m/s får du ett säk avstånd på 10m. Spelar du utomhus är det sällan man kommer så nära och gör man det så använder man sin sidearm som gör under 100m/s.

Skriv svar