Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Jackiie

Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?

Inlägg av Jackiie »

Då jag inte vill starta ett nytt flamewar måste jag tyvärr börja med att säga att jag ej är intresserad av åsikter.
Jag har fått pappas gamla m90-ställ, med svensk flagga på vänsterarmen samt emblemet/märket som syns på bilden nedan.
Jag är inte så jätteduktig på att tolka lagtexter men undrar huruvida det är olagligt att ha på sig detta; dels bland allmänheten (d.v.s. till och från en airsoftmatch), dels under en match.
IMG_1940-3 kopia 2.JPG
Bonusfråga: Betyder detta märke Kavalleri? Far gick FJS.

MartinN

Re: Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?

Inlägg av MartinN »

Nej, tyvärr inte tillåtet. Vet inte hur det är med andra flaggor men svenska flaggan får inte bäras på armen på en M90 uniform då detta symboliserar att du tillhör Försvarsmakten.
Rubricering:

"Föregivande av allmän ställning, det vill säga att utge sig för att vara myndighetsperson och samtidigt utöva myndighet, är ett brott i Sverige enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken (1962:700).

Den gör sig skyldig till föregivande av allmän ställning som felaktigt utger sig för att utöva myndighet eller olovligen bär uniform eller tjänstetecken för försvarsmakten eller andra myndighetsutövande organisationer, till exempel polis, vägtransportledare, tull, kustbevakning, räddningstjänst, ordningsvakt eller skyddsvakt. Det är även ett brott att på samma sätt utge sig för att tillhöra någon yrkeskår inom bland annat kollektivtrafiken eller el- och vattenförsörjningen.

Straffet för föregivande av allmän ställning är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet bedöms som grovt är straffet fängelse i högst två år."

Svaret på andra frågan: Kavalleriet ja.

Jackiie

Inlägg av Jackiie »

Tack för snabbt och enkelt svar!

maximillian

Re: Sv: Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?

Inlägg av maximillian »

Fast Svenska flaggan är väl ändå inte Försvarsmaktens?

Står ju till och med i texten du postade att det gäller tjänstetecken, sablarna är mig veterligen Kavalleriets tjänstetecken, eller?

Så det borde vara tvärtom, alltså Svenska flaggan=Ok, Kavalleriets märke= No go?

Ett litet tillägg: Tror att det krävs mer än att bära uniformen för att kunna dömas för "föregivande av allmän ställning".

Och en edit till: Här kan man läsa mer http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?t=14115

MartinN

Inlägg av MartinN »

Den svenska flaggan på en uniform av modell M90 är just försvarsmakten tecken. Det är den enda symbolen alla vapengrenar har gemensamt inom försvarsmakten. Dock finns flera olika uniformstyper. Försvarsmakten är en myndighet och dess symbol får därför inte bäras av den som inte tillhör myndigheten. Alla andra märken är symboler för förband och så vidare är bara tillhörighetstecken och har inget med myndigheter att göra och är därför inte förbjudna att bära. Egentligen får man bära M90 uniform med vilka andra märken som helst, bara inte den svenska flagga sitter på. Det är först med den som uniformen blir en svensk militäruniform, och därmed också olaglig för gemene man att bära.

Svensk flagga+uniform = Symbol för myndighetsperson = No-Go enligt lagen.

maximillian

Inlägg av maximillian »

Egentligen är det kombinationen av Förbandsmärke samt den Svenska flaggan som är ajabaja... Well, ska inte påstå att jag är någon form av Jurist och har benkoll, MEN detta ämne har varit uppe dels på ASS ( se länken ) men även andra forum som exempelvis Soldf.com.

Svenska flaggan hör till Svenska folket, Försvarsmakten använder den men det är, inte ens på en full M90 uniform, inte ett Förbandsmärke/Tjänstetecken.
Kombinationen av dessa två märken torde vara det som gör till en olaglihet.

Oavsett så finns det vad jag kunnat finna inga fall där just detta varit uppe i domstol.

Clinch

Inlägg av Clinch »

Det vore lite mer intressant att veta om det här faktiskt har prövats i rätten. Känner någon till ett fall av detta? Föregivande av allmän ställning brukar väl främst bli aktuellt då man faktiskt försöker lura någon att man innehar en sådan roll, inte bara klär ut sig till det? T ex kvinnan i norra Sverige som åkte runt i polisbil och berättade för alla att hon faktiskt var polis (vilket hon inte var).

MartinN

Inlägg av MartinN »

Har letat mig stollig och läst massa juridiska dokument. Det enda jag hittar angående detta är just "uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten" . Men under mina år i försvarsmakten så har jag fått inpräntat just att det är flaggan tillsammans med uniformen som är symbolen för att man tillhör försvarsmakten. Alla andra symboler varierar. Gradbeteckningar ser olika ut för olika vapengrenar, och det finns en uppsjö av regements och förbandstecken. Dock hittar jag på nätet ingen "trovärdig" källa för vilka kriterier som ska vara uppfyllda för fällande dom.
Det verkar vara en aning subjektivt, men det är väl så lagvrängarna vill ha det? Ska ta en titt i UniR FM också nästa gång jag rotar igenom vinden.

maximillian

Inlägg av maximillian »

UniR FM reglerar väl bara personal inom Försvarsmakten?

Knatten

Inlägg av Knatten »

Well jag gissar bara men är inte detta ett uppsåtsbrott? Således: Har du uniformen med samtliga märken på dig när du kör milsim motsvarande så har jag som outbildad tölp svårt att se några juridiska hinder med det. För att förhindra att någon misstar dig för en svensk soldat på vägen till/från liret så kanske det kan vara lämpligt att ha något över fältjackan/byta jacka helt. Vissa lagar kan dock gälla när en viss grad av "oaksamhet" har inträffat så det skulle väl vara ett sådant läge men IMO verkar det väldigt långsökt så länge du "håller låg profil" under resans gång...

Skriv svar