MP5 SD5, lite blandade frågor

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
discorpia
Inlägg: 33
Blev medlem: fre mar 22, 2013 6:44 pm

MP5 SD5, lite blandade frågor

Inlägg av discorpia »

Jag kom över en MP5 SD5 billigt som enligt säljaren "behövde lite jobb" då den dubbel- och trippelmatade samt ibland spydde ut ett gäng kulor.

Jag har ingen aning om tillverkaren, min gissning är att det är en JG/Jing Gong, den dom själva kallar M5-S5.
Det är prec pipa (okänd modell), dean-kontakter och 7.4V li-po i den. Uppern är i metall (aluminium?) men har varit sprayad OD-grön vilket jag tagit bort med aceton för att ta fram original-svarta. Jag tror inte det är bytt motor eller fjäder.

Jag gjorde den klassiska plocka-isär-allt-i-delar och stirra på det för att se om något ser fel ut utan att veta vad jag tittar efter (dock inte gearbox, hoppades på att tappet plate var hel). :D Jag satte ihop den igen efter att ha torkat av allt (inklusive alla delar av hopup-huset) och fick den till ett stadie där den ganska konsekvent dubbelmatade med hopup på i princip max.

Av vad jag har lyckats läsa mig till berodde det troligtvis på att hopup-gummit var slitet/uttänjt så jag köpte en nytt (Dream Army, silikon) och nu matar den mycket mer konsekvent men det uppstår fortfarande enstaka dubbelmatningar, i synnerhet i slutet av magasinet. Jag anser den typ fixad, beroende på vad svaren blir på frågorna nedan.

På två magasin semi fick jag två dubbelmatningar i det första (den sista precis i slutet) och inga i det andra. Tidsbrist gjorde tyvärr att jag inte fick testat ett tredje ikväll.

TL;DR
Renoveringsprojekt, MP5 SD5 av okänd tillverkare. Bytte till nytt hopup-gummi av silikon, får eventuellt fortfarande enstaka dubbelmatningar med väldigt få.

Frågorna är följande:
1) Är enstaka dubbelmatningar något man kan förvänta sig i AEGs av den kvalitén?
2) Finns det något bergsäkert sätt att avgöra om det är en JG, ICS, etc? Eventuella märkningar kanske försvann när jag tog bort sprayfärgen, den har "Kaliber 9mm X 19" etsat men det är allt. Under railet står bara "MP5" om jag inte missminner mig.
3) Det är alltid 3-4 kulor utmatade ur magasinet som inte matas. Konsekvensen blir att det alltid faller ut ett par kulor när man byter mag men själva magasinet är tomt, är det vanligt eller tyder det på något annat problem?
4) Att hopup-gummit jag köpte var silikon istället för gummi var inget jag reflekterade över. Vad jag har hört vill man främst ha silikon för att det hanterar kyla bättre, finns det andra för/nackdelar och bör man byta till ett av gummi?
5) Sist men inte minst; Om man ska köpa ny stock, är alla MP5 kompatibla eller är det olika för ICS, JG, CYMA m.fl.? :oops:

Tack på förhand!
GBBR / PTWStyrelseledamot i SARSpelar i NCSMina Affärsredovisningar

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: MP5 SD5, lite blandade frågor

Inlägg av Kocken149 »

Det är helt normalt att 2-3 kulor faller ur när man tar loss magget, det är dom som ligger i matarröret till hophuset.
Dubbelmatning kan lösas med bättre kulor typ Green devil ( gjorde för mig iaf). Dream army gummit ska vara ett bra gummi överlag. Hoppas det svarade på några frågor iaf.

discorpia
Inlägg: 33
Blev medlem: fre mar 22, 2013 6:44 pm

Re: MP5 SD5, lite blandade frågor

Inlägg av discorpia »

Kocken149: Stort tack, jag misstänkte att det var så de flesta magasin betedde sig, det hjälper att veta när jag ska bedöma om den fungerar som den ska.
GBBR / PTWStyrelseledamot i SARSpelar i NCSMina Affärsredovisningar

Skriv svar