Gate Mosfet Merf 3.2 problem!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
vallin

Gate Mosfet Merf 3.2 problem!

Inlägg av vallin »

Jag har precis fått hem min Merf 3.2. Jag kopplade in tryckknappen och batteriet, allt fungerade fint.
Jag ställde in de inställningar jag ville ha, 7.4v LiPo, 50% RoF, Smart Trigger och lämnade resten default, sparade och skulle prova i bössan.

Men det händer ingentingen är jag trycker på avtryckaren, och nu när jag ska in och ändra i inställningarna lyser alla dioder, sen de två oranga och sedan
slocknar alla. När jag sedan trycker för att komma in i setup så är det heldött. Någon annan som har haft samma problem?

Tack på förhand!

Chilli

Re: Gate Mosfet Merf 3.2 problem!

Inlägg av Chilli »

Det du beskriver med dioderna är start sekvensen för den. Koppla ur motorn från enheten bara med batteri inkopplat därefter så skall du komma in i programmerings läge igen genom att bara trycka på avtryckaren (Den fyller precis samma funktion som knappen)

Detta förutsatt så klart att allt är rätt kopplat också. Konstiga fenomen kan även uppstå vid en dålig lödning (talar från egen erfarenhet här).

vallin

Inlägg av vallin »

Jag kör den i simple mode, jag har alltså inte lött dit kablar. Jag kopplar in tryckknappen och batteriet utan bössan och får startsekvens.
Men därefter kan jag inte göra något mer, den är "död". Händer inget när jag trycker på knappen, långa eller korta tryck.

Chilli

Inlägg av Chilli »

Ja, ok. Det var konstigt. Har jag faktiskt aldrig varit med om.

Och jag kollar själv nu på manualen, jag har inte sett innan att man kan köra MERF'en utan någon form av signal kabel alls. Vad jag minns från mina och lagets när vi använde dem var att minst 1st signal kabel var tvungen att användas för att den skulle funka. Men jag kan ha fel, känner inte igen mig i manualen på sidan 8 och 9. Känns som de blandat ihop det lite där.

Prova hålla inne knappen samtidigt som du kopplar på batteriet. Jag har för mig det skall gå att göra så nämligen för att komma in i programmerings läge (då det inte längre står så i manualen längre)

Länk till digital manual (som verkar ha ändrats): http://www.gatee.eu/merf32_en.pdf

vallin

Inlägg av vallin »

Du hade så rätt med att hålla inne knappen när man kopplade in batteriet!
Det har dock inte fixat att bössan är "låst" när jag väl ska använda den i bössan med simple mode =/.

Känner att jag inte vill sitta och löda i bössan ifall Merf'en inte fungerar som den ska!

Chilli

Inlägg av Chilli »

Ah, du kör simple mode och har du då satt smart trigger: ON så funkar inte kretsen UTAN att koppla in någon signal kabel.

MAO:
Smart trigger OFF = utan signal kablar
Smart trigger ON = Måste köras med signal kabel.

Signal kabel = de små extremt tunna kablarna.

Eller har jag kanske missuppfattat ditt första inlägg. Rätta mig om jag har fel där.

vallin

Inlägg av vallin »

Jag trodde att detta kunde vara problemet, så iom att jag fick igång setupen igen så disablade jag smart trigger och provade utan, och det är fortfarande låst :P.

Chilli

Inlägg av Chilli »

Jadu, då är jag tyvärr slut på svar, för tillfället.

Hittade även en gammal sparad version av manualen på datorn och den ser tydligen precis likadan ut. Jag har visserligen aldrig provat enheten i simple mode utan någon signal kabel.

Jag skulle däremot rekommendera att koppla in den via enhanced mode med signal kabel då det eliminerar ljusbågen som annars blir i kontakt blecken.

Jag har heller inte hört talas om en MERF som dött, inte än iaf, men kanske har det nu.

vallin

Inlägg av vallin »

Fick det att fungera nu, dum som jag var så hade jag ju inte ställt in den på själva inställningen "simple mode" utan på "semi/auto"..
tack för all hjälp i alla fall :). Nu blir det lödning till enhanced mode!

EDIT: Allt är nu färdiglött och jag måste säga att jag är supernöjd över resultatet! Tycker att active breaking fungerar lite sämre är förväntat,
men det är märkbar skillnad i RoF, trigger response och ljudet! :) Blev ännu mer taggad på en TW nu dock... haha!

bobo

Inlägg av bobo »

lånar tråden lite.

har fått ett litet problem med min gate merf 3.2

den vägrar skjuta som den programmeras till, skjuter bara auto
har testat alla olika modes
har lött allt som de ska men den vägrar
bössan började köra på auto före jag stoppade in mosfeten
så de är bytt cut off lever och selector plate i samma veva som gate sattes in
men den vägrar

Skriv svar