BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!! (Löst)

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!! (Löst)

Inlägg av Ajax69 »

Behöver hjälp.

Jag har fått problem med min 1911 Blowback CO2 Airsoft. Den är helt ny, har skjutit 15 skott, se'n började den krångla. Den främre delen av BlowBack Unit (den där nozzlen sitter) fastnar i läget helt utdragen från den bakre stationära BBU-delen. Det låser oxå manteln i ett drygt halvt tillbakadraget läge. För att komma loss från detta måste jag strippa mantel, pipa och BBU. Se'n kan jag skjuta ett skott till, och så händer samma sak.

När jag provar nozzlen i bakre mynningen på pipan känns passningen rätt tight. Tror det sitter en gummibussning i pipan alldeles bakom hopup-klacken och den greppar rätt hårt om nozzlen från BBU. Gissar att det ska vara tätt där när skottet går, men kan den vara för tight? Ska det smörjas där?

Har skrivit till RedWolf där jag köpte den, men hoppas på bättre respons här där det verkar finnas en imponerande kunskapsbas.

Nå'n som har en aning om vad f@n detta är för fel?

Tacksam för alla tips!
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
Senast redigerad av 1 Ajax69, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av HrodgarHippie »

Hmm, jag har då aldrig varit med om att pistolen låser sig vid provskott på det vis du beskriver, men min första reaktion hade varit att smörja med silikonolja.
Det kan ju vara att den går torrt, speciellt eftersom det är en co2, de patronerna har inget smörj i sig under normaldrift som greengas, utan man måste isåfall specifikt köpa en smörjpatron.

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av Ajax69 »

HrodgarHippie skrev:
sön maj 30, 2021 7:08 am
Hmm, jag har då aldrig varit med om att pistolen låser sig vid provskott på det vis du beskriver, men min första reaktion hade varit att smörja med silikonolja.
Det kan ju vara att den går torrt, speciellt eftersom det är en co2, de patronerna har inget smörj i sig under normaldrift som greengas, utan man måste isåfall specifikt köpa en smörjpatron.
Tack HH. Jag testar det. Jag har iofs varit ganska frikostig med silikonspray, men funderar på lite vapenfett i bakkant pipa/hop up där det känns trångt för nozzlen (lr heter det muzzlen?).

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av Oerlikon »

På bilderna ser det ut som om nozzeln sitter snett, den ska gå rakt in i mitten på pipan för att det ska fungera, kanske BBU:n är felmonterad på nåt sätt?

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av Ajax69 »

Oerlikon skrev:
sön maj 30, 2021 9:53 am
På bilderna ser det ut som om nozzeln sitter snett, den ska gå rakt in i mitten på pipan för att det ska fungera, kanske BBU:n är felmonterad på nåt sätt?
Mitt intryck oxå. Ska kolla lite noggrannare.

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av Ajax69 »

Swar från RedWolf: Smörj noga med silicone. Normalt att nozzlen passar tight i hop-up-hålet.

Dock lite tveksam om detta är lösningen. Tar fortfarande gärna emot tips härifrån... ;)

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av babymakerairsoft »

blow back unit, hammare, eller barrel guide är några av dem problem som uppstår. Utan att ha den i handen är det typ omöjligt att veta.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av Oerlikon »

Fjädrar nozzeln tillbaka som den ska, det ser ju ut på bilderna som om den inte fjädrar tillbaka?

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av Ajax69 »

Oerlikon skrev:
mån maj 31, 2021 8:42 pm
Fjädrar nozzeln tillbaka som den ska, det ser ju ut på bilderna som om den inte fjädrar tillbaka?
Nix, den stannar framme i utdraget läge. Liksom manteln. Även om jag tar loss manteln sitter den där den sitter utdragen från den fasta BBU-delen. Pipan går att röra framåt i manteln så nozzlen har inte fastnat i pipan. Första när jag skruvar loss hela BBU går nozzlen tillbaka i sitt insfjädrade läge. Och den verkar sitta lite snett när den är utdragen och fastnat. Wierd... :(

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: BlowBack Unit låser sig på 1911. Hjälp!!!

Inlägg av Ajax69 »

Det finns en liten utstickande kant i bakkant på nozzlen (sektorn kl 9 - 11 på denna bilden). Undrar om det är den som får den att fastna i det främre läget???
06.jpg

Skriv svar