Är det möjligt att modda en GNB/NBB till ett gevär?

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
SimonVonGroove
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 21, 2016 5:22 pm

Är det möjligt att modda en GNB/NBB till ett gevär?

Inlägg av SimonVonGroove »

Hej! Är ny inom airsoft så detta kanske låter idiotiskt, men bare with me...

Jag har letat efter airsoft vapen som inte är replikor, men det verkar inte finnas några. Det enda jag hitta var detta hemmabygget: https://www.youtube.com/watch?v=W5pL4Q7r9y4

Blev såklart inspirerad, men med min bristande kunskap blir det svårt att iscensätta det hela. Har tänkt att man skulle kunna ta en STTI MK23 eller någon annan billig non-blow back pistol (helst Co2 dock), sätta på en aeg pipa istället och ett hop-up hus på något sätt, och sedan fästa ett magasin till det. Är väl typ så det funkar eller? Tänker då alltså att man bara använder pistolmagasinet som drivmedel och sedan ett mid-cap magasin för skotten, eftersom att man får ut ca 150 skott på en co2 patron i en gnb/nbb pistol. Förstår nu hur jag menar? :P

Ni kommer antagligen att krossa mina drömmar, men det är värt ett försök!

Edit: Typ så tänker jag: http://imgur.com/a/YDd7J
Senast redigerad av 1 SimonVonGroove, redigerad totalt 0 gånger.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Är det möjligt att modda en GNB/NBB till ett gevär?

Inlägg av Oerlikon »

Det krävs väl en nozzle som matar fram kulorna till hopupen? Jag skulle ta en pistol som redan har hopup i så fall. Det finns färdiga karbinombyggnadssatser till vissa pistoler vad jag vet. Börja spela med en karbin och pula med ditt hembygge mellan spelen så blir det nog bra, lycka till!

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Är det möjligt att modda en GNB/NBB till ett gevär?

Inlägg av Vaksai »

Självklart går det, kan kräva ganska mycket custom parts men vill man så kan man!

Vet att det har i alla fall byggts om en TM Mk23 till en prickskyttebössa på Airsoftsniperforums, en kille som tog en co2 revolver och byggde en kavallerikarbin av den, och jag har sett ett antal bössor i airsoft customs på facebook som har börjat sitt liv som en pistol.

På en Mk23 kan hop-up delen vara svår, enklast är nog att använda hela ramen och bygga in den i bössan som på youtube-klippet. Vet inte hur STTI är internt men det finns guider på hur man kan TDC-modda en TM Mk23, borde kanske gå att följa i sånt fall.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Är det möjligt att modda en GNB/NBB till ett gevär?

Inlägg av BlackGoat »

STTI/ASG/TM Mk23 går att bygga till gevär rätt enkelt.
Alex May är en kille i UK som 3d printar kit för just detta.
Påbyggnadsbart till önskad längd.
Hadron design 3d-printar och gör TDC-covers till Mk23 som är en grym uppgradering.
Många kombinerar allt ovan med en 300mm g-spec VSR pipa och får ut runt 130m/s trim och räckvidd på 70+m
Galet tyst semisniper :)

Här är en bild på mitt korta kit för cqb. Går som sagt på att bygga på med 1dm i taget.
Kostade mig runt 700kr fraktat från England.
https://drive.google.com/open?id=0BzZiw ... XlDeGg2aW8

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

SimonVonGroove
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 21, 2016 5:22 pm

Re: Är det möjligt att modda en GNB/NBB till ett gevär?

Inlägg av SimonVonGroove »

Oerlikon skrev:Det krävs väl en nozzle som matar fram kulorna till hopupen? Jag skulle ta en pistol som redan har hopup i så fall. Det finns färdiga karbinombyggnadssatser till vissa pistoler vad jag vet. Börja spela med en karbin och pula med ditt hembygge mellan spelen så blir det nog bra, lycka till!
Umarex T.A.C är det ända jag kan hitta, men inte riktigt vad jag söker... Om jag använder mig utav hoppen i pistolen är det väl omöjligt att använda ett separat magasin för skotten? Anledningen till att jag vill ha ett separat mid-cap magasin är att pistolmagasinet med co2 patronen bara håller typ 15 kulor beroende pp vapen, men själva patronen räcker till 150 skott. Blir då väldigt jobbigt att hela tiden ta ut magasinet och fylla på med kulor. Det är lite svårt att förklara så jag gjorde en lite skiss lol: http://imgur.com/a/YDd7J

Skriv svar