Dags för ny pistol, hjälp sökes!

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
Zingmark
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 13, 2015 11:00 am

Dags för ny pistol, hjälp sökes!

Inlägg av Zingmark »

Ohoy!
Är en inbiten sniper i grund men körde CQB idag för första gången på Tjärnan, riktigt roligt med min Scorpion EVO och TM Mk23
Bestämde mig dock för att jag är en pistol-person när det gäller CQB, rörligheten och smidigheten med pistol passar mig som handen i handsken. Jag älskar min Mk23:a men dual-action triggerpull gör att man inte får iväg de där rappa, ack-så-viktiga skotten i tid och det påverkar ju även siktet. Därför tänkte jag nu köpa mig en pistol som blir min go-to-guy för CQB, alltså inte som sidearm utan huvudvapen.

De krav jag har är att magasinstorlek måste vara minst 20 skott, den ska chrona för CQB enligt VSAF, ej tan/brown.
Så vad ska jag välja? Jag har tänkt spendera max ca 3000kr, då hoppas jag kunna få ett par extra magasin och kanske ett hölster med.

Hur är det med reflexsikten till pistoler, är de användbara eller bara i vägen?

Är TM glock 18c värt pengarna? Vet att TM generellt är klockrena, gäller det även här med hopup? Är det exempelvis bättre att sikta på en TM i grund eller ska man sikta på en billigare bössa med uppgraderingar?

Tacksam för all input..

Dj_komodo
Inlägg: 396
Blev medlem: tis aug 07, 2012 10:23 am

Re: Dags för ny pistol, hjälp sökes!

Inlägg av Dj_komodo »

Som de flesta säger så är TM G17 en bra grund att börja med. Håller mestadels med om att hålla den så original som möjligt, men om du ska spela med den mkt så finns det vissa saker man bör tänka på...
-Original Lowern har två svaga punkter, skruvhålen. Dem kommer att inom sin tid spricka, Guarder har lowers som har förstärkta skruvhål
-Bakre siktet är gjord av plast så den kommer också spricka inom sin tid så ett par bra sikten är en bra investering. Tritium eller fiber finns men dem kostar. RMR är bra tills dem slutar fungera, speciellt mitt under ett spel :)
-Trigger Lever kommer inom sin tid böjas lite pga det medelmåttiga materialet och kommer att fastna och pistolen kommer låsa sig, visst kan man böja tillbaka den men Guarder gör en i stål vilket gör så att den inte böjer sig och håller en lång tid framöver

Annars är det bara att köra den tills du ser att delar behöver bytas ut, finns extradelar/uppgraderingar till precis allt...

Zingmark
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 13, 2015 11:00 am

Re: Dags för ny pistol, hjälp sökes!

Inlägg av Zingmark »

Tack för alla svar, ungefär vad jag väntat och planerat. Men är det någon annan skillnad på g17 och g18c utöver möjligheten till full auto? Jag kommer med största sannolikhet i princip aldrig köra full auto men tänkte att det inte skadar att ha möjligheten.

Hur är det med sikte av reflextyp, går det att fästa smidigt på en glock? Är det ens användbart eller mer tacticool?

Skriv svar