Kompatibilitet mellan modeller och tillverkare, 1911

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Kompatibilitet mellan modeller och tillverkare, 1911

Inlägg av Twist »

Jag har inte pysslat så mycket med pistoler förut men intresset har börjat ta fart och givetvis stötte jag på patrull direkt. Jag utgick ifrån en ASG Tac-Master och eftersom det är en rebrandad KJW 1911 (-ish) så utgick jag ifrån att den skulle vara kompatibel med TM och -kloner i delar och magasin. Döm om min förvåning när ett magasin till en WE Nighthawk inte passade alls, för visst är WE också TM-kloner? Magasinen är i princip identiska förutom längst upp, längst bak, där det är utskuret olika. Pistolerna verkar i övrigt vara väldigt lika men med små skillnader, som att manteln från WE går på ASG/KJW men inte tvärtom.

Nu är min tanke att försöka få WE:n att fungera (köpt som rep-objekt) och då behöver jag ju veta vad som är kompatibelt med den. När vi ändå håller på kan vi ju försöka få ihop en kompatibilitetsmatris med 1911-tillverkare och delar. Om en sådan redan finns någonstans så har min Google Fu inte räckt för att hitta den.

EDIT: I mina efterforskningar har jag hittills kommit fram till att TM, KJW och Bell är helt kompatibla. WE är kompatibel i manteln och allt som sitter däri men lowern har små skillnader (pga patent/copyright) och magasinen passar inte.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev