nybörjare ska köpa en pistol

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
softarens
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 03, 2016 9:44 am

nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av softarens »

Hej! Jag tänkte köpa något billigt vapen vad rekomenderar ni? Då jag är nybörjare hittade en 1911 på röda sjärnan för 199kr 76m/s


Mvh

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Maercosh »

En fjäderpistol har ingen chans i denna hobby tyvär, om du ska ha en pistol skaffa dig en som går på gas/co2. Dessa brukar ligga runt 1000-lappen. Annars en automatkarbin för ungefär 2000kr som går på el.
En fjäderpistol kan användas till tex. skjuta burkar från 15 meter och är i princip helt oanvändbara på spel tyvär (detta pga att du måste göra mantelrörelsen efter varje skott)

The_Hitchhiker
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 11, 2015 1:10 pm

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av The_Hitchhiker »

Om du ska medverka i spel med personer som har AEG och GBB vapen så är den pistolen inte mkt att hänga i granen (då du måste göra mantelrörelse mellan varje skott) . Men om du ska spela med kompisar med liknande vapen eller trädgårdsplinka, så funkar den nog bra. Skulle dock rekommendera att du lägger några hundra kr mer på en ny GBB eller begagnad här på Airsoftbörsen.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
PERGITE
Instagram: @the_hitchhiker_airsoft

Reppan
Inlägg: 29
Blev medlem: tis dec 08, 2015 4:56 pm

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Reppan »

Om man vill skaffa en billig pistol så funkar GNB pistoler ganska bra.

STI Lawman GNB 350kr

Denna pistol är min nuvarande pistol som jag använder i cqb. Den gör sitt jobb för att vara en GNB. Med GNB så betyder det att man måste dra avtryckaren längre än vad man behöver på en vanlig GBB annars funkar den som en vanlig pistol.

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Maercosh »

Vadå dra avtryckaren längre? Skillnaden är ju att manteln inte åker bakåt när du avfyrar ett skott.

GBB: Gasvapen som har blowback, manteln åker alltså tillbaka när SU skjuter precis som på en riktig pistol.
GNB: Gasvapen som inte har blowback, du sätter i magasinet och skjuter.
Fjäder: totalt oanvändbar, du drar tillbaka manteln mellan varje skott och dessa går inte speciellt bra
EDIT: kolla denna video så får du mer förståelse: https://www.youtube.com/watch?v=1uylLbpSe9M

Reppan
Inlägg: 29
Blev medlem: tis dec 08, 2015 4:56 pm

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Reppan »

Vad jag menar med att dra avtryckaren längre beror på att hammaren (double action trigger) dras tillbaka varje gång man ska skjuta med den. Med en GBB så dras hammaren tillbaka av blowbacken.

Edit: I videon som du länkade så nämner han inget om det men det är en funktion som GNB kan ha.

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Maercosh »

Jaha det visste jag inte om :D Däremot är det själva blowbacken som är den största skillnaden

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Twist »

Det håller jag inte med om. Visst är det häftigt med blowback och rekyl men det är det tunga avtrycket som får mig att hata NBB/GNB. Hade man kunnat få samma korta och lätta avtryck i en NBB hade jag gärna kört med dem.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Herr Nilsson »

Det stora anledningen till att man får sunkiga avtryck i en GNB är att själva avtrycket gör två saker. 1. Det matar fram en ny kula. 2. den spänner hammaren tills den droppar på ventilen och kulan skjuts iväg. Men GNB är ganska nice med. Funka i nästan alla väder och är ruggigt tyst. Har en klon på mk23an med skumfylld ljuddämpare och den är väldigt väldigt tyst, men har ett ganska sunkigt avtryck som sagt;)
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: nybörjare ska köpa en pistol

Inlägg av Twist »

Ja, precis. Double action. Just Mk23 kan man väl spänna hanen på i förväg och därmed få ett lättare avtryck, eller minns jag fel? Det var nåt decennium sen jag lekte med en.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar