Blev lite fundersam över skillnaden mellan de olika gaserna, framförallt vad de olika gaserna har för tryck, så jag sökte runt lite.
Ren propan håller, vid 20 grader celcius, 145 PSI, HCFC 22 håller 131 PSI, och HFC 134a håller drygt 70 PSI (enligt wikipedia).
Green gas däremot råder det många diskussioner om, många säger att det ÄR propan men ändå ser man ökning i FPS / rekyl med användning av propan kontra Green gas.
Då kommer vi till den stora frågan: Green gas? ÄR det propan eller är det bara ett uttryck airsoftgastillverkare använder för att locka köpare, varav vissa tillverkare faktiskt använder ren propan och vissa lägger till butan/andra tillsatser?
All Green gas presterar ju olika, jämför tillexempel ICS Green gas med "new Green gas", mellan de två är det markant skillnad i prestanda. Vilka "gröna gaser" har ni erfarit vara kraftigare jämte andra gröna gaser?
Här nedan ser vi lite info angående de vanligaste gaserna inom airsoft(dessa hittade jag vid lite googlande, så ta inte dessa som ren fakta)
Jag ska se om jag har kan få tag på någon tryckmätare från jobbet och mäta upp trycket på de olika flaskorna gas jag har hemma, mest för att se om grön gas verkligen håller samma tryck som propan eller om det skiljer mellan olika gröna gaser.
Propan - "green gas" - HCFC 22 - HFC 134a
Re: Propan - "green gas" - HCFC 22 - HFC 134a
Mina senaste googleäventyr gav detta:
Greengas = mestadels propan, butan för nedreglerat tryck, silikon för smörjning
Greengas = mestadels propan, butan för nedreglerat tryck, silikon för smörjning
Jobbar på Röda Stjärnan
Re: Propan - "green gas" - HCFC 22 - HFC 134a
Ja, Men hur mycket butan? Är det så mycket butan att de halverar trycket eller är det bara en liten skvätt. Finns det någon standard på hur Green gas blandas?