Förbättra täthet mellan magasin och nozzle (GBB Pistol)

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
Senchoo

Förbättra täthet mellan magasin och nozzle (GBB Pistol)

Inlägg av Senchoo »

Jag har på sistone experimenterat och felsökt ett antal pistoler och jag har märkt ett gemensamt problem som verkar uppstå på nästan alla pistoler jag har meckat med.

Enklast förklarat är att om man tar bort manteln och tar ut pipa så man endast har själva manteln + bakre assemblyt kvar så kan man utföra ett litet test. Det testet är att om man sätter sitt finger lite nätt i hålet som gasen ska in genom för nozzel och sedan drar den framåt mot mynningen så om det fungerar felfritt och den inte fastnar på något så grattis! Men om den tar emot i början och sedan känns som ett hopp så har du detta problemet.

Orsaken är att själva plastnozzeln tar tag på en liten kant vid utkastarhålet som resulterar att den inte rör sig lika bra fram och tillbaka. För hålen mellan nozzel och magasinet ska kvar stå ända tills manteln är så långt bak att det är fysiskt omöjligt att de har kontakt längre. Men när den fastnar i den lilla kanten blir det inte lika mycket gas som hinner att passera.

Så här är lösningen jag har använt: shims!
Vart då undrar du nu? Jo det är mellan själva bakre assemlyt och manteln. På detta sätt tvingar du ner assemlyt och då kan den ta sig förbi kanten utan problem. Man får testa lite med tjocklekar om vad som passar. Jag vill dock varna att limma. Om det passade när du satte shims och sedan lägger till lim kommer höjden bli annorlunda än vad du fick det till innan. På detta sätt får jag kanske en 5 mps mer, men det som förbättras avsevärt är då blow-backen som blir mycket snabbare och snärtigare.

Jag fick det att funka, vad ska jag tänka på nu?
Jag har kört med guarders starkare gas innan vilket sliter på pistolen mycket. Den hjälper om din pistol inte är 100% bra till att få upp den till samma prestation som en standard ny pistol. men nu när du fått ihop den och den tätar bättre så gå tillbaka till vanlig green-gas. Vill du fortfarande ha ut mer av din pistol så byta hop-gummi till en airseal typ (gäller TM pistoler och dess liknande) samt även byta ut gummit på magasinen som ska sluta tätt till nozzle. Inte mycket pengar och det förbättrar den riktigt ordentligt. Men om du fortfarande ute efter endast prestanda så skaffa en NBB pistol istället.

Hoppas detta hjälper någon som har problem med sina pistoler men inte orkar gräva i varför.

Packe

Re: Förbättra täthet mellan magasin och nozzle (GBB Pistol)

Inlägg av Packe »

Låter värt att testa, men menar du att man ska sätta shimmen under hela nozzle huset?

Och menar du att man ska sätta den mot baksidan, där hammaren slår?

Men låter som en trevlig ide :)

Bilder skulle vara Perfa :)
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Senchoo

Re: Förbättra täthet mellan magasin och nozzle (GBB Pistol)

Inlägg av Senchoo »

Hehe..nej jag menar shims mellan hela konstruktionen som håller nozzel m.m. och själva manteln.

Ska kunna ordna med lite bilder till helgen :)

Skriv svar