Mig vetelgen är propan och gasol typ samma grej. Så kan man inte då snåla ox köpa gas på biltema?
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv ... are-17613/
Köper en sådan där Propan-adapter för silikonoljan då också såklart
Biltemagas.
-
Biltemagas.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Re: Biltemagas.
Vanligtvis är konsumentgasol en blandning av propan och butan. Om jag minns rätt är det för mycket butan i biltemas gasol för att få ett användbart tryck.
<insert 'cool' one-liner here>
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Det är typ samma grej, oftast. Gasol är bara ett handelsnamn för brännbara gaser men den bästa gasolen är mer eller mindre ren propan. Det är iaf det som framkommit i tidigare diskussioner. Du borde kunna hitta dem om du söker på gasol och/eller propan.
Med det sagt vet jag inte hur biltemas gasol är blandad och huruvida adaptrar passar. Det är olika standard på gängor i olika delar av världen. Det har också lyfts förut så det vill jag inte fördjupa mig i ytterligare.
21 januari 2013, 12:25:
Blev pucktvåa där.
Kan tillägga att jag använder biltemas gas i campingkök och blåslampa men gasol från stor flaska i kaminen i verkstan. De luktar väldigt olika. Biltemas påminner mer om tändargas, dvs butan.
Med det sagt vet jag inte hur biltemas gasol är blandad och huruvida adaptrar passar. Det är olika standard på gängor i olika delar av världen. Det har också lyfts förut så det vill jag inte fördjupa mig i ytterligare.
21 januari 2013, 12:25:
Blev pucktvåa där.

Kan tillägga att jag använder biltemas gas i campingkök och blåslampa men gasol från stor flaska i kaminen i verkstan. De luktar väldigt olika. Biltemas påminner mer om tändargas, dvs butan.

Det beror mer på att gasol på större kärl tex. p11 flaskor, är doftsatta för att lätare kunna upptäcka ett leckage(stavning?)Twist skrev:
-
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Tack, det hade jag faktiskt ingen aning om.
Ta en titt på reglerna om citat, lovemalin.
Ta en titt på reglerna om citat, lovemalin.

Har testat biltemas gas och den funkar inte! Blir inte tillräckligt tryck tyvärr.