Första side-arm KSC/KWA M9/M9A1/Beretta?

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
YojimboH

Första side-arm KSC/KWA M9/M9A1/Beretta?

Inlägg av YojimboH »

Tjenare grubbs and grawls!

Om denna tråd klassas som en nybörjarfråga så får admin gärna flytta över mig dit, men eftersom jag försökt hitta info så kände jag att den kanske passade bra här :)
Jag ska försöka börja lira lite smått och komma in i sporten men skulle behöva en side-arm till min nuvarande M4 och har hittat några som är av intresse men kan inte riktigt bestämma mig, så mina förhoppningar är att ni kanske kan hjälpa mig fram till mitt val.

Som sagt så har jag en M4 och vill fortsätta köra inom den amerikanska andan med en M9 som extra (helst full metal pga känslan).
De jag kollat på änsålänge är dessa.

KSC M9/M9A1 System 7: Jag vet att de är väldigt starka för att ha som ett side-arm men hittade en NPAS där man kan regulera mängden gas som används för att få ner FPSen lite.
- dyra
- finns inte co2 för de kalla årstiderna

KWA Beretta M9A1/M92FS: ingen aning vad det är för skillnad på dessa två och vad det är för speciellt med Umarex och Beretta. Jag vet att KSC typ är ett dotterbolaget till KWA och har mer licenser och markeringar på vapnet. (enligt airsoftzone.com ska denna också vara System 7)
- hittar ingen bra information eller reviews på dessa (vad är tex. B-Grade på M92FS?)
- har ingen aning om varför dessa är såpass mycket billigare än KSC M9

De frågor jag har just nu är:
- Är KSC värda sitt höga pris och kan jag få tag på dom för en billigare peng så jag slipper tullen tex. från ehobbyasia.com?
- Vad är det för skillnad på en Beretta och en vanlig M9?
- KWA Berettan kostar €169.90 och KSC M9A1 kostar €244.90 hos airsoftzone.com, vad är det som gör att KSC kostar så sjukt mycket mer?
- Vad är Umarex för påhitt?
- Vet ni om det finns CO2-magasin för KSC/KWA System 7 som inte jag lyckats hitta?

Jag kommer säkert på flera frågor senare men nu är det så sent och jag måste sova.

Tack på förhand
Yojimbo

ohman

Re: Första side-arm KSC/KWA M9/M9A1/Beretta?

Inlägg av ohman »

YojimboH skrev: - Är KSC värda sitt höga pris och kan jag få tag på dom för en billigare peng så jag slipper tullen tex. från ehobbyasia.com?
Smaksak, jag gillar system7, lätt att justera hop, och har hållt bra för mig. Dock har jag bara erfarenhet av deras Glock-modeller. Hur menar du med slipper tullen? De pistoler du länkat är från en tysk återförsäljare (ingen moms/tull), utanför EU så gör du säkrast i att alltid räkna med att du åker på moms/tull: (pris + frakt) * 1.3 = ungefärligt slutpris.
YojimboH skrev: - Vad är det för skillnad på en Beretta och en vanlig M9?
Beretta är tillverkaren som gör RS-pistolen.
YojimboH skrev: - KWA Berettan kostar €169.90 och KSC M9A1 kostar €244.90 hos airsoftzone.com, vad är det som gör att KSC kostar så sjukt mycket mer?
Ingen aning, vanligtvis brukar det vara tvärs om. Spelar ingen större roll dock då det är samma konstruktion på dessa.
YojimboH skrev: - Vad är Umarex för påhitt?
Ett företag som till stor del har rättigheterna för att sätta korrekta markings på airsoftvarianter av kända RS tillverkare (H&K och Beretta bland annat). Tillverkare går alltså genom Umarex för att få sätta rätt logotyper på sina vapen, Umarex tar betalt för detta och ökar därmed slutkostnaden på produkten. Samma sak som cybergun, EliteForce, ASG osv. Patenttroll med andra ord :D
YojimboH skrev: - Vet ni om det finns CO2-magasin för KSC/KWA System 7 som inte jag lyckats hitta?
Vet ej vad som gäller för M9 specifikt, men för deras system 7 glockar finns det att hitta.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

YojimboH

Inlägg av YojimboH »

ohman skrev:Smaksak, jag gillar system7, lätt att justera hop, och har hållt bra för mig. Dock har jag bara erfarenhet av deras Glock-modeller. Hur menar du med slipper tullen? De pistoler du länkat är från en tysk återförsäljare (ingen moms/tull), utanför EU så gör du säkrast i att alltid räkna med att du åker på moms/tull: (pris + frakt) * 1.3 = ungefärligt slutpris.
Oj, trodde jag hade länkat till ehobbyasia.com vilket jag tror jag kommer beställa ifrån då det verkar som jag kommer kunna få den billigare med tull och moms inräknat ändå.
Jag har fått åkt på tull/moms på de senaste inköpen utifrån EU :(

ohman skrev:Beretta är tillverkaren som gör RS-pistolen.
Du får nog förklara lite mer då jag inte hört termen RS förut, gissar på att det är den verkliga pistolen du menar dvs. "real sword"?
Men då kvarstår nog frågan med att vad är det som skiljer sig KSC M9A1 från KWA Beretta M9A1, är det samma sak som med Umerex att de måste få godkännande av Beretta för att få använda deras markering på vapnet?

ohman skrev:Ingen aning, vanligtvis brukar det vara tvärs om. Spelar ingen större roll dock då det är samma konstruktion på dessa.
Nej precis, det är det som gör detta så jäkla förvirrande. Det är samma företag/konstruktion på pistolerna men det som skiljer sig mellan KSC och KWA är att KSC har markeringar på sina vapen och KWA har det inte (vad jag förstått).
Sen att alla sidor/butiker som säljer vapnerna döper dom till olika namn.

ohman skrev:Ett företag som till stor del har rättigheterna för att sätta korrekta markings på airsoftvarianter av kända RS tillverkare (H&K och Beretta bland annat). Tillverkare går alltså genom Umarex för att få sätta rätt logotyper på sina vapen, Umarex tar betalt för detta och ökar därmed slutkostnaden på produkten. Samma sak som cybergun, EliteForce, ASG osv. Patenttroll med andra ord :D
Som vilket märkesföretag som helst helt enkelt, tack för den förklaringen.

ohman skrev:Vet ej vad som gäller för M9 specifikt, men för deras system 7 glockar finns det att hitta.
Och du har inga problem nu tex. när det börjar gå mot vinter med CO2?

ohman

Inlägg av ohman »

RS = Real Steel, dvs den riktiga förlagan som skjuter riktiga skott, och inte plastbollar. Kan vara förvirrande då det finns en airsofttillverkare som heter Real Sword vilket också förkortas till RS :D

Om en tillverkare vill ha korrekta markings (dvs de märken/logotyper som sitter på den riktiga pistolen) så behöver de ha tillstånd från företaget som tillverkar den riktiga förlagan. Detta har de löst genom att sälja ut licenserna för detta till diverse olika företag som Umarex, Cybergun, ASG osv. Det leder till att när en airsofttillverkare vill ha med dessa marknings så blir de ofta tvungna att sälja sina bössor under någon annans namn. Vissa skiter helt och hållet i detta (och bryter mot lagen), andra skiter i att sätta några markings alls på sina produkter, och några sätter på sina egna istället för originaltillverkaren.

De som är licensierade (har korrekta markings) är därför vanligtvis dyrare, eftersom det är fler företag som vill ha betalt.

Gällande gas på vintern, nja, det funkar inte skitbra om gasen blir kall, det går att lösa till viss del genom att ha magasin/pistol nära kroppen så att de hålls någorlunda uppvärmda av din kroppsvärme. Men co2 fungerar bättre på vintern, problemet hittills har varit att co2 sidearms tenderar att skjuta alldeles för hårt för att vara användbara i övrigt (det har kommit några undantag till detta på senare tid).

För vinterspel skulle jag faktiskt rekommendera att man kör på en billig elektrisk pistol (AEP) som side-arm (kostar kring 500:- från polen) då dessa fungerar i alla väder, eller kanske en liten SMG typ mini-uzi, mp7, mac-10 eller dylikt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

YojimboH

Inlägg av YojimboH »

Ja men det är ju klart det är Real Steel, hade inte huvudet med mig verkar det som :P

Men då kan man tänka att, sålänge det är en KSC/KWA som i detta fall så kommer jag bli nöjd och det är i grund och botten samma pistoler.
Sen om man vill ha lite extra krydda på vapnet så kan man välja en Beretta, Umarex osv. men det kommer inte ge någon speciell fördel när man sen använder vapnet i spel?!

Då får jag leta efter CO2-magasin innan jag köper en pistol tror jag, jag har ju mina magasin tätt inpå kroppen så det kanske kan funka, iof så har jag ett par M4-magasin i metall som ligger mellan fickorna för de mindre magasinen och det kan ställa till problem då mina M4-magasin blev riktigt kalla.
Jag blir nog tvungen att köpa en NPAS till KSC/KWA då de är lite för kraftfulla för CQB som dom är, så det borde inte vara några problem med den extra kraft som tillkommer med CO2-magasin.

Jag var faktiskt riktigt sugen på att köra 2st små SMGs och köra akimbo men det blir onödigt dyrt för så dålig pricksäkerhet, lättare med två händer för en pistol än att försöka sikta med 2st vapen samtidigt :)

Jag körde mitt första spel någonsin igår vilket jag tyckte var skitkul men jag märkte att pistol inte var speciellt nödvändigt i skogen på de avstånden vi sköt på (jag hörde av en kille där som nämnde att du kanske var med?).
Sen så började min M4 som aldrig varit i spel tidigare att bråka med mig, så jag kommer nog få lägga ner lite tid och pengar för att lösa problemen jag har med den först + köpa till ett precision kit eller så.

Skriv svar