Ta bort sandfärg från 1911

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av Majoren »

Tjena!
Jag hade tänkt att jag skulle ta bort sandfärgen på min 1911, vill ha den "silverfärgad" istället..
Hur stor risk är det att jag kloggar igen internals på den om jag inte tar ur allt ur den? är nybörjare när det gäller att meka med GBB.. skulle jag kunna slipa bort färgen utan att rensa pistolen från allt internt?

Så som CaptainKex har gjort:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 26&t=22395
En sån här är det jag har: http://frysen.nu/produkt.php?viewCategory=2&item=17488

Tack på förhand killar och tjejer!
//Majoren
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Nuckel82
Inlägg: 82
Blev medlem: mån aug 19, 2013 7:34 pm

Re: Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av Nuckel82 »

Skicka ett pm till honom och fråga hur han gick tillväga, men jag misstänker att han monterade bort det mesta från manteln innan han polerade bort färgen.
Somewhat Intellectually Challenged Killers

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av Majoren »

Kanske är bäst men brukar va bra o få information från flera källor :)
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

CaptainKex
Inlägg: 20
Blev medlem: lör jan 18, 2014 7:37 pm

Re: Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av CaptainKex »

Kul att du gillade den!

Såhär såg den ut först.
Bild
Japp, jag demonterade helt när jag skulle slipa bort färgen.

Bild
Så här såg den ut när jag monterat isär helt.

Jag började med sandpapper med olika strävhet. Börja med lite grövre (typ 180) och sen jobbade jag mig mot finare och finare papper (avslutade med våtslippapper 1000 grit). Sen polerade jag till slut med Autosol och en trasa bara.

Efter en del slipande i de små vrår och hörnen som finns så provade jag glasblästern på jobbet och då gick grovjobbet i ett huj. Jag skulle tippa att det är väldigt svårt att strippa färgen från handgreppet med enbart slippapper. Efter att man blästrat så får man ett fint damm över alla ytor som man måste polera bort för att allting ska glida och fungera helt enkelt så hade man inte monterat isär så hade man haft dammet i alla rörliga delar.

Såhär blev resultatet iaf, jag lär byta grepp framöver.
Bild

Bild

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av Majoren »

Tack så mycket! Då blir det att hitta nån tutorial på att ta isär en gbb :) lite mer komplicerat än en aeg va?
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Nuckel82
Inlägg: 82
Blev medlem: mån aug 19, 2013 7:34 pm

Re: Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av Nuckel82 »

YouTube ftw! :D

Eller försöka förstå sig på ritningen :P
http://www.actionsportgames.com/files/a ... Master.pdf
Senast redigerad av 1 Nuckel82, redigerad totalt 0 gånger.
Somewhat Intellectually Challenged Killers

CaptainKex
Inlägg: 20
Blev medlem: lör jan 18, 2014 7:37 pm

Re: Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av CaptainKex »

Inte speciellt svårt. Det luriga är att få ihop den igen ;)

Hojta om det blir problem. Jag försökte att ta så lite som möjligt på de rörliga ytorna, speciellt inne i pistolen.

Om du vill så kan jag hjälpa dig med att blästra bort färgen när du demonterat om det behövs.

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Ta bort sandfärg från 1911

Inlägg av Majoren »

Haha jo det brukar ju vara så :) finns det några motsvarande springs i aeg gearbox som sprätter iväg så man inte vet vart grejer ska sitta sen i gbb? Det ska jag göra :) om jag får problem med det är det inte omöjligt att jag ber dig göra det! :)

Tack så mycket killar!
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Skriv svar