Någon som handlat hos Evike.com?

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av Ajax69 »

Är dom seriösa? Levererar enligt beställning? Lämnar support vid behov?

Tacksam för svar från nöjda - och missnöjda - kunder.

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av KronaN »

Nu har jag inte uppdaterat mig om hur Evike behandlar europeiska kunder de senare åren, men vad jag vet så har många upplevt problem tidigare.

Det har framförallt rört sig om strul med betalningar, som t.ex. att de har krävt banköverföring i förskott och med vissa speciella villkor. Andra har fått sina beställningar annulerade, troligtvis som en kvarleva från tiden då gasvapen de facto var förbjudna att importera till Sverige. Huruvida polletten äntligen trillade ned hos Evike vet jag inget om, dessvärre.

För amerikanska kunder så är företaget ganska välrenommerat, så de ägnar sig knappast åt scams och rent oseriös affärsverksamhet. Men mönstret pekar mot en ganska kall inställning gentemot utländska kunder. Synd, då de sitter på det överlägset bredaste sortimentet utanför Hong Kong och Taiwan.

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av Ajax69 »

Tack KronaN. Får känna dom ordentligt på pulsen, kanske. Eller kan du föreslå nå'n säkrare? Har själv goda erfarenheter av RedWolf, men dom har inte vad jag söker på hyllan...

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av babymakerairsoft »

Sega med leverans även till Amerikanske address...

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av HrodgarHippie »

Som försäljare är de 100% legit, det är inget scam eller lurendrejeri.
Dock har de varit ett rent helvete att försöka handla från om man inte bor i USA för ett antal år sedan, då jag försökte sist. MEn jag erkänner glatt att detta var runt 5 år sedan, och vad jag hört genom lösa samtal verkar de ha blivit vettigare.

Tyvärr kan jag inte säga mer än "Försök".
Kom dock ihåg Sveriges utpressningsavgifter som tillkommer.

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av Ajax69 »

Tack för råd och varningar. Har fått svar från dom och det lät seriöst med uppmaning att kolla svenska regler, tull mm.
Senast redigerad av 1 Ajax69, redigerad totalt 0 gånger.

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av Ajax69 »

Ok, så jag har nu beställt en Umarex Colt Commander 4,5 mm CO2 från Evike. I deras Order Confirmation mail står bl a följande:

IMPORT REQUIREMENT: An import permit/license is required to ship to your country via UPS shipping service.

Vad f@n är Import permit/license? Från vem får man det? Aldrig hört talas om vid andra köp från USA.

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av babymakerairsoft »

Det är typ som UKARA men vi har ingen import license för airsoft i Sverige, då får du skriva det till evike.

haha fan, problem efter problem, verkar som du inte lär dig :P låter roligt tycker jag. det är alltid problem att köpa från CONUS

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av HrodgarHippie »

Exakt detta var det de bråkade med mig om likaså. Så löjligt att de fortfarande inte gett sig.

Nåväl, det är bara att skriva till dem att NEJ, vi behöver inte ha importlicens, de inköp du gör är licensfria och kräver enbart över 18 år.
Lycka till. :roll:

Ajax69
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 28, 2021 8:54 am
Aktiv sedan: 2012

Re: Någon som handlat hos Evike.com?

Inlägg av Ajax69 »

HrodgarHippie skrev:
tor jun 03, 2021 2:09 pm
Exakt detta var det de bråkade med mig om likaså. Så löjligt att de fortfarande inte gett sig.

Nåväl, det är bara att skriva till dem att NEJ, vi behöver inte ha importlicens, de inköp du gör är licensfria och kräver enbart över 18 år.
Lycka till. :roll:
Yes, done!!!

Skriv svar