Åldersgräns åtgärder vid arrangemang.

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
Bishop
Lag: -
Spelat sen: 2002

Re: Åldersgräns åtgärder vid arrangemang.

Inläggav Bishop » 3 mars 2017, 13:32

Jag kan varmt rekommendera er att läsa i Rikspolisens författningssamling. "Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftning" RPSFS 2009:13 och RPSFS 2016:4 är mycket läsvärd för att förstå hur lagstiftningen skall tillämpas.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 3 mars 2017, 18:08

Tack för tipset, Bishop. Den hittade jag aldrig när jag sökte. Den bekräftar i stort det som redan sagts, även om det inte står något specifikt om utlåning av effektbegränsade vapen vad jag kan se. Om en 15-åring kan jaga med ett livsfarligt jaktvapen under uppsikt av en vuxen som också jagar med eget vapen så lär det inte vara några som helst problem att ha spelande övervakare med våra förhållandevis ofarliga vapen. Vapenlagen och -förordningen är ju inte skrivna för att jävlas med airsoftare utan för att förhindra allvarlig skada och död. Det framgår bland annat av förarbetena.

"En 15-åring får därför jaga med gevär i exempelvis en
förälders sällskap, om denne kan bedriva en meningsfull och effektiv
uppsikt och kontroll samt leda hanteringen av vapnet.
Några hinder mot att även upplåtaren för sin del medför eget vapen
när han eller hon utövar kontrollen föreligger inte."

Detta lär man sig redan på samhällskunskapen i grundskolan:

• Var och en har eget ansvar att hålla sig informerad om lagen och därför är den skriven för att vanligt folk ska kunna läsa och förstå den.
  • Det som inte är förbjudet är lagligt.
  • Om lagtexten är så otydlig att det blir omöjligt att avgöra vad som gäller eller ord/begrepp avviker ifrån sin vardagliga betydelse i sådan grad att brott begås av misstag så ska man bli friad (eftersom uppsåt då inte går att styrka) och lagen ändras.

Nästa logiska steg blir att undersöka vad som krävs för att få ett förbund auktoriserat så att medlemsföreningar och/eller -företag får automatisk rätt att äga och låna ut vapen. Sen är det bara att ligga på Sverok. Alternativt kanske Svenska Paintballförbundet vill ha oss. De har ju redan gjort det om jag har förstått saken rätt.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Marcules
Spelat sen: 2014

Inläggav Marcules » 3 mars 2017, 23:03

.
Senast redigerad av 2 Marcules, redigerad totalt 5 gång.
-:Skogsfrisk:-

Oerlikon
Spelat sen: 2015

Inläggav Oerlikon » 3 mars 2017, 23:14

Barn i uniform, nej tack!

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 3 mars 2017, 23:49

@Marcules

Jag har förklarat för mina barn att det är olagligt men inte straffbart att gå mot röd gubbe. De stannar ändå för röd gubbe precis som innan eftersom barn inte är små idioter utan tänkande varelser. Mina barn kan hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, trots att de "bara" är sex och åtta år gamla, så de klarar av att hantera även såna "svåra" saker. Dessutom är det fel att ljuga, även för barn.

Det är lätt att få för sig att bara för att det blir känt att det finns en (mycket begränsad!) möjlighet för minderåriga att spela airsoft så kommer det plötsligt att drälla av småungar på alla spel. Så kommer det garanterat inte att bli, delvis eftersom väldigt många delar din uppfattning och kommer att rösta med fötterna, men huvudsakligen för att det helt enkelt inte är rimligt att anta att särskilt många arrangörer är tillräckligt intresserade av att ha med minderåriga på sina spel för att ta sig an den ganska omfattande uppgiften det innebär att möjliggöra det.

Det är också lätt att tänka sig att det skulle skada hobbyn att barn och ungdomar kan delta på vissa ställen men det är en ganska orealistisk tanke. Det finns inga exempel på sådan utveckling. Skulle airsoft på ett eller annat sätt lyckas komma in under Riksidrottsförbundets paraply, som Svenska Paintballförbundet är på god väg att göra, så öppnar sig däremot otroliga möjligheter. Du kommer inte att få färre spel att åka på då. Du kommer att få betydligt fler. Större, bättre och billigare också förmodligen.

Sen måste jag nog ändå invända mot retoriken, trots att jag egentligen inte skulle. Det medvetna användandet av ordet "barn" är ett ganska genomskinligt sätt att försöka osynliggöra det faktum att det här handlar om 15-, 16- och 17-åringar i första hand. Personer som får lov att framföra motorfordon i trafik på helt egen hand. Personer som kan ge samtycke till sex. Personer som får lov att öppna egna bankkonton och starta företag i eget namn. Personer som kan ta körkort till traktor och tunga arbetsmaskiner. Personer som är gamla nog att åtalas och straffas. Inte småungar som leker i sandlådan.

EDIT: Imorgon ska jag åka till Nyvång på studiebesök. Jag återkommer med en rapport.

Oerlikon

Inläggav Oerlikon » 4 mars 2017, 00:07

Barn ska inte bära uniform, inte ens om vi leker, det finns många barn som just nu bär uniform och utkämpar riktiga krig på olika platser på vår jord.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 4 mars 2017, 00:10

Det är din åsikt och om många delar den så kommer resultatet bli att ungdomarna, för det är faktiskt inga barn vi talar om, spelar i vanliga oömma kläder.

Oerlikon

Inläggav Oerlikon » 4 mars 2017, 00:31

Speciell uniform för ungdomar för tankarna mot en inte alltför avlägsen forntid.

Bishop

Inläggav Bishop » 4 mars 2017, 09:07

Twist, min tanke med lästipset från RPSFS var enbart att det styrker mycket av det du redan har skrivit i tråden och det finns inga motsatser heller, vad jag kan finna. Jag han tyvärr inte skriva mer utförligt igår eftermiddag när jag postade lästipset, men du löste det föredömligt innan jag hann.

Jag kan verkligen inte finna en rättskälla som talar emot att minderåriga har en laglig möjlighet att engagera sig i hobbyn. Vi skall dock inte sopa under mattan att det krävs vissa åtgärder från arrangörer och föreningar för att få det hela att löpa friktionsfritt. Men att inte vara ärlig om hur lagstiftningen ser ut hjälper nog ingen. Vi bor i Sverige, där svensk lag gäller och det får vi förhålla oss till. Om vi inte gillar den gällande lagstiftningen får vi använda de politiska medel som finns till buds för att ändra den.

Om någon i tråden är övertygad att det inte är lagligt för personer under 18 år att spela airsoft (eller paintball för den delen) bör den omedelbart samla ihop allt civilkurage och rättspatos som finns till buds och polisanmäla de aktörer som anordnar dessa orgier i vapenbrott.

Jag väntar med spänning på din rapport från Nyvång.

Bishop

Inläggav Bishop » 4 mars 2017, 09:12

Oerlikon, vad är en uniform enligt dig?

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 4 mars 2017, 11:17

Just så, Bishop. Jag har faktiskt funderat på att ta det steget längre och i helt egen regi anordna en aktivitet med minderåriga med rimliga regler och söker, söka tillstånd enligt ordningslagen och sen polisanmäla mig själv. Då säker känner jag mig på att detta inte ens är en gråzon.

Till dem som oroar sig för att minderåriga ska förstöra hobbyn och finnas på alla spel så kom jag att tänka på att alla arrangörer som öht vill ha med personer under 18 på sina spel redan har det, fast i obeväpnade roller. Det mest sannolika är att det är just de och inga, eller iaf mycket få, andra som kommer att tillåta minderåriga med vapen. Ni som inte gillar "barn i uniform" eller "barn på banan" åker rimligtvis inte till de spelen så för er kommer exakt ingenting att förändras. Det är vad som är absolut roligast att tro såvida ingen kan komma på en anledning till att arrangörer som tidigare inte har haft intresse av minderåriga plötsligt skulle ta sig tiden och besväret att ha minderåriga med vapen på sina spel.

Marcules

Inläggav Marcules » 4 mars 2017, 11:44

.
Senast redigerad av 1 Marcules, redigerad totalt 5 gånger.

FoulWeatherFriend

Inläggav FoulWeatherFriend » 4 mars 2017, 12:18

Det finns som sagt ingenting som hindrar arrangörer från att ha en åldersgräns på 18 år, däremot så kan man beteckna det som sannolikt att med en nedre åldersgräns på 15 eller tillochmed 13 så kommer det poppa upp en och annan inomhusbana till i de större städerna, någonting som jag saknar i mitt närområde. Närmaste jag känner till ligger 20 mil bort och är visserligen en bra bana men någonting lite närmre vore väldigt trevligt.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 4 mars 2017, 14:15

Det är tråkigt att du läser in saker som varken står eller menas, Marcules. Jag har ingen ton i text och hade jag haft det så hade den bara varit saklig. Det är nästan lika trist att du bygger din uppfattning på cherrypickade videor från nätet, från ett helt annat land med en helt annan kultur kring vapen, istället för att ta till dig av de erfarenheter som finns från Sverige och de verksamheter det faktiskt handlar om.

Jag var på Nyvång idag och i korthet kan jag bara säga att de omyndiga beter sig märkbart bättre än de vuxna även där. Det gäller allt från säkerhet till träffat Inga, precis som det här gjort på alla andra ställen jag har varit på med minderåriga spelare. Arrangören själv tror att det beror dels på att de vet att de har allt att förlora och inget att vinna på att missköta sig, dels på att de inte bara går på ålder utan utvärderar varje individ för att avgöra om hen är mogen att spela. Nästa vecka ska jag vara med och spela. Ytterligare rapport kommer.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 4 mars 2017, 15:10

@FoulWeatherFriend

Mycket bra exempel. En annan sak, som jag inte tänkt på tidigare men som Niklas på Nyvång nämnde, är att detta är en av mycket få aktiviteter som föräldrar och barn kan delta i på ganska lika villkor. Det om något är ju gynnsamt för både hobbyn och folkhälsan eftersom det gör det möjligt även för fler vuxna att spela mer, inte bara ungdomarna själva. Aktiviteter som får annars innesittande ungdomar att gå ut och röra på sig är dessutom precis vad som behövs i vårt samhälle idag, så som utvecklingen ser ut med övervikt, diabetes osv.

Bishop

Inläggav Bishop » 4 mars 2017, 16:29

Twist, jag är djupt imponerad av er eldsjälar som verkligen bryr er om hobbyn och vill att den utvecklas, växer och frodas. Det är verkligen fantastiskt att se ditt engagemang! Jag hoppas verkligen att vi nu ser hur hobbyn sakta men säkert blir accepterad i samhället på bred front.

Marcules, när du hänvisar till youtube videos med barn som spelar "och det ser helt ärligt fullkomligt värdelöst ut i mina ögon". Kan du ge något exempel? Jag vill verkligen förstå vilka problem du ser.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 4 mars 2017, 20:18

Tack, Bishop! <3

Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte sysslat med det här eller något av mina andra ideella engagemang om jag hade behov av uppskattning, för sådan är ganska sällsynt, men det är underbart när det händer. :)

Eftersom jag än en gång blev påmind om att Sverok verkar rätt ointresserade av att utveckla airsofthobbyn så tog jag en chansning och kontaktade ordföranden för Svenska Paintballförbundet och frågade om de eventuellt skulle vara intresserade av att airsoft kom in under deras paraply. Svaret var spontant positivt och vi ska ringas vid och prata en dag. Vad det resulterar i vet jag inte men att undersöka möjligheter och föra en dialog med de som sitter i samma båt känns rätt. Nu blev det här betydligt mer än bara en fråga om minderåriga på spel. Den biten blev till och med underordnad helt plötsligt. Som det kan gå... :)

EDIT: Innan någon får ont där bak och tycker att jag tar mig friheter så vill jag poängtera att jag inte utger mig för att tala för hela hobbyn. Jag är en enda person som ser ett problem och undersöker om det finns en möjlig lösning på det problemet. Finns det det kommer jag att presentera den och vad folk sen gör är inte upp till mig. Jag varken kan eller vill bestämma över någon annan än mig själv.

Marcules

Inläggav Marcules » 4 mars 2017, 22:34

.
Senast redigerad av 1 Marcules, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 4 mars 2017, 23:30

Men varför denna fixering vid vad som händer i ett annat land under helt andra omständigheter? Vi vet ju redan hur det ser ut när minderåriga spelar airsoft här hemma i Sverige. Det finns ett och ett halvt decennium av kunskap och erfarenheter, huvudsakligen positiva. Varför skulle det plötsligt fungera mycket sämre för att folk organiserar sig och gör det i samråd med polisen? Det borde rimligen bli precis tvärtom.

Användarvisningsbild
KronaN
Spelat sen: 2005
Kontakt:

Inläggav KronaN » 5 mars 2017, 10:01

Har läst igenom denna tråd, och vill också tacka Twist för gedigen research och sunda resonemang. Man ska hålla huvudet kallt och tänka på både motiv, möjligheter och framtid gällande minderåriga på airsoftspel. Bra jobbat!

Ska också erkänna att jag är (eller har varit) en person som är relativt skeptisk mot att tillåta personer under 18 - och framförallt under 16 - på spel i allmänhet. Likt andra så uppskattar jag den jämförelsevis mogna stämningen och framtoningen som airsoft åtnjuter i detta land. Vi slipper inte bara rödmålade mynningar och licenser/tillstånd utan även "leksaksassociationerna" som minderåriga kanske kan frammana. Jag tycker inte heller att man kan ta youtubefilmer från t.ex USA och jämföra med svenska förhållanden, dock så finns det onekligen en annan airsoftkultur på vissa håll som man definitivt inte vill bli influerad av. I Amerika så är det vanligare med speedball och toktrimmade HPA-bössor, speciellt i södra Kalifornien.

Kan vi inom denna hobby införlivas i Sverok eller paintballförbundet, och därmed få ett ramverk att förhålla sig till rent juridiskt, så vore det kanon. Har alltid tyckt att airsoft är lite för underground och löst sammansvetsat (typ vilda västern) med tanke på potentialen hobbyn har. Utan att blanda in ett licenssystem a la UKARA så kanske gemensam sak med paintballfolket är rätt väg att gå.

Så ser jag det, trots att jag rent personligen inte ser minderåriga på seriösare spel och milsimarrangemang.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 5 mars 2017, 21:11

Tack, KronaN! :)

Det är det där ramverket jag har saknat ganska länge. Det finns fördelar med att vara underground men nackdelarna väger tyngre IMO. Det går dessutom utmärkt att vara en accepterad "idrott" och ändå ha element av underground där det passar. Motsatsen går däremot inte.

Den mogna stämningen brukar inte bli drabbad negativt av att det finns minderåriga närvarande, inte vad jag har erfarit iaf. Vanligen tar de till sig av den men gör inte mycket väsen av sig. Ett intressant fenomen är att vuxna tenderar att bete sig mognare och sköta sig bättre när det finns ungdomar i närheten.

Minderåriga på milsim kommer vi nog inte att se mycket av. Jag är inte principiellt emot det själv men jag förstår motståndet och tror inte att arrangörerna kommer att vilja ta sig an det. Möjligen kommer vi i en framtid se föreningar som har ungdomsverksamhet arrangera egna milsim/storspel men det blir ju utöver de arrangemang som redan finns och dem kan man dessutom välja bort.

Användarvisningsbild
jcastor
Lag: ST.A.R.S
Spelat sen: 2010

Inläggav jcastor » 6 mars 2017, 10:56

Vill också tacka för att denna fråga tillslut utreds.
Jag förstår också att många inte vill spela med minderåriga och att de flesta spelen fortfarande kommer att ha en 18-års åldersgräns. Det är inga problem med det men det är trevligt att det faktiskt reda ut vad som gäller.

Tänkte även dela med mig om en sak som hände oss för en tid sedan.
Vår förening hade en bana söder om Stockholm, vi spelade där i princip varje söndag. Plötsligt upptäckte vi att några andra spelat på banan, en del skräp hade lämnats och en del skydd flyttats. Vi tänkte inte så mycket på det utan fortsatte som tidigare. En söndag när vi började packa ihop dök de skyldiga upp. De var en grupp killar i kanske 13-års åldern.
Vi diskuterade vad vi skulle göra och vi fick tillslut killarna att ringa till sina föräldrar som kom ut till platsen och hämtade dem. I och med detta pratade vi med föräldern och informerade om att detta var olagligt och farligt. Han sade till ungdomarna att det var slutspelat och de åkte hem.

Om vi istället hade klara regler, baserat på faktiska lagar kanske vi istället kunnat ta emot och uppfostra dessa ungar till att bli seriösa airsoftare istället för att låta dem härja fritt.
Kan inte säga vad som hände sedan men en kvalificerad gissning skulle vara att gruppen fortsatte spela oövervakat i en skog någonstans.

Förstår att argumentet "folk gör det i alla fall" inte är rimligt men det finns ungdomar därute med ett brinnande intresse och med föräldrar som inte bryr sig om vad de gör. Detta dessa ungdomar som kan råka förstöra airsoft för oss och leda till oranga flamdämpare och neonblå vapen om vi i hobbyn inte fångar upp dem i tid.
Att bara säga till någon att de inte får göra något och sedan är det punkt fungerar nästan aldrig.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 17 mars 2017, 22:20

Jag spelade på Nyvång i lördags tillsammans med "småbarn" som skötte sig exemplariskt! Att vi inte kommer att se en massa minderåriga på alla möjliga spel är som jcastor säger rätt givet, för det kommer folk inte att vilja, men att det fungerar alldeles utmärkt under rätt omständigheter är precis lika sant, så vi som inte har något emot att bli förnedrade av en tolvåring med springer har inget att oroa oss för. ;)

Vill man veta hur det går till är det bara att fråga Nyvång Airsoft Alliance. De har tänkt på precis allt och genomförandet lämnar inget att önska. Jag vågar att påstå att det inte finns en polis, åklagare eller domare som kan ha någonting att invända mot den verksamheten, så som den faktiskt fungerar i praktiken.

Användarvisningsbild
Grim Nyberg
Spelat sen: 2003
Kontakt:

Inläggav Grim Nyberg » 20 mars 2017, 21:52

Kul att höra!
Bra och sakliga argument som vanligt Twist <3
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 20 mars 2017, 22:04

Tack Grim. <3

Jag fick en kort återkoppling från SPBF idag också. Inga besked men de diskuterar i styrelsen och skulle återkomma.

Återgå till "Arrangörer"