Varför ptw?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Fubar
Lag: Independent Contractor
Played Since: 2013

Varför ptw?

Postby Fubar » 2 October 2015, 09:04

Hej!
Jag har en grej som jag har undrat över ett tag...
Varför skaffar man ptw/dtw etc?
Nu menar inte jag att vara spydig, tråkig eller nåt annat. Frågan är helt allvarlig.
Jag har sett annonser ibland där vissa gevär kostar över 10k. Sen läser jag att man ska köpa nån motor och den kostar 3k osv.
Varför vill man ha detta?
Slår det aeg, hpa på fingrarna, eller är det nåt annat?
Hört nåt om att det är skalenlig 1:1, är det därför det kostar multum?
Återigen, min fråga är helt allvarlig.
Ser framemot seriösa svar som kan ge mig klarhet inom detta område.

Mvh
Fubar
“War is young men dying and old men talking"
---------------------------------------------------------------------------------------
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... ilit=fubar

Teemu76
Lag: Raptors
Played Since: 2004

Re: Varför ptw?

Postby Teemu76 » 2 October 2015, 09:20

Hade samma tankar med... tills jag prövade en. Går inte att gämföra med aeg enligt mig. Jag tycker det är värt det. Enklaste sättet för att få svar på dina frågor är nog att prova en ptw.
Last edited by Teemu76 on 2 October 2015, 09:50, edited 1 time in total.
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

wimpen

Postby wimpen » 2 October 2015, 09:35

För min del så var det att jag endå var uppe med de pengarna i AEG:er. Men jag skruvade jämnt med alla... hela tiden. Provade en ptw och blev frälst. Känslan och framförallt att den håller! Jag anser även att det beror på hur mycket du spelar. Spelade jag 12 gånger om året hade jag fortfarande lirat med en AEG, men nu spelar jag betydligt mycket mer och vill ha något som verkligen håller och inte sviker mig.

Jag jämnförde airsoft med min andra hobby. Att åka hoj. Inte vill jag ha en billig slarvigt ihopsatt motorcykel som jag måste meka med hela tiden för att kunna åka lite. Eller kosta på mig och alltid kunna åka när jag vill.

Sedan är det responsen. Jag lirar mest cqb semi only. Då vill man ha något som är rappt, kom inte ihåg jag slog över på auto sist.
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 2 October 2015, 09:41

Det enklaste är att testa en. Jag gjorde det och nu har jag ägt sex stycken PTW's.

Bra respons, kort avtryck, cylindersystemet, "rätt" mått på saker. Den enda nackdelen är prislappen.

Jämförelse: Kia och en Mercedes. Bägge är bilar. Bägge rullar. Prislappen skiljer men så gör också prestandan.

wimpen

Postby wimpen » 2 October 2015, 09:44

Sedan inte att glömma att de har ett betydligt bättre andrahands pris. Bra jämnförelse Gwlyddyn!
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

Fubar
Lag: Independent Contractor

Postby Fubar » 2 October 2015, 10:15

Tack för svaren!
Så då är det kvaliteten det handlar om?
Bättre byggda osv?
Själv kör jag hpa och tycker det är helt kanon. Därav min fråga angående ptw.
Tack också att ni uppfattade mig som frågande och inte som näsvis eller annat :)
“War is young men dying and old men talking"
---------------------------------------------------------------------------------------
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... ilit=fubar

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 2 October 2015, 10:39

HPA och PTW är ju jämförbara på så sätt att det är trevlig respons och man enkelt kan justera utgångshastigheten.

perlenbacher
Lag: meck/custombyggen

Postby perlenbacher » 2 October 2015, 16:17

Justera utg hastighet kan du ju även göra med en WE katana eller quick spring change bössa. Lirar själv just nu med ICS Split gearbox, funderar på att skaffa en extra upper gearboxhalva för cqb. Så jag ser inte alls prisklassens värde där... Vad gör en PTW mer pålitlig? Ingenting.. Dyrt att äga, serva, och uppgradera. Är man hardcore och har pengarna, Visst. Lägg dina 10k för en PTW. Be done with it. Jag kan förstå RS Känslan med mera, men inte priset... Känns som man betalar mer för märket än för varan.

Responsen? Rappheten?
16:1 Gears, SHS high torque och BTC/ASCU/Jefftron mosfet så har man bättre respons. Kolla på Majorens bössor.

Både AEG och PTW funkar kanon. PTW är bara bättre från start, fast jag jag hört är det ett måste att uppgradera Elen och motor direkt ur låda? Rätta mig om jag har fel.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

wimpen

Postby wimpen » 2 October 2015, 16:41

En aeg kan absolut gå lika bra som en PTW, men systemet att meka i rätt så annorlunda och enligt mig så är alla *TW lättare. Det finns många bra system nu med quick spring change.

Men Perlenbacher, vad kostar dessa uppgraderingar + en AEG med bra externals? Jag är genuint intresserad och menar inte att du har fel, kan mycket väl stämma. Men är man inte uppe i samma pengar som en begangnad Systema då?

Systema hade problem med sina motorer förut men nu ska det väl vara fixat. Elen håller mycket länge så länge du sköter bössan.
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

FabianP
Lag: LosPrimosLocos

Postby FabianP » 2 October 2015, 18:32

Lite OT men jag viskar bara ASG Scorpion.. då har jag iaf haft ptw:er o hpa i familjen.. Men det är ingen M4 alls å andra sidan. ;-)
Lunar
LosPrimosLocos

wimpen

Postby wimpen » 2 October 2015, 19:00

Helt klart är EVO:n med i matchen. Verkar vara en väldigt bra bössa.
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

Eadcruzher

Postby Eadcruzher » 2 October 2015, 19:06

Ytterliggare en detalj, som många inte bryr sig om dock, är att PTW-magasinen är i rätt storlek jämfört med AEG. Dvs, dom åker inte ner för långt i vissa fickor.
Sen är det också att många dimensioner är "RS"-korrekta så man kan montera riktiga grejer på den. Jämför då med en AEG där stocken sitter fast i gearboxen och tål inget tryck.

Det finns en anledning till varför man ser PTWer från 2008 komma ut på forumet och säljas för över 8000kr och det är för att dom är pålitliga.
Javisst, finns ju måndagar där med men väldigt sällan.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

Purvins

Postby Purvins » 2 October 2015, 19:12

Man skaffar en PTW för att den är stabil i prestanda och känsla. Den är lättmekad med en box som är separerad från fjädrer och har bättre toleranser överlag än en V2/V3. Lätt att byta cylindrar och enkelt att underhålla dessa separat från resteranden av mekaniken. Väldigt bra respons på semi, som självklart går att uppnå med en AEG också men ingår från köp.

Det har förekommit problem med motorer på modeller efter 2008 som kan avhjälpas med en JG motor för under 100$. Det är CTW/DTW/Vadnuklonerna heter som har haft problem med el och generell kvalité.

perlenbacher

Postby perlenbacher » 2 October 2015, 21:23

@Wimpen Valfri fullmetall chingchong bössa = 1500-2000
Jefftron Mosfet = 600
16:1 gears = 300
SHS High torque = 300

Runda slängar 3.500. Samma (om inte bättre) respons som en PTW.

Teemu76
Lag: Raptors
Played Since: 2004

Postby Teemu76 » 2 October 2015, 21:45

För mig är känslan viktigast, och det får jag inte av nån random kinabössa oavsett om den går som en dröm.
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

KronaN
Played Since: 2005

Postby KronaN » 2 October 2015, 21:52

Några orsaker jag kan komma på:

- AR15-fans som ser PTW som den logiska slutstationen med åtanke på kvalitet och känsla.

- Folk som tjänar mycket pengar och inte ser den stora kostnaden som ett problem.

- Lätt att meka med samt kitta.

- E-penis ;)

Själv skulle jag vara intresserad, om det inte vore för att jag är NATO-allergiker.

wimpen

Postby wimpen » 2 October 2015, 21:55

Plus en hel del tid för att få allt att lira perfekt. Hmm.. Lär man bygga AK då kanske
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

Jackjaevel
Lag: Task Force Artemis

Postby Jackjaevel » 3 October 2015, 00:37

Att ingen nämnt det innan.
Du kan trycka i en 150 fjäder i en ptw från scratch.
Där trycket/slaget av pistongen går ut i hophuset och i sin tur ut i ytterpipan. Dvs ingen gearbox som pajar i fronten för att det är potmetall.

ProPain
Played Since: 2002

Postby ProPain » 3 October 2015, 08:23

Hur står sig "PTW-känslan" mot GBBR?
Armchair mercenary since ´79

Affärsredovisningar:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=24993

Mordant
Played Since: 2014

Postby Mordant » 3 October 2015, 10:38

Är också nyfiken på PTW vs GBBR. Har lite hamstertendenser och gillar att samla på allt airsoftrelaterat och börjat snegla åt GBBR och/eller HPA. Aldrig provat någon av dem bör tilläggas.

Köpte en ny PTW när jag började spela just för känslan som jag hört så mycket om, sedan ett plus att den var smidig med cylindrar etc och att den rullade riktigt bra "out of the box".
Chairsoft ATM.
Systema PTW, TM VSR-10 G-Spec, WE G17.

perlenbacher

Postby perlenbacher » 3 October 2015, 14:59

Kan endast tänka mig att likna PTW med en AEG som är tunad, enklare att pilla med och med RS mått (Dvs inte 5mm tjockare kropp som alla M4 AEG).
jag har precis gått ifrån ett antal Gbbr i förmån till att köra en AEG med bättre trigger response och Quick spring change + lite bättre internals.

Enda likheten jag kan se är att PTW och Gbbr är av samma mått. Sedan att Boltcatchen fungerar, men den strular tydöigen mycket på PTW så den verkar inte PTW ägare köra med ändå utan deaktiverar den. Men måtten är RS på Iallafall WE och Systema. Resten kan jag inte uttala mig om...

Men jag gick till Gbbr pga realismen. Det var bara så. Funktionen var som en riktig bössa.

Heeelt oändligt opraktiskt att ha i spel dock. En AEG/PTW är pålitligare alla dagar i veckan. Nedkylning, kulor jammar, generellt dålig precision.

Men visst, skitkul att plinka med och spela med. 3 månader om året.

babymakerairsoft
Lag: ZRS
Played Since: 2009

Postby babymakerairsoft » 10 October 2015, 02:03

ProPain wrote:Hur står sig "PTW-känslan" mot GBBR?
Med GBBR så känns det mer riktad åt milsim och verklighets trogen som möjligt, lite rekyl fixande så kan du få den att känna som en .223 ;) PTW har ju ingen rekyl eller nåt det ät typ som AEG.
Mordant wrote:Är också nyfiken på PTW vs GBBR. Har lite hamstertendenser och gillar att samla på allt airsoftrelaterat och börjat snegla åt GBBR och/eller HPA. Aldrig provat någon av dem bör tilläggas.
Du har Daytona eller AlyanAirsoft om du vill ha GBBR funktion, blowback fast kör på luft tank

Return to “TW - Training Weapons”