De där Shift-tangentenerna... Vad har man dem till?

Om forumet och sajten.
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

De där Shift-tangentenerna... Vad har man dem till?

Postby Twist » 13 January 2013, 13:08

Det finns en regel på forumet om vårdat språk och den tycker jag att de flesta följer ganska bra, utom när det kommer till stor bokstav och (ibland) skiljetecken. Det är väldigt synd eftersom stor bokstav i början av meningar faktiskt har kommit till av en anledning - det gör texten lättare att läsa, precis som vettig styckeindelning.

Kommunikation är ett delat ansvar mellan sändare och mottagare. Om du vill att jag ska anstränga mig för att förstå vad du skriver så måste du också anstränga dig för att det du skriver ska bli lätt att förstå. Det är enkel logik. Som bonus är det ett väldigt enkelt sätt att framstå som seriös.

En annan anledning till att man bör anstränga sig lite för att skriva regelrätt är att det här forumet är hobbyns framsida. Det är här föräldrar, politiker, journalister, poliser, tullare och diverse andra utomstående tittar för att bilda sig en uppfattning av vår hobby. När de ser chat-liknande inlägg som ser ut att vara skrivna av 14-åringar, vilken bild får de då om oss och det vi håller på med?

Jag vill härmed be er som för närvarande inte orkar eller inte tycker att det spelar någon roll att göra det där lilla extra som ger så mycket mervärde i andra änden: Håll ner shift-tangenten en enda gång per mening och tryck på punkt när meningen är slut. Det, anser jag, är inte för mycket begärt.

Tack på förhand!
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

MiqaFox
Played Since: 2010

Re: De där Shift-tangentenerna... Vad har man dem till?

Postby MiqaFox » 13 January 2013, 18:07

Bra skrivet. Kanske ska ligga som anslag? Kan nästan garantera att de som inte trycker på den där knappen inte heller läser här.

EDIT: Det jag hade i åtanke var ett allmänt anslag, likt reglerna.
Last edited by MiqaFox on 13 January 2013, 18:22, edited 1 time in total.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Mace
Lag: Stockholm SAS

Postby Mace » 13 January 2013, 18:17

Jag kan inte hålla mig. får Den stora bokstaven & pu.nkten vara placerad vart som helst i meningen?

Nää, skämt å sida. Men forumet och iphön är inte hundra kompatibelt, forumet klipper typ delar av texten när man skriver ett inlägg. Detta gör att det i vissa fall omöjligt att korrigera den texten "man" skrivit.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 13 January 2013, 18:24

MigaFox: Det glömde jag. Fixat nu. Du har rätt i att de förmodligen inte läser här men tråden ger mig och andra något att länka till när vi blir uppmärksamma på att någon slarvar. :-)

Mace: Det där med iPhone är ett känt problem och det kan man inte göra mycket åt. Misstag sker och man kan aldrig försäkra sig mot allt. Det jag är ute efter är snarare inställningen och ambitionen, inte att alla ska skriva perfekt alltid.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Return to “Om AirsoftSverige”