"Gör de själv" Bilder/instruktioner

Bilder på airsoftutrustning.
Grim
Lag: Snow throwers from hell.
Played Since: 2011

"Gör de själv" Bilder/instruktioner

Postby Grim » 12 September 2012, 11:29

Saknar gör de själv tråden från gamla forumet ;) Om de är så att Admin planerar att flytta över den gamla tråden eller om det redan finns ett alternativ som jag misslyckats med att hitta så får ni gärna ta bort denna :)

Här lägger vi upp bilder och instruktioner på det man byggt själv eller moddat på färdig utr.

12 september 2012, 11:45:

I egenskap av TS så får jag börja.
Stipplade pistolgreppet på min Glock och greppytorna på min M14. Därefter testade jag att måla dessa med krylon, använde ingen lack så att de slits ner lite snyggt efter användning ;)
bild.JPG
M14 bössan är lite work in progress, ska fästa railen lite bättre än med buntband :roll:
För er som inte vet vad hur man på enklaste sätt stipplar så går de till genom att "dutta" med en lödkolv, fritt eller på de tidigare industri stipplingen.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Nevermind

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Postby Nevermind » 12 September 2012, 15:32

Ser riktigt snyggt ut faktiskt, gillar det starkt.
Om man inte skulle ta och göra något liknande på den Glock jag snart ska köpa. Vilka färger användes? Svart, Tan, Oliv?

Grim

Postby Grim » 12 September 2012, 17:06

Tackar. Jag använde dessa http://www.strikerairsoft.se/ovrigt-1/k ... yfarg.html
Grundade med tan och därefter tog jag nätinsidan av en gammal väska och lade över och sprayade med brunt å grönt. Sen dusta jag allt med grönt. Jag valde att göra de lite slarvigt så de inte skulle se för "proffsigt" ut ;)
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Dooxy
Lag: [BHZ]
Played Since: 2004

Postby Dooxy » 22 November 2012, 19:15

Shit va grymt men du grunda du med någon ljus färg? och sen mörka ut med grönt och brunt?

Nevermind

Postby Nevermind » 22 November 2012, 19:16

Grundade med tan och därefter tog jag nätinsidan av en gammal väska och lade över och sprayade med brunt å grönt
;)

Brybban
Lag: Manticore
Played Since: 2008

Postby Brybban » 9 March 2013, 22:09

Hejsan!

Har de senaste dagarna gjort en egen ghillie cape. Vilket inte är så svårt som många kanske tror.
Jag kollade runt mycket på nätet om hur folk brukade göra, och gjorde sedan så som jag själv tyckte verka smart
och smidigt.

Och det blev följande saker:

Web-tex concealment vest
Nätet från en hängmatta
2st Juteväv 3x1.2m
Textilfärg
Shoe-goo

Samt verkyg så som nål och tråd samt sax.
Beskriver så bra jag kan då jag tog väldigt dåligt med bilder under processen.

Börjar med juteväven.
Juteväven kom som en stor matta på 3x1.2m, och gjorde åt 2 st mattor till hela kappan och fick ändå över till vapnet samt reserv.

Jag började med att klippa av kanterna på hela mattan förutom på en kortsida. Och sedan började jag helt enkelt att dra ut trådarna på den andra kortsidan. Sedan när jag dragit bort trådar så det är 20-25cm in så klipper jag av dem och knyter ihop dem i buntar. De längre trådarna jag drog bort klippte jag till trådar i 30-35 cm.
Vissa väljer att klippa hela mattan till större remsor vilket jag inte tycker smälter bra i skogen, och valde därför detta sättet.
Detta är riktigt tidskrävande och satt säkerligen 1½-2 timmar med en matta.

Bild på juteknytet.
http://i969.photobucket.com/albums/ae17 ... 127561.jpg
Bild på torkning
http://i969.photobucket.com/albums/ae17 ... 232101.jpg

Färga jutet
Köpte vanligt texilfärg i färgerna olivgrön och mörkbrun. Detta är enkelt, följ instruktionerna och häng upp på tork.
En grej jag gjorde här var att jag inte röde om alls i grytan och fick då olika färg brytningar i olivgrön/mörk brun.
Detta gjorde jag på fyra kok där ja mixade tiderna mellan 15-30 min.

Kappan och nätet
Här började jag helt enkelt med att sy nätet längst en sida av kappan, och klippte av nätet så det passade bra på andra sidan och sydde där med. Sedan så sydde jag fast vissa punkter av nätet till kappan för att det ska bli mer slit starkt. Samt att i mitten av ryggen trädde jag en paracord över hela för att spänna fast nätet till kappan. Sedan så limmade jag med Shoe-goo överallt som jag sytt och punkter av nätet för bättre hållbarhet. Shoe-goo var väldigt enkelt att arbeta med, plus att det torkade fort och blev som gummi.
Såhär gjorde jag endast på hela ryggen, medans på ärmarna/huvan använde jag bara paracord som jag trätt runt genom fäst punkterna som finns.

Knytning
Sedan så kommer det jobbet som tar längst tid, knyta på alla jutetrådar. Rekommenderar er att ta hjälp av er sambo/flickvän eller någon annan kär för det här. Enda man behöver tänka på kan vara att ha längre trådar på sidorna så det hänger ner längst sidorna när man ligger ner. Annars är det bara knyta på :)

Resultat
http://i969.photobucket.com/albums/ae17 ... 128491.jpg

Den sammanlagda tiden för detta hamnar på 10-12 timmar, och kostnaden mellan 700-1000kr beroende på vilken färg man köper och jutet kostar säkerligen olika med. Resultatet är jag nöjd med just nu. Men ska ut i skogen någon dag och testa den och hoppas på att den blir bra.
Så mer bilder när den är ute i det vilda åter kommer jag med.

Detta är även den första lilla guide jag skriver här så visa gärna lite hänsyn. Och så om det är något ni undrar över så tveka inte på att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

//Brybban

ColdestChain
Lag: BOPOH

Postby ColdestChain » 29 March 2013, 21:37

Vilket j*vla jobb du lagt ner men sjukt kul att folk orkar göra saker från scratch. Good Work!!
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

MrYouhaan
Lag: Airsoft Jämtland

Postby MrYouhaan » 31 March 2013, 23:53

Hej!

Måste först bara säga att vad kul med en sån här tråd! Satt på kafferasten och tummade genom forumen på telefonen när halkade in här. Mindre bra när man bara har någon minut innan man ska jobba vidare!

Sen till brybban, snyggt jobbat! :)

Jag har nyss gjort en ghillie jag med och tänkte bara dela med mig av min variant. Sen är det ju alltid kul att kolla på nån bild.

Har i stort sett gjort som brybban men använt lite andra material:

Har använt en tjeckisk fältjacka, luva från random gammal tröja och ett par gröna byxor som grund. Sprayade byxorna lite med brunt så att de ska smälta in bättre.
Sen har jag använt ett badminton nät på det och fäst allt med limpistol.
På det har jag knutit jute som vanligt.

Fick en snutt nät över så jag testade göra en bit att lägga på bössan. Hittade några bruna gummisnoddar att hålla fast den med.

Det tar ju sina timmar att göra men är rätt kul och ett bra projekt att knåpa med på kvällen.

Image
Ska helt klart användas ihop men handskar och ansiktsfärg. (och kanske inte i snön ;) )
ImageImage

Hoppas någon finner detta givande och jag väntar på att se fler hemmabyggen postas!

ColdestChain

Postby ColdestChain » 1 April 2013, 00:10

Kan inte säga annat än att jag forsätter att imponeras av er, sicket jobb ni gör! Snyggt jobbat!

Brybban
Lag: Manticore
Played Since: 2008

Postby Brybban » 1 April 2013, 10:04

Snyggt jobbat du med MrYouhaan :) Ska få tummen ur och ta mig ut i skogen och posa lite, så bättre bild kommer!

ColdestChain

Postby ColdestChain » 7 April 2013, 21:22

Gjorde en ställbar paracord jig,, tar ca 30-45 min och är klart värt de i längden kan jag tänka mig om man gillar att göra knutar :D

Tilläg: Muttern på ovansidan är ju den man släpper på för att justera längden, har tänkt att byta ut den mot en vingmutter. De funkar dock bra som det är eftersom det räcker att dra åt med fingerkraft, men har du en ving liggandes så använd den.

Image
Image
Last edited by ColdestChain on 8 April 2013, 16:21, edited 3 times in total.

MrYouhaan
Lag: Airsoft Jämtland

Postby MrYouhaan » 7 April 2013, 22:18

Såg himla smidig ut! :) snyggt!

Crapgame
Lag: RRP
Played Since: 2005

Postby Crapgame » 8 April 2013, 07:44

förlåt mig coldestchain men kan du förklara för en sådan som mig, som inte riktigt förstår vad du ska göra med anordningen?

ColdestChain

Postby ColdestChain » 8 April 2013, 10:25

Hej, jag knyckte iden från Youtube, jäkligt smart grej när man gör egna armband eller band att hänga i tex kniven mm.

Kolla 4:30 in i filmen så ser du funktionen.

http://www.youtube.com/watch?v=sLV7rw76UP0

Mvh Mathias

Crapgame
Lag: RRP
Played Since: 2005

Postby Crapgame » 8 April 2013, 12:26

jahaaaa liknande sånt där gjorde man ju på syslöjden i lågstadiet. nämen tackar för den grejen.
verkar ju vara en passlig apparat. ut i svärfars verkstad i go... :lol:

ColdestChain

Postby ColdestChain » 8 April 2013, 16:20

Hehehe.. jag gjorde 2 till i dag då 2 killar i laget gillar å leka med snören också :D

Jonte
Lag: FTE - Fire Team Echo
Played Since: 2010

Postby Jonte » 10 April 2013, 15:41

Har under vintern/våren gjord lite egna prylar till mig och laget. Allt började med att vi skulle fixa hjälmdokar i AOR2 men när det visade sig vara svårt att få tag på och väldigt dyrt valde jag att försöka fixa det själv och sedan har det bara rullat vidare 8-)

Jag är inte den bästa på att beskriva hur man gör saker, so bare with me :) Hoppas att ni förstår hur jag gjort baserat på bilderna.
Vill tillägga att jag är lång ifrån ett proffs på att sy, har inte rört en symaskin sedan lågstadiet och allt är gjort helt på måfå :)

Först ut AOR2 hjälmdok (first spear lookalike)
Image
Image
Image

Doket har jag gjort endast med hjälp utav bilder jag har hittat på originalet. Genom att kika på bilderna och med ögonmått försöka efterlikna det så bra som möjligt har jag tillslut lyckats få till det hyffsat. Kardborren är fäst med textillim och har hållt väldigt bra även i snö/regniga förhållanden.

Buff/neck gaiter

Image
Denna är gjord av en råbillig olivgrön (10kr) buff som jag hittade på Dollarstore. Kort sagt klädde jag in originalbuffen i AOR2 tyg och sydde fast, mer än så är det inte. Var dock noga att mäta tyget ordentligt så att du fortfarande kan dra den över skallen när du är klar, normalt strechar ju fleecebuffen sig men när du syr fast det yttre tyget så tappar man den funktionen :)

Handvärmare

Image
Image
Denna är baserad på buffen här ovanför. Den gjordes på samma sätt som buffen fast med två förlängningar på vardera sida med dragsnören så att den bättre följer konturen på dina händer/armar.

Glock magasinhållare
Image

Väldigt simpel magficka gjord av kydex som sedan är inklädd i AOR2 tyg.

Mini hydrocarrier
Image

Skapligt simpel hydrocarrier, det är egentligen bara en påse med lock på :) På baksidan sydde jag ett eget "mollesystem" så att den lätt går att fästa på en väst.

Om något av allt det här är oklart och du vill ha mer instruktioner kan jag försöka hjälpa över PM. Ni kan se det här mer som inspiration till att göra egna prylar, håller man sig till simpla prylar så är det lättare än man först kan tro :)

ColdestChain

Postby ColdestChain » 10 April 2013, 17:52

Hatten av för dig, riktigt bra gjort! sy e f*n mycket svårare än vad de verkar, och som du säger själv att du inte rört en maskin på år och dar så e det ett fantastiskt bra jobb!!

Mvh Mathias

Nitisk
Lag: New World Operations

Re: Sv: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Postby Nitisk » 11 April 2013, 08:03

Hats off to you Jonte. Riktigt snyggt. Det ÄR fan inte lätt att sy. Mycket som kan bli fel. Har sytt lite småsaker, inga grejer som måste ha nån passform som hjälmdoket. Synd att det är svårt att få tag på våra riktiga camo mönster. De verkar ju vilja skydda dem ganska bra.

Riktiga män vågar försöka sy! ;-) :-P

Jonte

Postby Jonte » 11 April 2013, 17:11

Tackar grabbar! :D Alltid kul när ens arbete uppskattas!

Hoppas nu att fler vågar sig på att prova att sy lite 8-)

ColdestChain

Postby ColdestChain » 13 April 2013, 15:42

Vart köper ni tyg ifrån ? gärna där det finns olika nationers camo //

Jonte

Postby Jonte » 13 April 2013, 16:58

Jag hittade mitt tyg på eBay, där finns i princip allt du behöver om du letar noga :D

[KAS]Björn
Lag: KAS
Played Since: 2007

Postby [KAS]Björn » 13 April 2013, 18:14

Gjorde en pipa till min brors g36:a av en avsågad precpipa till min andra brors g36:a
tog några fina smååå filar och dremel till hjälp blev riktigt bra och jag blev väldigt förvånad att jag kunde göra den så pass lätt! sla ta lite bilder på den när jag trimmar hans box!!
Helvetes! Den där är ju stenhård!

Grim

Postby Grim » 8 May 2013, 10:15

Gjorde ett nytt hölster idag. Vanligtvis så brukar jag köra kydexet i ugnen men idag ville jag prova på ngt nytt och kokade kydexet istället. Blev rätt bra för en 30min jobb ;)
glock.jpg

Nexis
Lag: STAG

Postby Nexis » 9 May 2013, 23:00

Vart får du tag i kydexet ?
Vilja, Rätt & Mannamod.

Return to “Utrustning”