Some Great Reward 2 - Two Minute Warning - Eftersnack.

Topphatt
Lag: manticore

Some Great Reward 2 - Two Minute Warning - Eftersnack.

Postby Topphatt » 31 May 2015, 22:39

Hejsan! Vill tacka alla på spelet för en fantastiskt rolig upplevelse , vi alla i manticore hade jäkligt skoj. Och tack med för att ni stod ut med oss nybörjare med allt vad vi nu kan ha gjort fel :).
Vi är som sagt nybörjare när det gäller milsim och detta var vårt första (men inte sista) spel. Vi har annars två grupper i manticore och det var lite blandat från dessa + att vi frågade en ensam kille på spelat om han ville va med oss så slapp han lira själv , så ni förstår att det va väldigt osynkat mellan oss men tycker över det stora hela att det gick godkännt.

Några händelser som vi var med på.

Vi hade som uppgift att försvara basen men vi var ju bara 5+ två andra så det gjorde uppdraget svårt men beslutet blev att försvara hq med dem flesta och skicka ut sporadiska 2 manna patruller runt om.
# första kontakten var en ryska civil bil som kom in på området och skulle lägga asfalt så först var vi lite förvirrade och inte visste riktigt vad vi skulle göra men det löste sig när en från hq kom ner och började prata med dessa arbetare men allteftersom blev vi lite varmare i kläderna med att lajva med och det var en riktigt rolig erfarenhet.

# andra kontakten var när jag och en annan var och patrullerade skogen så såg vi 4 stycken smyga ut från b 2 men dom såg väldigt unga ut på håll så vet inte om det va civil eller ryssar , vi tappade bort dom i skogen när vi skulle konfrontera. Hörde senare ett ljud som lät som en fyrhjuling så jag och min kompanjon beslutade att se efter vad det var . Vi kom fram till en korsning och jag ser två huvuden längre bort på en kulle spana på oss , meddelar min kompanjon att låtsas att inte se dom så skulle vi ropa in 2 stycken understöds gubbar som vi visste va i närheten när dessa kom placerade ja ut oss i en linje på ca 10 meter och konfronterade ryssarna att ge sig annars skulle vi öppna eld. Då ja inte visste deras storlek så blev det ordväxling en stund innan en av dessa öppnade eld mot oss ( vi tror det var scout team för vi fick det till 3 personer) så vi öppnade eld och närmade oss försiktigt men de han komma undan. Härlig kick va det 😅

# vi vaktade hq då vi såg rörelse i skogen ca 20 meter från oss planen va att jag skulle snabbt hämta en kompis och ge oss ut på flanken på dom men vi hann inte då vår gubbe i fönstret kände sig tvingad att öppna eld och fienden flydde.

# äntligen kom vårt första uppdrag och det var att eskortera en V.I.P bakom fiende linje. Blev att skicka vår sniper att leta upp en bra väg genom tränger och han gjorde det utmärkt för vi kom inte i kontakt med fienden alls under eskorten.

# vi låg och hämtade andan lite i basen efter eskort uppdraget och jag hade lagt ut mitt vapen, väst , pistol på taket på huset vi sov i, skulle gå ut och hämta detta då ja kommer upp och ser minst 7 ryssar smyga utanför vårt ammo förråd och obeväpnad får vi ögonkontakt med varandra och dom börjar lossa sina kulor mot mig , var bara att dyka och ropa "enemy" :P liggandes fick ja på västen och kunde ge mot eld och tog inte lång tid innan förstärkning kom och vi fick ganska snabbt kontroll över situationen . Tror med att jag kan ha skjutit en egen gubbe på taket den gången men är osäker så förlåt om ja sköt någon :)

# Vi fick vårt andra mission och det var att hitta en mindre styrka som sägs röra sig en bra bit utanför Nato basen och vi skulle skynda oss. Taggade drog vi iväg en 6 manna stark trupp men ajaja här hamnade vi i bakhåll och förlorade 4 personer på mindre än 1 minut av en stor rysk grupp. Så jag och den andra överlevande fick fly tillbaka till basen.

Vi hade riktigt skoj hela dagen och tyckte det var en bra upplevelse! :D
Vill med passa på att tack hq för att det va någon snubbe där som gav mig tabletter mot huvudvärk och vätskebrist. Åkte ju tyvärr på detta på morgonen och spydde som fan hela tiden. Men tack för att ni gav mig detta då jag kunde samla krafter för att packa och åka hem.

Sedan måste jag med säga att när man låg och sov och det kom en attack mot basen på natten , man hörde granater åt alla håll och folk som sköt för fullt , jäklar vad jag låg skrattade och mös helt underbart var det! =)
Tack för mig.

Uffe_C

Sambandsofficerens rapport :)

Postby Uffe_C » 31 May 2015, 23:30

Tänkte jag skulle skriva några rader om mina observationer kring radiosambandet. Kom gärna med konstruktiv feedback så vi kan få det ännu bättre.

Det var första gången vi körde våra repeaters i skarp drift. De har testats lite här och där men det var första gången på "riktigt". De körde i ca 40 timmar på batteri. Jag testade räckvidden från gerilla/ryssbasen till NATO-staben med kristallklart ljud.

Jag satt och lyssnade på gerillan/ryssarna under hela slutstriden (ca 1,5h) och det var en fröjd att lyssna på er. Så skall det låta :)

Lite mer problem var det för NATO och det problemet kan sammanfattas med tre bokstäver och tre siffror, PRC 152. Vi lyckades inte få denna populära NATO radio att fungera riktigt bra. Det måste lösas till nästa spel. Dock började man hitta på egna frekvenser att köra på och det är inte bra, man riskerar att störa den andra fraktionens trafik. Efter en liten insats med låneradios tror jag dock det mesta fixade till sig.

Mina tankar:

1) PRC-152 måste fås att fungera till Black Ops. (Det tar jag på mig)

2) Arr behöver vara tydligare med vilka frekvenser som, utöver repeatern, får användas av resp fraktion.

3) Om de andra inte hör dig, utgå i första hand ifrån att problemet är på din sida. Kolla mikrofon och batteri. Testa på en annan frekvens mot en polare, stå dock minst 50m ifrån varandra. Stäng för fasiken av VOX om du inte använder våra programmeringsfiler.

4) Om du har tråkigt under spelet, sitt inte och lek med PTT knappen, det är många som lyssnar. :)

Flera bad mig rekommendera en radio, denna tycker jag är riktigt bra, lite dyrare än Puxing och Baofeng dock.

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103954

/Uffe

ps. Jag skall läxa upp min RL kollega i NATO som stoppade lokalbefolkningen från att asfaltera Bocken, det var väl en utmärkt idé så som där ser ut. :D

[pc1] rektorn
Lag: TAG

Re: Some Great Reward 2 - Two Minute Warning - Eftersnack.

Postby [pc1] rektorn » 1 June 2015, 08:20

Stort tack till arr och medspelare för ett fantastiskt kul spel! Har varit med på ett antal milsims tidigare,men detta var första gången som civil resp gerilla.

Jag var en av asfaltsläggarna (han som sprang iväg mot pianot mot slutet av den scenen). Hoppas Nato-gänget hade lika kul som vi, och att det inte blev för mycket buskis över det hela. Vi kände när vi kom tillbaka att vi kanske spelade över lite, men det är svårt att inte sugas med.

Efter asfaltsincidenten bytte vi karaktärer och blev gerilla. Levde lägerliv och busade med NATO. Det var skitkul!

Quasid
Lag: CIRU
Played Since: 2002

Postby Quasid » 1 June 2015, 17:12

Nu har man fått jobba en dag efter detta kanon spel. Man har fått fundera lite på vad som var bra och dåligt.

Tar det tråkiga först.
Ris:
- Lajvandet. Tyvärr var det, på NATO sidan, lite dåligt. Det gjorde att det var svårt att hålla det uppe själv. Jag förstår som ny att det kan vara svårt och lite jobbigt, men att bara hålla sig till engelska räcker nästan.
- Medic biten. Reglerna stod klart och tydligt, ändå kom det många med första och andra träffarna till oss. Men -ingen- med 3 träffen. Självklart kan detta bara var ren otur, men de få gånger vi var ute i fält fick man lite känslan att det fanns dom som nästan medvetet lät folk blöda ut vid andra och/eller tredje träffen. Vilket gjorde att vi knappt hade något att göra i sjukvårdshuset i basen.
- Medic regler. Skippa fasta träffar. Antingen är man träffad och behöver vård, eller så ger man spelarna lite spel rum, t.ex träffad i väst med kroppsskydd i ramlar man ihop, och blir ur stridbart skick en stund för att återhämta sig av chocken. Dedikerade sjukvårdare i varje enhet tyckte jag var jätte kul! Detta är något jag hoppas på att se mer av, jag kan tänka mig hjälpa till med den biten genom material, tips osv. Det är en svår balans att få emellan realism och lajv, men tack vare tidigare spel och mycket diskuterande med de som spelar/spelat medics börjar ett bra system växa fram.
- Vädret, men det är inget någon kan göra något åt ;)
- Många tänkt airsoft istället för lajv/milsim. Ta t.ex bara att man inte visiterar och avväpnar fångar helt. Eller låter en bil köra upp och stå precis jämte HQ. Jag förstår att det är svårt när man är ny, ta det inte för allvarligt som en förolämpning. Men försök tänka mer hur en riktig soldat hanterat situationen, än hantera den som en airsoftare.
- Logement för nato. Jag förstår varför vi hade en byggnad som vi hade, en FoB hade antagligen varit organiserad på det sättet. Men det var kallt, och många frös. Hade varit trevligt med någon form av uppvärmning, tält med kamin hade varit optimalt. Men som sagt, förstår varför.

Ros:
+ Killarna som skulle asfaltera! Det finns inget som heter överspela, tvärt om, det blir bara bättre om man gör det. Det gör det färgstarkt. Fick bita mig i läppen flera gånger för att inte skratta högt. Speciellt när ni tittade på mig och en kläckte ur sig "Han ser inte ut som en amerikan! Han kanske vill köpa DVDer!". Jag vände mig för jag kunde inte hålla mig för skratt. Helt underbart!
+ Ryssarna som låg i bakhåll när vi fick uppdrag att evakuera skadade. Som visade sig inte fanns, missinformation. Riktigt bra bakhåll, riktigt rolig strid. Vi medics fick springa som små smurfar fram och tillbaks och hjälpa träffade, och känna den otroliga frustrationen att inte kunna ta oss fram till några som blödde ut istället. Och han som låg och skrek som bara den, och fick svaret ifrån (vad jag antar var) ett befäl "Slut skrika som en liten kärring!". Under ni inte hörde mig nästan knäcka mig totalt.
+ Er vi gick ut med innan bakhållet. Tyvärr har jag guldfisk minne på namn/callsigns. Tror det var India. Tycker ni gjorde helt rätt med att se till att vi inte låg i direkta frontlinjen, gav täckeld, och flyttade skadade till oss istället för vi skulle ta oss till dom. Snyggt jobbat!
+ Arrangörer. Ni gjorde ett jätte bra jobb, ta bara som exempel när ni märkte vi inte hade något att göra så såg ni till att vi fick gå ut i fält istället. Otrolig uppskattat!
+ De två ryska fångarna som vi fick in på lördags kvällen. Ni gjorde bra ifrån er med spela på språkbarriären, även bra jobb på spela på era skador.

Jag har säkert fler Ros att ge, spelet var helt klart jätte lyckat, även om vi bröt söndag morgon pga vissa underskattade effekten av snålblåst och regn i kombination. Vi har alla gjort det, en gång, sedan gör man aldrig om det ;)
"Facta Non Verba" - CSOR Creed.
http://www.facebook.com/ciruairsoft

Purvins
Lag: Спарта

Postby Purvins » 1 June 2015, 17:37

Ris
Tre NATO-spelare som vid runt 0100 på natten kom gående vid t-korset (andra på väg ut från bocken). Identifierade sig på svenska och frågade om vi var friendlies, vilket på ett MILSIM är förbannat dåligt, speciellt på natten där språkskillnaden kan vara avgörande för identifikation. Nu visste vi redan innan att ni var NATO på beväpningen, men att sedan vända och springa 20m ifrån 2 KSP och springa tillbaka till bas för att varna... Tack till den enda som tog träff där iaf!

Inte ett ris till någon annan än slumpen men var tråkigt att våra 2 stora IED anfall där vi satt på vad vi tänkte skulle vara trafikerade vägar i 1-2.5h och väntade inte ledde till någonting. Inte ens när vi fick uppdrag att smälla elledning in till Bockaby som skulle släcka ner staden (vilket det väl till viss del gjorde även om generator och lite ljus fortfarande var igång när vi kom dit en stund senare, utan att någon varit ute och fixat ledning.)

Lite miss i grundinformation om byggnaden som var offgame. Vet inte om det var en miss från oss eller arrangör men uppfattningen vi fick var att hela byggnaden var off, vilket visade sig inte stämma utan bara delar. Min åsikt är att det känns dumt att blanda in och offgame i en och samma byggnad utan helt enkelt köra antingen eller.

Ros
Radiosystemet. Klockren mottagning över hela banan vilket gjorde mycket för känslan. Radiostrul och taskig kommunikation kanske är RS men inte fan är det kul.

Arrangörerna. Såg till att vi hade något att göra så fort vi ville göra någonting. Snyggt jobbat med raketbilen och hur väl synkad avfyrning var med nedslag, sen att informationen om vad den träffade kanske inte gick hela vägen fram är en annan sak.

Lieutenant
Lag: 45R fd JINX

Postby Lieutenant » 1 June 2015, 19:47

Finns inga konkreta bevis på att Ryssland skulle vara en part i denna konflikten....
"Никто, кроме нас!"

Quasid
Lag: CIRU
Played Since: 2002

Postby Quasid » 1 June 2015, 21:38

Det råder nig delade meningar om det. Vi får vänta och se vad sammanställningen av spelet ifrån arr säger.
"Facta Non Verba" - CSOR Creed.
http://www.facebook.com/ciruairsoft

willone242
Lag: VN Oldhogs
Played Since: 2013

Postby willone242 » 2 June 2015, 10:45

jag hade skitkul!!!!
Enda ris jag befogat kan ge, är till mig själv, för att jag var för lat att plocka med nått annat än min Jula sovsäck!

SonOfaGun

Postby SonOfaGun » 2 June 2015, 20:22

Med noll lajvande i bagaget innan och mitt andra storspel ever, tycker jag det var en fantastiskt roligt spel. Underbart med de personer som gick 100% in i lajv och milsim upplevelsen! Jag gjorde mitt bästa med bruten engelska, även om jag kanske lät mer som Borat än en tuff gerillakämpe..

Jag ingick i en liten grupp från rebellerna som till största del spanade, med allt det innebär, och med den militära erfarenhet jag har i mitt bagage blev det väldigt likt saker jag gjort innan. Mycket rörelse, väta och kyla och en kort konfrontation. Kabelgatan och våtmarkerna runt om gav min otränade kropp en riktig och härlig omgång.

Bland det bästa var när vår lilla grupp utförde en artillerispaning mot bocken på lördagskvällen, och efter en lång väg genom kuperad terräng och träsk hittade vi en bra o-plats. Vi låg stilla i en position runt 30-40min, och låg väldigt nära patruller som passerade oss utan att bli sedda. Precis innan vi skulle omgruppera blev vår position röjd och jag blev utskjuten. Natopatrullen genomsökte mig, men frågade inte om jag var död eller levande, och hittade inget mer av intresse än en dassrulle.

Iom. att detta var bland mina första Lajv och bland mina första milsims kan jag inte ge något ris, utan jag kan bara ge ros till spelet, medspelarna och arrangörerna! Ett sketaroligt spel som jag är glad att jag fick chansen att medverka i, även om jag anmälde mig bara några dagar innan spelet. (Stort tack till ARR!!)

Det ris jag kan ge är åt mig själv. Då jag var väldigt sen in i spelet hann inte min ryska uniform hitta hem, och jag avundades allas jäkla snygga uppsättningar. Sen att jag dessutom har NOLL koll på rysk utrustning, gjorde det ännu svårare att hitta ett 10 foot kit. Men jag tog det som fanns och blev ändå relativt nöjd i slutändan.

/Soag.

Image

Träsket var djupt på sina ställen.
Image

livewire
Lag: QoT / Спарта
Played Since: 2014

Postby livewire » 7 June 2015, 11:35

Had a great time, one day I will learn not to take desert boots to Bockaby

The good:-
-Active organizers that were engaged and seemed to enjoy the game themselves
-Guerrilla camp
-Artillery
-Final assault on the village

The bad:-
-Lack of NATO patrols in their TAOR and lack of QRF response ( we were able to enter a building in the village with almost no issue)
-Dude standing right next to pyro and not taking the hit ( one individual hit 3 times with "grenades" and still came out firing,again maybe the fog of battle)

The ugly:-
-Nothing major apart from one of the member of the guerrilla faction dropping mission critical equipment on the way to the objective, also borrowing kit from another person, dropping somewhere in the swamp of hell and then failing to locate that person the next day to explain so

Apart from that it was awesome

Regards
Dave the Russian

Image
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

RomeoIndia
Lag: RomeoIndia
Played Since: 2011

Postby RomeoIndia » 16 July 2015, 10:36

Här kommer R.I.s input från spelet. Bättre sent än aldrig. :-D

Ris
- Migrän första dagen för X69
- Våldsamt skriptade uppdrag för Nato. Fick höra att ryssen väntade i bakhåll på kommande uppdrag.
- Kommunikation mellan arr grupper leder till meta?
- Dåligt påläsning på regler på båda sidor.
Ros
- Tack till Kether och Gabbe som gör milsim i ett spel-torrt Sverige.
- Mycket roligt spel och uppsnäppat mot föregångaren!
- India Pluton. Stort tack till Black Team och Novermber India.
Utsträcker en ödmjuk ursäkt för att X60 brusade upp sig då dealen med PMC gick i stöpen. Vi behövde röra oss snabbt, snabbare än någon av oss var med på. Mycket roliga (i efterhand :lol: ) missförstånd lede till en mycket komisk (i efterhand :lol: ) situation.
- Sudden, kul att du försöker... ;)
- Ryssen från Landskrona gjorde den bästa visitation på spel någonsin.

Return to “Airsoft Adventures”