Byte av precisions pipa

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
nisse7002
Played Since: 2017

Byte av precisions pipa

Postby nisse7002 » 21 October 2017, 19:41

Tjena. Ska köpa en ny precisions pipa till min CM.521C (cyma) och på taiwangun står det Length of internal barrel: 280mm, men det är väll hur lång den är? Men jag vill veta hur tjock den är. Eller är det bara å mäta själv?, för har hört att man ska ha smalare än vad man har redan? Varför ska man ha smalare och inte tjockare? Och spelar det nån roll om den nya pipan är kortare eller längre än 280mm? Länka gärna någon bra pipa under 500kr som passar och är bra! Och ska jag byta något med när jag köper ny precision pipa, isf länka vad jag ska köpa :twisted:

Gidappa

Re: Byte av precisions pipa

Postby Gidappa » 22 October 2017, 15:50

Ja det är längden på innerpipan. Vad du vill veta är innerdiametern på innerpipan. Att mäta det själv kräver precisionsinstrument då vi talar om hundradelars millimeter.
Sen är det bra att ha koll på längden också så du vet hur den kommer passa i ytterpipan.

Jag kan inte mecka och är inte grym på interna delar men jag kan förklara poängen med att byta till precisionspipa på enklast möjliga sätt som jag fattat det rent logiskt. Så kommer förhoppningsvis någon med mer kunskap och fyller på.

En airsoftkula är 6mm i diameter. En precisionspipa har en innerdiameter på 6.01-6.03 mm varvid en "standardpipa" har en större innerdiameter. Vad man är ute efter är alltså att minska diametern för att få så mycket luft så möjligt bakom kulan. Ju mindre diameter ju mindre bli avståndet mellan kulan och innerväggen i pipan- alltså mindre luft trycks förbi själva kulan.
Hänger du med? Förklarar kanske dåligt. Sen finns det säkert andra aspekter men det är väl själva grundtanken helt basalt. Det får någon med mer kunskap inflika med.
Röda Stjärnan har en bra, enkel guide om precisionspipor - http://www.rodastjarnan.com/guide-preci ... or-airsoft Kan vara värd att läsa innan du ger dig på ett byte.

Sen borde du fungera på om det är verkligen är en bra idé att byta. Den bössan skjuter redan i 400fps (ca 122m/s).

Och funderar du på att göra det själv kolla först så den finns någon guide för hur man byter på just den bössan så du inte springer och köper något i onödan. Jag tror inte det är den vanligaste bössan folk meckar med.
Gearprostituerad

nisse7002

Postby nisse7002 » 22 October 2017, 19:27

Tack som fan! Precis informationen jag behöver! Men hur ska jag då få reda på innerdiametern om jag inte har precisionsintrument? Är det bara å köpa det? Eller kanske finns nån sida det står på men jag har inte hittat något och jag har letat runt rätt mycket. Så under 6mm är inte bra då eller? För då får ju inte kulan plats haha. Ska läsa den guiden! Ja det är rätt starkt men vill att den ska skjuta mer rakt och läste att folk säger att den skjuter mer rakt om man byter inner pipan eller är det fel? Ska jag byta något annat om jag vill att de ska skjuta rakare?

Oerlikon
Played Since: 2015

Postby Oerlikon » 22 October 2017, 20:11

Alla precisionspipor har innermåttet angivet tex 6,03 som är en bra kompromiss, tajtare ställer höga krav på kulornas kvalité för att inte råka ut för pipstopp. Hur går bössan med originalpipan, onödigt att byta om den går bra?

nisse7002

Postby nisse7002 » 22 October 2017, 20:35

Ja men jag har läst att precision pipor gör så att det skjuter rakare, det är det jag vill nå. Vad ska jag byta om jag vill ha rakare skott. Med orginal pipan skjuter den hyfsat bra, hårt skjuter det men jag vill ha rakare skott

Oerlikon
Played Since: 2015

Postby Oerlikon » 22 October 2017, 21:35

Vad menar du med rakare skott? En precisionspipa kan dra ihop träffbilden något jämfört med originalpipa men det är airsoftvapen med slätborrade pipor och rundkulor så egenprecisionen är usel jämfört med tex ett luftgevär med räfflad pipa och diaboler. Jag har airsoftvapen med både precisionspipa och originalpipa och det med orginalpipa träffar bättre faktiskt, troligen för att det har rödpunktsikte och något längre pipa. Noggrann justering av hopupen och kvalitetskulor kan göra skillnad också.

Gidappa

Postby Gidappa » 22 October 2017, 21:49

Det enklaste sättet att förbättra träffbilden utan att öppna bössan borde ju rimligtvis vara att experimentera med tyngre kulor. Jag vet inte vad du använder nu men testa med t.ex. 0.28g eller 0.3g

Sen angående vad det är för innerdiameter på din pipa så är den antagligen större än 6.03mm, tror inte den har precisionspipa från början. Men googla på modellen så borde du hitta det nånstans. Och annars släng iväg ett mail till Cyma och fråga.
Gearprostituerad

nisse7002

Postby nisse7002 » 22 October 2017, 22:58

Aa okej får pröva runt lite! Ja juste det kan jag ju göra, får skicka iväg ett mail om jag inte hittar nå

Return to “Vapen”