Ham 4 - eftersnack

Moderators: Jesus, massiive

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Ham 4 - eftersnack

Postby Boogieman » 3 August 2014, 01:37

Berätta gärna vad ni tyckt om spelet i konstruktiva ordalag. Vi förutsätter att eventuella problem tagits upp under spelets gång för att förbättring skulle kunna ske.

Tack för att ni kom! Morgondagen markerar slutet på spelserien och vi är glada att ha fått uppleva den med er!
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Pirog

Re: Ham 4 - eftersnack

Postby Pirog » 3 August 2014, 10:44

Morrn!

Det här var mitt första HAM någonsin och jag vill inleda med att varmt tacka arr och alla deltagande för jag hade riktigt roligt!
Jag är sjukt imponerad över hur alla, lajvare eller ej, i alla fall accepterade det faktum att vi inte var oss själva, utan i en annan, inte särskilt avlägsen, tid och på en annan plats.

Självklart upplever jag ett par saker som kunde varit bättre, vissa togs upp med arr, vissa löste vi mer eller mindre själva in game. Men jag vill verkligen poängtera att det jag kommer nämna som "negativa" saker inte en enda gång gjorde mig irriterad off game, på varken arr eller spelets in game-ledning.
Och det faktum att jag och min kompanjon lämnade redan igår kväll, har absolut ingenting att göra med att vi skulle vara besvikna på spelet eller dess deltagare. Trötta och småsjuka kände vi att när vi i byn sedan blev överrumplade och utskjutna, gavs ett bra läge till att kanske ge oss för den här gången.

Men dåså, till det som var lite mindre bra, följt av det som var extra bra!

Mindre bra:
- ANAs roll var extremt oviss och kändes ibland ganska ouppskattad. Fredagens häng och tripp till byn kom enbart av att vi i ANA tillsammans gav oss iväg på eget bevåg. "5 minuter vaktpost här är ni snälla" blev tre timmar i NATO-huset i byn, utan kontakt eller någonting.
Lördagen började bra, men när vi sedan runt klockan 14 lämnades i byn såg vi inte röken av NATO igen. Vid 16.30 tog vi oss till lägret, för vi behövde verkligen EOD i byn. "En och en halv till två timmar" sas det. Ca 4 timmar senare är vi fortfarande helt allena i byn och blir tillslut överrumplade av de elakingar som gömde däri.
Det positiva av allt det här dock, var att den frustration som visserligen knappt uppenbarade sig, men när den väl gjorde det, kändes den helt in game inom mig själv i alla fall. Det blev ett kul inslag på sätt och vis.
MEN! Jag tycker verkligen ANA ska ha en mer förbestämd och utstuderad roll från början. Framförallt ska vi kännas mer viktiga för NATO. Eftersom vi saknade radiokontakt så kändes det tyvärr som att när det var lite jobbigt och lite svårt att få tag på tolkarna, då kunde plötsligt var och varannan amerikan prata "lite" på bybornas språk.

- Byns invånare kommer få en av de största elogerna alldeles strax, så ta det här riset till er, fast med en liten gnutta salt.
Plötsligt kändes ALLA i byn som talibaner, eller pro-talibaner iaf. Alla hatade Amerika och plötsligt blev vi nermejade utan några frågor ställda. Såhär i retrospekt. Varför brydde sig någon ens om byn egentligen? Den skulle lämnats åt sitt öde eller jämnats med marken, det var ju bara ett enda stort gangsternäste.

Några av många väldigt bra inslag, extra ros och eloge:
+ BYBORNA! Förutom som sagt det lilla här ovan så måste jag säga att jag blev sjukt imponerad över byn och dess invånare. Ni var många, ni var bra och det var trevligt.
Förutom på slutet av lördagen innan ni mejade ner oss i ANA. Men det var på ett roande sätt en riktigt skrämmande känsla. Det var på rikigt obehagligt att vistas i byn där de sista två timmarna. Blev mindre och mindre folk som stojade på gatorna. Vinden slet lite i presenningarna och plötsligt... PANG! Riktigt bra och riktigt obehagligt!

+ En extra ros vill jag ge till marinsoldaternas Mark. Fantastisk insatt och du både såg, lät och kändes väldigt väldigt amerikansk. Resten av dina mannar får ta del av denna ros också, ni var riktigt bra!

+ Arr. Såklart. Jag är sjukt imponerad över det ni roddar ihop. Nuff said. Hatten av. Tack och bock!

+ ANA ska ha ett stort tack också. Ni gjorde ju i stort sett vårt spel. Och ni två som bytte sida på lördagen. Snyggt jobbat, aldrig varken in game eller off game förstod jag att det skulle komma.
Förutom kanske när ni blev "bjudna på mat hos Mohammed" då förstod jag att något var lurt. Först misstänkte vi att ni blivit kidnappad men njae.
Det var som jag sa till Dig i skogen. Strax innan skiten träffade fläkten, handlade det bara om vem som drog snabbast, jag hade inte tvekat en sekund på att trycka av mot er där inne i byn. ;)

Jag har givetvis glömt en massa annat bra. FBI, sjukt coola. Staben i NATO, jag förstår att ni har ett helvete att styra upp saker och ting, klandrar er inte. Vädret, tack för det! Osv.

Hur som haver, ett stort tack från oss ANA Commandos!
Bloggar, recenserar och driver nedanstående:
NOVA Tactical Airsoft - http://novatacticalairsoft.com

HollowSWE
Lag: FTC
Played Since: 2010

Postby HollowSWE » 3 August 2014, 20:09

FT Cerberus får tacka för helgens långpromenader för oss Marines ;)
0 skott avlossade och 0 gånger beskjuten men jag är inte sur för det.

För att svara på din post ang ANA herr Pirog.
ANA spelade så otroligt bra, man blev på riktigt irriterad ibland när dom var med för att er kroppsutryck var lika med en person som återvänder till sitt arbete efter semestern, typ.
Inga snabba ryck eller ens med i formationer under patrul.
Detta är dock inte någon kritik utan ett stort jävla plus.
Jag ogillade ANA för att man inte visste vad fan ni sysslade med egentligen, det var ganska läskigt ibland när ni var med då man fick ofta en känsla av att "snart smäller det nog". Sjukt bra jobbat och spelat. Er roll var mycket uppskattad även om ni fick uppfattningen om att ni var ouppskattade :D

Jag kommer inte på något egentligen att vara negativ över. Kanske småsaker.
Marines fick tex order att vara redo för arbete klockan 4 på lördag morgon. Vi var det men dessvärre fanns ingen i stabtältet så vi väntade en stund ifall någon var i "Pakistan" eller likande, dessvärre inte. Tråkig miss faktiskt men frågan om att lägga sig igen dök aldrig upp för det ;)

"Lön".. Något som slog mig då och då, tyvärr inte vid rätt tillfälle. Vem delade ut detta och när för det var inget som FT Cerberus fick ta del av :S.

Vill tacka mina fellow marines för en riktigt bra helg och samarbete. Samson, om jag minns rätt (bara fått i mig en kopp kaffe idag) du sätter ribban för hur en grupp ska ledas. Jag tycker att du utstrålar ett lugn men den rätta attityden och auktoriteten för den roll du har.
Sen får man inte glömma resterande personer i Hellraiders, jävla bra jobbat! Fler Marines behövs!

Lajvandet var på en nivå som jag absolut var nöjd med. Fantastiskt!

Trotts lite oklarheter som kan uppfattas som gnäll så vill jag tacka för att vi fick delta! En stor eloge och kärlek till er för den tid ni la ner för att fixa allt och även tack till er andra deltagare :)

Best regards.
/Sgt
Eric Manning.

Quasid
Lag: CIRU
Played Since: 2002

Postby Quasid » 3 August 2014, 21:10

Nu har man kommit hem, fått mat i sig osv m.m etc.

Detta var även vårt i CIRUs första HaM. Vi hade otroligt roligt! Det är en svårt plus och minus lista, plus för det finns för många, och minus för det finns för få... But here goes.
Börjar med det svåra.. Ris.

- Att det andra Medic teamet inte dök upp utan förvarning. Dock löste detta sig rätt bra ändå, och vi fick bara mer att göra.
- Att vi dessvärre inte fick göra ett "hearts and minds mission". Aka gå in i byn och erbjuda sjukvård. Skulle varit riktigt intressant. Detta kom jag dock på på vägen hem, så ligger nog en del hos mig med ;)

Och Ros:
+ Alla arr för detta sjukt roliga spel!!!
+ ISAF staben. Att sätta upp och leda så många grupper och hålla dom sysselsatta kan inte vara enkelt.
+ GA som höll i samband emellan oss och Staben. Otroligt bra jobbat på alla sätt, allt ifrån skicka fram så mycket information om skadade och situationen, till fixa medevacs och andra transporter.
+ Alla de som blev skadad! OTROLIGT bra spelat, helt underbart att vara med om! Ett par står dock ut ifrån mängden, dels MPn som krampade hela tiden och låg och skrek, helt otroligt bra! Även du ifrån RI (ursäkta, jag är värdelös på namn) som hela tiden frågade efter Droopfy och efter din pistol. Måste även ge dig ifrån FBI enheten som fick en punkterad lunga under bakhållet på söndagen stort extra cred!

Helt ärligt kan jag sitta halva natten och skriva ros grejer... så det får räcka där för mig, med ett sista liten grej:
Detta var vårt andra större milsim som sjukvårdare. Jag hoppas de som mötte oss är nöjda med vår insats. Har ni åsikter, positiva som negativa, som får dom gärna framföras, antingen här eller i ett PM till mig!

Deacon and Dustoff One out!
"Facta Non Verba" - CSOR Creed.
http://www.facebook.com/ciruairsoft

Muerte
Lag: 1st Marine Raiders
Played Since: 1637

Postby Muerte » 3 August 2014, 22:18

Heeey...

Skriver bara något kort nu men siktar på att komma med en lite mer fördjupad feedback och AAR i början av veckan. Säkerligen kommer mina teammates att fylla i med åsikter nedan.

Tackar ödmjukast för orden ovan, Pirog och HollowSWE.

Tack arr för ett kul spel. Vi fick vad vi kom för, dvs tunga marscher med tung utrustning i gassande sol, vakttjänst och hearts and minds med lokalbefolkningen.

Synd att höra att ANA-killarna kände sig lite åsidosatta. För egen del så tycker jag iaf att ni gjorde ett toppenjobb nere i byn. Det var verkligen skitkul att samverka med er och byborna, och det kändes verkligen som att ni kämpade med att hålla isär lojaliteterna där.

Även lokalbefolkningen var helt outstanding. Jäklar vad snabbt hetsen blossade upp emellanåt. Jag fick verkligen väga mina ord på guldvåg och sedan hålla tummen i fickan för att tolkarna inte skulle förvränga allt... Det var ett par stycken dråpliga situationer som uppstod där man verkligen var tvungen anstränga sig för att behålla stenansiktet intakt. ;)

Very well, det var allt från mig så länge.

Sgt Mark Samson, 1st Marine Raiders
(Presenterade mig visst som Cpt nere i byn... men hey, "amerikanarna, de bara ljuger"!) ;p

Tillägg: Just jäklar. Kom på en annan sak... Jäklar vad jag kände mig som en riktigt föraktad skitturist när vi marines gick på shoppingrunda/sightseeing i byn. Inte någon helt angenäm upplevelse. :D
Satans sword I have become.

USMC FR/MARSOC gear collector/user since 2006.

https://www.facebook.com/1straiders

massiive

Postby massiive » 3 August 2014, 22:59

I egenskap av arrangör var min tid ute i fältet ytterst begränsad med min förkrympta cross (satans säljare som blåste mig), men jag tänkte bara personligen tacka för alla glada miner under helgen! Tänker också dela med mig av två roliga incidenter som stack ut och som jag kommer minnas bra länge :).

Natten mellan fredag och lördag när jag varit uppe hos HIFI-handlarna för att hämta ut min fars AK som blivit lagad (för övrigt bristfälliga skötselråd om jag ska vara ärlig) lyckas jag givetvis komma förbi NATO-basen precis när en självmordsbombare påbörjat resan mot paradiset. Fullt med folk överallt varpå en NVG-försedd jänkare rusar fram till mig och börjar dra i min kära fars AK. Väldigt bra lajvat av alla närvarande där med stora språkförbistringar och allmänt roligt agerande. Ännu roligare blev det när Mackie kommer och påstår att jag säljer vapen i byn när jag i själva verket bara hade lämnat in bössan för reparation. Väldigt roligt!

Natten mellan lördag och söndag när jag och Affon inte kunde köra upp med våra motorcyklar i byn. Återigen en massa språkförbistringar och återigen bra lajvat av NATO-soldaterna men höjdpunkten är ändå när Cabbage (Ray) börjar fråga angående spaden jag ska returnera till skrothandlarna i byn. Resultatet blir att jag går av cykeln för att demonstrera spadens funktioner varpå Ray själv känner att han vill testgräva med den och ber mig hålla sin M16, önskar jag hade vågat titta på allas ansiktsuttryck där. Jag ber om ursäkt om jag förstörde för någon där men jag kunde inte kväva skratten emellanåt :lol:

Icke att förglömma Wiseguys mopedbil, tråkigt att den rasade för er, den var otroligt härlig att se! Ni kommer år efter år alltid med massa nya roliga och balla upptåg :)

Tack för mig!

/Hassan Amin
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

johaansson
Played Since: 2013

Postby johaansson » 3 August 2014, 23:03

Heeej!
Var mitt första milsim, i början var det tufft att leva sig in i rollen men gjorde mitt bästa. Allt eftersom så tog det sig tycker jag och man blev mer avslappnad i rollen som L.cpl.
Mer uppdaterad lista kommer imorn då jag är trött säkert som många andra. men en postiv lista samt lite negativt.
Positivt:
Väldigt många marines.
Sjukvårdkedjan var bra.
1 st raiders SGT
ANA skall ha en stor eloge älskade dom.
Sista patrullen var det väldigt hög moral även fast vi hade gjort flera utan någon action
Civila

Negativt
MP
Staben låg o sov när vi skulle ut på patrull 04.00

Avalyst
Lag: D-SÄK
Played Since: 2013

Postby Avalyst » 4 August 2014, 11:41

Första milsimet även för min del och måste säga, it blew my mind. Det var riktigt häftigt och alla jag hade kontakt med gjorde en fantastisk insats överlag.

Stort tack till alla marinerna, bra jobbat! En extra eloge till "Sgt Samson" som chockade oss på fredagkvällen när vi stod och käkade middag och sedan ledde oss väldigt, väldigt bra.
Alla civila spelade riktigt bra, gav verkligen en väldigt läskig känsla av att alla när som helst kan vända sig mot en. Man var på helspänn hela tiden så fort ni var i närheten, riktigt bra spelat.
Grattis till talibanen som gömde sig i gräset efter eldöverfallet på två bilar tidigt på lördag kväll och sedan sköt mig i ryggen. Höll på att bajsa på mig av skräck när du reste dig upp från ingenstans ;)
Medics var riktigt, riktigt bra. För ovanlighetens skull i airsoft njöt jag faktiskt av att bli utskjuten!
Glömde nästan: EOD teamet! Ni var riktigt bra. Verkade lite lätt galna, sprang fram till IEDs och klipptre trådar, sprängde saker till höger och vänster och hjälpte oss fram massvis med gånger. Grymt jobbat!

Det enda negativa jag kan komma på var radiodisciplinen. Vissa lät väldigt osäkra på radion och en del av snacket lät som två personer som snackade i telefon med varandra. Call signs när grupper delade upp sig var något oklara också. Men bara småsaker i jämförelse med hur skoj jag hade det, man måste ju gnälla på något. ;)

En sista sak: Bilder! Jag fotade tyvärr inget men de som fotade/filmade får gärna dela med sig :)

Mr_D
Lag: 1st Marine Raiders. MRE

Postby Mr_D » 4 August 2014, 13:50

Som Muerte skrev så kommer det en AAR från oss i 1st Marine Raiders under veckan, men här kommer min personliga feedback:

Har nu medverkat på samtliga 4 HaM och inte vart besviken på något av spelen, tycker det blev ett bra avslut på denna långkörare med den upplösning som skedde med arresterandet av CO "GOD".
Fick även jag vad jag förväntade mig denna gång: mycket promenerande med full Gear i full värme, interagerande med bybor och vakttjänst.

Kan inte komma på något riktigt negativt så det är ju positivt, men har 2 saker som är på minussidan:

1. En del "offande" i Natobas, sa till vid minst 2 tillfällen där folk sitter och pratar svenska ganska högt om helt andra saker än det som rör spelet. Snälla, gå in i ett tält eller gå till Safezone om det nu är så att det ej går att lösa genom att åtminstone prata Engelska. Det förstör mycket för mig och vet att även fler blir störda när det börjar pratas högt på svenska i Basen.
2. Mina egna veka axlar som gjorde att jag fick lov att stå över söndagens "walk in the park" med övriga Hellraiders.

Desto mera positivt kommer jag på, skulle kunna fylla arkvis med händelser men tar ett urval:

1. Hög nivå på samtliga deltagare gällandes både lajvande och utrustning
2. ANA, tycker att ni Samtliga spelar eran roll sjukt bra, att höra vad ni egentligen tolkar vissa gånger gör det svårt att hålla sig för skratt. Eran "slappa" attityd till allt ni företar er under spelet är så klockren, stort Cred till er Samtliga.
3. Wiseguys påhittighet med diverse spelförhöjande upplevelser, bla Mohammeds Mopedbil och hans agerande.
4. Stor ros till arrangörsteamet, jag vet vilket jobb som ligger bakom denna spelserie och att ni varje år sagt efteråt att ni inte orkar ett år till.
5. Stab skall även ha en ros för det genomförda arbetet, med en liten tistel för lördagmorgon när ingen är vaken för vår briefing kl. 04.00 ;)
6. Mina Fellow Marines, ingen nämnd ingen glömd! Ni gör det värt att ta dessa milslånga promenader med full gear i stekande värme och ömmande fötter.

Tack alla deltagare för detta spel och även alla deltagare som vart med under övriga HaMspel för att ni gjort det till vad det vart!

// Navy Corpsman Allen "Doc" Williams
Varför börja med sig själv när man kan rädda världen?

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies

Postby YogHippie » 4 August 2014, 13:54

Spelade som Yasir caféägaren.

Bra:
ANA
Utrustning, klädsel, uppförande, lajvande/deltagande i situationer som ni hamnade i eller utsattes för. Superbt spelat. Stor eloge!

Byborna
Inte en arg min, inte ett surt uttryck eller det minsta av "nu har jag tråkigt" över huvudtaget. Det intrigerades, konspirerades och planerades. Ena sekunden var det mat och allmänt glatt snack runt en lägereld, i nästa sköt en arg skara bybor både polischefen och guvernören.

Arr.gruppen
Alltid lätta att få tag på, snabba svar eller så återkom de så fort de kunde med info eller hjälp. Vatten till byn gick fort när det sinade i "brunnen".
Allmänt hjälpsamma och serviceinriktade. Både in, off och alla andra tillfällen.

Spelet
Det var skoj och tillräckligt med action ganska jämnt fördelat över helgen. Ingen "slutstrid" i byn, vilket egentligen personligen var uppskattat.
Småintressant med scenerna när NATO besökte byn. Dessa förblev relativt händelselöst dock. Förutom kottkastningen förstås. Den var rolig i 2 minuter.

NATO
Gear och fordon: Ser helt ok ut. En fullgod impression i en airsoftvärld.
Interagerande med bybor, delvis helt ok. Några verkade mer vilja göra korstecknet och skrika "Usch! Troll och magi-lajvare!" när man närmade sig eller
skulle försöka göra något aktivt.

Området
Fick aldrig någon karta, verkade inte hitta någon som hade heller, så spelområdets gränser var svåra att lista ut.
Annars fin skog, rolig mark och skön topografi med lite småkullar och grejer.

Mindre bra
Att hitta sin generator tömd på bensin och med bränslelocket knäckt/spräckt på lördag morgon. (Stor blå modell.)

Att många (alla?) bybor inte hade någon plott eller intrig tilldelad sig. Allt fick hittas på allteftersom tiden flöt på. Att bara få eller ta på sig ett yrke kanske inte ger så mycket att gå på. Mer input och färdigskrivna intriger hade varit uppskattat.

Det kändes stundtals att en del bara väntade på att det skulle bli söndag och stor slutstrid i byn. Och fredagen samt lördagen bara var någon som skulle genomlevas fram till det tillfället.

Några utvalda tillfällen
NATO-Commandern Boogieman sitter i min restaurang i något möte..
Utan större bevakning verkade det som. Ingen brydde sig om att jag gick rakt igenom eller förbi vaktposter eller någon försvarsring (fanns det?) och började laga mat.
Mest intressant var när jag stod och låtsades diska i mina blåa spann.. som var tom.. förutom på diskborsten och glocken.

När MadJohn från RI vill ha kaffe..
Han får efter lite språkproblem sitt kaffe och vill gå in i cafét och sätta sig, men blir snabbt hämtade av sin eskort eller vad de var.. antagligen såg de hur jag stod och jonglerade och lekte med kniven och tittade på MJ.. som var mer glad och go och ville sitta ner och tjöööööta lite. ;)

När Hasiz kör över hela scenen med valtalen och ger en tredje valmöjlighet som var så mycket roligare och mer intressant i det hela, vilket gav det lägsta valdeltagandet någonsin, samt att vinnaren var byns egna lille buse som sprätte dollars överallt och glatt sålde allt som satt löst. Älskade din moppebil. Jädra synd den dog. :(

Kan komma att uppdatera min post om jag kommer på mera.
Men rent allmänt, nöjd med spelet, gick in med noll i förväntningar och hoppades på det bästa. :)

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 4 August 2014, 15:41

Spelade som extremisten Karim, kusin till byns nya spirituella ledare med tvivelaktiga motiv (Hasiz).

Detta var mitt första HaM spel, jag förväntade mig ett slags mellanting mellan lajv och airsoft och det var precis vad som levererades.
Det var ett spel mycket väl värt all möda och tid, jag hade ruggigt kul denna långhelg.

Vi var 3st ur LD50 som spelade på andra sidan stängslet för en gångs skull och vi hade skitkul.
redan på torsdagen så var stämningen i topp med många härliga människor redan på plats i den stämningsfulla byn.
Att träda in i rollen som en religiös extremist var inte den lättaste situationen att ta till sig, som min käre skäggige vän Yafar uttryckte sig, jag skall spela jordens avskum; en person som, för att nå egna själviska mål ägnar sig åt att spränga helt oskyldiga (och ibland även skyldiga) människor till småbitar. Det var lite svårt att ta till sig till en början men all trevlig stämning gjorde det allt lättare att ta sig an en sån otroligt inskränkt och extrem karaktär.

Vi började med att inreda vårat fina hus (först blev vi tilldelade det hus NATO och ANA senare kom att använda, synd att lämna det fina huset tyckte vi men samtidigt så fick vi ju byns mansion; det tvåvåningshus som bodde granne med våran vördade vän björnjägaren samt svindlarna i butiken "HiFi". Vi slängde upp lite fina dukar och filtar på väggarna, sorterade undan all off-gear som doldes under gröna bivys och fixade vapengömma/bombgömmor i huset (det var synd att ni Amerikanska hundar inte knackade på dörren, ni hade fått leta en hel del för att finna något olagligt) ;) .

Byn kändes levande och fylld med ett stolt folk, det fanns en god stämning i byn, inga sura miner trots extrem hetta och inte allt för mkt action (det gav gott om utrymme för oss att spela ut egna scener).
Det röktes vattenpipa och samtalades vilt om allt möjligt. Men det konspirerades även en hel del med vilket var riktigt kul.
Om kvällarna satt man samlade kring eldar, delade pipa, kaffe/te och härliga berättelser om forna tider och märkliga händelser.

Jag fick äran att möta Allah när jag gick martyrens väg och drog med mig ett antal Amerikanska hundar från denna jord, jag kan inte säga att det inte var nervöst att dra på sig en krutladdning med elektronisk utlösare, men fan så kul det var (och riktigt härligt var det att se hela NATO basen gå från totalt inaktivt till total kalabalik, det var bara synd att flera tillfällen inte riktigt gavs åt att göra detta på nytt med min andra karaktär Abdul al Nassir (eller karim 2 om man ska fråga herr Yog :mrgreen: ).

Jag träffade många härliga personer och har fått mig ett par nya vänner. Så jag går ifrån detta spel en rikare man.
Amerikanerna skötte sig mycket bra, lite mer interaktion med byborna hade varit trevligt att kunna spela vidare på men det är långt ifrån alla som känner sig bekväma med att lajva (jag har svårt att hålla mig in-game konstant så jag kan absolut förstå om inte alla känner sig bekväma med det).

Jag håller mig till Yogs uppdelning utav ris och ros.

Bra:

ANA
För i helvete gubbar, satans så fint det var att se er 6 traska upp första gången i samlad trupp till byn, det fick mig att önska att det var 70% ANA och bara 30% Amerikaner på spelet för ni gjorde eran roll så bra, det var väldigt trist att få höra att ni kände er åsidosatta när vi samtalade off-game, för ni var tamigfan spelets hjältar.

Marines
Det var riktigt kul att se en sådan stor och enhetlig skara för en gångs skull, men nästa gång vore lite mer aggresivitet kul, America's pittbull är det man brukar säga va? :D

Natträden (Widowmaker?)
När vi satt där och hade det fint kring elden så hör jag lite prasslande ute i skogen, min karaktär tänker sig att det är säkert bara getterna som rörde lite på sig men sedan ställer han sig upp och pekar med hela armen när en röd laser helt plötsligt bryter mörkret utanför eldens- och lampornas sken. Kort efter att jag larmar mina vänner, kusiner och grannar i byn så har vi otrevliga Amerikaner runt om i hela byn, ivägsläpandes på en helt oskyldig man som vi inte kan rädda. jag önskar att jag hade haft min AK bredvid mig ;)

Maten
Yog, det var suberbt att få ta del utav den simpla men mycket välsmakande maten som serverades, ett koncept som helt klart bör byggas vidare åp (även på NATO/Ryss/etc. sidan under spel, att slippa släpa mat och äta den halvljummen med en spork var ett välkomnat inslag.

Wiseguys
Att konspirera med er var ett sant nöje, synd att vi ej kunde verka mer ihop rent aktivt.
Och det var den godaste geten jag någonsin har mumsat i mig.

Arr
Tackar för ett bra engagemang och ett bra spel, speciellt med tanke på hur kort tid ni hade på er att få ihop allt, ni var mycket behjälpliga och genuint glada över att få arrangera detta åt oss. Mycket uppskattat!

Alla andra deltagare
Jag hörde inget gnäll från någon, inget tjafs om dåligt träfftagande eller andra tramserier, det är såhär airsoft skall utövas!

Polismannen i byn
Det var riktigt kul att du spelade med mot mig och Hasiz, i 2 dygn ville min karaktär se polismannen hänga för att han uppenbarligen sammarbetade med Amerikanerna mer än med gud, tackar för en riktigt fin sista scen på söndagen med!

Byborna
Riktigt fint spelande utav er alla, det blev lätt att spela sin extrema roll när alla ni andra gick med och både höll med samt motarbetade min karaktär, utan eer så hade han blivit en blek fis i rymden.

Mindre bra:

Styrd storyline
Jag förstår att man som arrangör behöver styra ett spels story till en viss del för att allt inte bara ska bli ett stort söndagsspel efter 3 timmars spelande. Däremot när spelare vill skapa spelbara scener för båda sidorna att bygga vidare på så kan det bli lite.. demoraliserande att få avslag på avslag för att det kommer att förhindra planer, ibland så kan det vara bra att antingen ha en backup plan eller låta spelarna forma en del av spelet. På så vis känner man sig mer engagerad och får mcyket mer utrymme att spela vidare för att utveckla storyn med dess intriger.

Det anfall som skedde på ANA från talib-sidan ville vi genomföra (fast på ett mindre dödligt sätt) tidigare under spelet vilket avslogs, vi hade gärna sett att vårat smusslande, konspirerande och ondskefullt planläggande gärna hade fått skapa den situationen lite mer naturligt och istället så kändes det lite som att vi bromades ner.

Jag förstår att det behövs ibland, men likväl så bör spelarna också få vara med ock styra spelets story.

NATO vs ANA
Hade gärna sett att ANA hade fått en större och mer betydande roll i detta spel, 20st Marines (bara ett exempel) häde gärna fått vara 20st ANA soldater som har med sig kanske 5st amerikanska SF soldater, det hade varit riktigt kul att spela på samt djävulskt kul att se fler spelare som inte är rädda för att ta sig an en annan roll än den man alltid spelar.

Avsaknaden utav husgenomsökning och vägspärrar
Nu har jag inte varit på tidigare spel men jag hade innan läst lite att vägspärrar, osv. var en stor del utav spelet. En mer "vänlig" men strikt vägspärr med traffik genom sig hade varit ett kul moment, att behöva dölja bombvästen bättre än att sätta sig i taxin och komma raka vägen ner till NATOs grind.

Slutord:

Nu känns det som att texten blev lång vid de mindre bra delarna men jag vill understryka att jag inte alls har haft en negativ upplevelse, tvärt om så har jag haft det riktigt kul och se mer dessa punkter som lite feedback som jag tror kan göra era riktigt bra spel till fenomenala sådana.
Med tanke på att vi såg NATOstyrkorna så liten så trodde vi att ni alla hade det jättetrist och bara satt och slappade i eran bas men jag fick höra att ni hade riktigt kul och fullt upp nästan konstant. Det gjorde mig riktigt glad!

Jag personligen skulle gärna se ett HaM 5, med mer ANA, kanske lite fler lajvare i byn för mer liv och rörelse (Max, vi snackar mer om det över PM) och mysiga hideouts ute i bergen för oss talibaner att röra oss mellan.
Jag kom hem trött, sliten, med mascara i skägget och ett svart svinto-aktikt hår, men satans vilket leende jag hade på läpparna.
Jag hoppas på många bilder (och filmen på avrättningarna i byn).

/Karim
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Pirog

Postby Pirog » 4 August 2014, 16:45

Verkligen roligt att se att vi i ANA verkade uppskattas!
Jag vill dock poängtera ytterligare att det faktum att vi ibland kändes lite bortglömda absolut inte drog ner vårt humör off-game. Vi hade skitroligt!
Jag gillar dessutom hur vi Commandos aldrig fick samma konspirerande kontakt från byborna då Commandos just kom till för att vara omutbara. Vi kände oss välkomna fast tvugna att ha ögon i nacken och det bidrog till en sjukt obehaglig känsla. Riktigt gött!

Men ja, ett nästa HAM hoppas vi på!
Och då gärna med ett par ANA extra. Men kanske framförallt en egen liten ledning och en mer förberedd roll från NATOs stab vad vi faktiskt gör där.
Bloggar, recenserar och driver nedanstående:
NOVA Tactical Airsoft - http://novatacticalairsoft.com

Hans
Lag: R.I

Postby Hans » 5 August 2014, 10:54

Även vi i NATO basen hade lite fuffens för oss.

Bland annat så stal några av oss pengar från Staben för att kontakta byborna för att köpa "weed". Men det var svårt att komma undan från gruppen, och vi fick aldrig chansen att komma in till byn. När jag och min kompanjon då propsade på att vi skulle gå tillbaka till basen trots att det fanns flertalet platser kvar i olika bilar tyckte folk vi vart helt dumma i huvet, men tack vara en av tallibanerna välplasserad IED lyckades vi till slut ta kö på hela konvojen tillbaka till basen, och kunde där också toppa taxin och försöka få dem att fixa fram lite röka åt oss.

När det visade sig att snubbarna i taxin inte alls var så reko som vi trott surnade vi till, och började spela poker för de stulna pengarna och började supa ner oss (På Alkoholfri öl), tills vi lackade ur och började slåss med varandra tills MP kom och tog hand om oss.

Tack MP för ett kul spelande. "Do you Think your family will be proud of you when they see this Picture" :)

YogHippie

Postby YogHippie » 5 August 2014, 13:42

En liten undran är hur NATO's bootcamp gick till och bestod av? :)
Övade ni förflyttningar, skytte, fordonsstrid, taktiskt terrängtagande, handsignaler och vanligt smygande?

Xerxes

Postby Xerxes » 5 August 2014, 14:15

Hasiz här, jag var den jobbiga bybon som jämt ställde till trubbel.
Jag har haft så sjukt kul på detta spel och sköt inte ens ett enda skott :). Mer spel som detta! Det har redan sagts mycket bra innan och vill instämma med flera som A Muller och Yog.

Jag vill komma med ”önskemål” istället för ris. Saker som jag tycker skulle göra framtida spel bättre i min åsikt.

1) Mer folk i byn. Främst fler lajvare, då detta gör att det finns mer att titta på och det ökar stabiliteten i byn. En by på 15 pers är inte svår att övertyga om att göra en viss sak. 50 pers, då blir det alltid minst 2 falanger och man slipper att hela byn blir 100% fientlig.

2) Mindre skriptat och färre Arr-förbud. Vad jag menar är, som Arr, sätt upp mål men gör dem inte huggna i sten, att de ”måste hända”. Pusha för en viss sak men om spelarna själva pushar i en annan riktning låt det hända.
Också gör ingen ”untouchable” som roll. Är de så viktiga ge dem mer vakter eller sätt dem inte i fara. Det hände flera gånger att byn ville göra en viss sak men fick inte pga att Arr hade bestämt vad som skulle hända. Detta blev ibland krystat och lite ologiskt.

3) Om man inte vill att byn snabbt blir fientlig, låt inte ’insurgents’ bo i byn. Ha byn 90% neutrala eller positiva till NATO. Låt Talibaner bo i ett eget camp som besöker, mutar och hotar de i byn att ta deras sida. Detta skapar mer spel för byn och NATO. Då får NATO chans att skydda byn. Men om mer än halva byn är tallisar är Hearts and Minds kört innan spelet ens börjar.

En gång till, en stående eloge för ANA. Ni var så sjukt jävla bra :)

Vill också tacka Arr. Ni har alla gjort ett toppen jobb och jag kommer komma om ni arrar framtida spel. Tummen upp ;)

HollowSWE

Postby HollowSWE » 6 August 2014, 11:17

Fråga!
Jag hittade en mobil/kamera eller vad det var som lämnades in till MP. Den visade sig vara fylld med "droger".
Vad var plotten där egentligen? :p

Boogieman
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 8 August 2014, 08:13

Hollow: Det tror jag att Gunny har bäst koll på, de hade ett gäng med småbrott de styrde.

I övrigt efterlyser vi fler åsikter angående spelet :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 8 August 2014, 09:59

Ochy jag efterlyser dom filmerna som spelades in i byn när vi genomförde rackartyg. Snåla inte på bilderna och filmerna nu gott folk :)
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Xerxes

Postby Xerxes » 8 August 2014, 14:50

Jag har en fråga till mina danska kompanier i afghananbyn.... Jag funderade länge på om jag skulle ställa frågan, då jag var orolig att det skulle bli en "Dansk vs Svensk" och att vissa kunde bli sura. Men tror att igen kommer ta illa vid sig och jag är verkligen nyfiken.

Alla svenskarna som spelade afghaner hade införskaffat afghanska kläder, eller iaf generic "arabiska", men i princip ALLA Danskarna i byn körde västerländska kläder (typ jeans och t-shirt) med bara en trasa på huvudet. Jag undrar nu varför? Är detta en grej för gruppen? Att de ingame tog avstånd från traditionerna? Eller är detta en Dansk Airsoftkultur grej? Att man inte "klär ut sig". Detta är inte kritik mot er grupp. Det lilla vi pratade fick jag en bra bild av er, så jag undrar varför ni inte går all out? Det kan ju inte vara pengar för de enklaste kläderna ligger på enstaka hundralapp. Det måste ju ändå vara roligare om man väljer att spela Afghan att man ser ut som en? Jag funderar ett tag om det är så att vissa inte vet vart man kan köpa kläderna? Finns flera bra och billiga websidor på nätet.

Hoppas ingen tar illa vid sig, men jag vet att jag vill veta och att flera andra på spelet undrade varför det var så stor "kulturskillnad" mellan danska och svenska airsoftare.

FiskHippie
Played Since: 2005

Postby FiskHippie » 8 August 2014, 22:03

Polska EOD-teamet - Callsign: Polish Lancers tackar för denna roliga och spännande helg :)
Vi blev 2 man mindre än planerat innan spelet men vi löste vår uppgift så gott vi kunde - löste det bra enligt min mening.
Så i slutändan var vi 2st från DW-13 som körde en Joint-Operation med 2 andra Polska kamrater från PPU från Stockholm 8-) :)
Ser fram emot fler uppdrag tillsammans med PPU (förhoppningsvis i större uppslutning från bägge lagen) :twisted:
Så lite RIS och ROS nu då :roll: :

RIS:
In-game pengar/ HaM dollar/ lön - whatever, ingen av oss i EOD-teamet fick detta, vi frågade om de, vi skulle få de men sen hände inget mer... förvisso kom vi aldrig in i själva byn, vi var verkligen INTE välkomna dit :lol:
Som närmast kom vi ca 30m från ingången till byn för att undersöka en möjlig IED som tydligen visade sig vara en dummy då en secondary detonerade (gav inget utslag på detektorn) bara 1-2 meter bort och kostade 2 av mina mäns liv ^^

Kommunikationen i allmänhet inom staben, på Lördagen fick vi vaktpass vid gaten - på order av staben, efter att stått vid gaten i ca 1h 45min kommer en av stabskillarna och frågar "varför står ni här först nu"? jo grattis vi har stått på vårt 1h pass i 1h 45min 8-) :lol:
På Söndagsmorgonen hade vi ett inplanerat vaktpass 0800-0900 (avlösning 0900) för vi skulle sedan utgå 1000 från basen
Jag, liksom de andra team ledarna var på briefing 0900 och vad ser jag när jag kommer ut från briefingen? mina män står fortfarande vid gaten utan att ha blivit avlösta :evil: - då ca 40min tillgodo att packa ihop det som behövs, uträtta vissa behov mm.
Efter att ha sagt till 3ggr (då 3e va lite på skarpen) så blir mina män äntligen avlösta med mindre än 15min tills det är dags att utgå, för då hade ni lyckats skrapa ihop 2män till avlösning :lol:

Vi rapporterade alltid in innan vi skulle göra en kontrollerad detonation, dock vid 2 tillfällen när vi utfört kontrollerad detonation och dessutom rapporterat in innan så får vi en tillsägelse att vi verkligen måste rapportera in innan vi utför detta och att vi absolut inte får göra det innan vi har rapporterat in, tolkade det som riktig tillsägelse "in-game style" med tanke på att det var rätt bra knall i pyron vi hanterade ^^ vi svarar med typ: ja, vi rapporterade in för sådär 2 minuter sedan att vi kommer göra en kontrollerad detonation när som helst och vi fick klartecken :roll:
Till svar får vi " jaha oki, uppfattat" :lol:
Lite smått och gott som kan förbättras men annars så är jag helnöjd med er :D vet att ni hade häckarna fulla hela spelet men ni löste det bra ;)

ROS:

Arr och crew - superbra jobbat! :D

Guardian Angels & Cirus - otroligt bra ni levde verkligen in i medic-världen till 110% :) kändes tryggt att bli omhändertagen av er :D och klubban var god btw ;)

Andra teamen som gick med oss så vi hade support och dessutom de bilburna vi fick lifta med ibland - Guld värt ;)

Civilbefolkningen - ni gjorde kanonbra ifrån er! :) Speciellt Locos, har stött på er förut och ni slutar då aldrig att överraska :lol:

Självmordsbombaren på Fredagskvällen - Hade inte riktigt räknat med detta men du lyckades slå ut 1 EOD-kille iaf - mig 8-)

Vi fick spränga IED´s! :D

Har så många fler så jag kan nog sitta hela natten och skriva xD

Summan av helgen då: 3 stupade, 3 sårade, långa promenader, varmt, svettigt, utmanande, men framför allt en rolig och händelserik helg! :)
Synd man missade de 2 första HaM spelen men kul man kunde va med på 3an och 4an iaf :D

Ser fram emot nya spännande milsims från er och hoppas det inte dröjer alltför länge ;)
God didn´t made Rambo, i made him...

Dark-Young
Lag: N.W.I New World Industries

Postby Dark-Young » 15 August 2014, 23:47

Anmälde mig som Taliban/Afghan och fick ingen som helst info innan spelet. Ställde ett flertal frågor till Crew angående Forum för att få information om hur många vi är, vem är vår ledare, kartor över spelområdet samt våra mål och uppdrag men detta gick inte att få innan spelstart..

Räknade alla Jänkare och såg ut att var runt 65-80 personer med ca 6-9 fordon.

När vi i Locos kom till byn så var där runt 20-25 civila, vi packade av och tog ett hus. Byn var helt OK, med alla Civila som hade fixat en jädra massa rekvisita som elektronik affär, snickare, Yogg Som skalade potatis och lagade mat till alla i byn så gav det en väldigt mysig och realistisk atmosfär. Snickarna tjänade nog mest pengar när de byggde bänkar av brädor användandes endast en söndrig hammare, rostig såg och en sliten yxa. 4 Dollar för en bänk är ju som hittat.... fick dock den aldrig...

Efter en stunds fiskande i byn så kom vi i kontakt med WiseGuys som också lirade Talibaner. Vi fick reda på vem vår ledare var och sen var det till att hitta på hyss för US trupper... Fredagen gick för det mest ut på att åka omkring och reka läget och vi blev bara kollade 2 gånger under fredagen. Kändes som att inga direkt plotter eller intriger mellan lajvarna hade gjorts av SL men kan ha fel. Men vi hittade på våra egna intriger m.m för att få det händelsefullt.

På fredag kväll var tanken att ligga i bakhåll och göra ett blixtanfall... såg ett flertal NATO fordon som kom på vägen och tänkte att de får ju duga. Men SL ville inte att vi skulle göra något för att vi inte skulle "förstöra spelets story"... Och det är ju lite underligt att styra spelet så mycket så vissa får bara ställa oss åt sidan. Där kändes det lite som att vara någon form av statister för att Jänkarna ska lyckas med sina uppdrag!... Vi drog oss tillbaka och blev i stället påskjutna av en grupp danskar eller norrmän med IR NVG eller liknande och vi hade inte en chans ....alla beväpnade talibaner blir direkt eliminerade och jag och en broder som var obeväpnade och gav upp blev avrättade på plats.... Kunde varit skoj att blivit tillfångatagna och nerkörda till US basen för förhör i stället men men... Vi drog oss tillbaka och sov!

Lördagen så gjordes fler anfall... Ett anfall såg ut ungefär såhär för oss!

Gräver fram sin AK, tar med sina 2 magasin, kollar så kusten är klar för det finns NATO och AnA i byn. Tar en STOR omväg runt byn och ner till någon väg där vi möter upp andra Talibaner som har tagit en annan STOR väg runt om för vi vill inte bli påkomna med vapen.
Lägger oss och väntar i 1-2 timmar. Ser NATO styrka som i fallet var 2 fordon. Skjuter på fordonet bakifrån och när vi hör att de får förstärkning så springer vi från platsen, gömmer AK en bit ifrån Lägret. Går in i byn och kollar läget, går ut och hämtar AKn och gömmer den i byn... Kommer ut lagom till mat genomsvettig och sträcker på armarna "aaah vad jobbigt att hugga ved"...

Fanns igen ide att slåss en längre tid mot en massa Jänkare som har 10-15 magasin och radios.. så det blev mer gerilla krig och det var meningen.... och lyckades varje gång...

Vi blev stoppade av två NATO fordon och sedan kom ett fordon till. Vi blev utan någon som helst anledning handbojade, skjutna i benen och förda till NATO basen.. detta var runt 1200-1300 tiden. När vi till slut kom till NATO basen så blev de sårade omhändertagna och en av oss (5) blev intagna till förhör... som slutade efter en kort stund då US tolken sa att allt hade varit ett missförstånd. I all tumult så "råkade" MP`s skjuta ihjäl Karim och de sa att han bara "låg och vilade".. när de väl hade kommit på sitt misstag så mutade de oss med Dollars och Coca Cola samt betalade hans begravning... Vi fick sen gå tillbaka till vårt fordon och när vi skulle ta oss till byn så var det jätte många NATO styrkor som blockade vår väg.. efter ett bra tag så kom vi till byn där vi sa till de andra Civila att Jänkarna hade dödat vår broder av misstag och NATO hatet blev ...väldigt stort.... och fientligt.... Hela resan till US basen var underlig och omotiverad men som vanligt fuckar US trupper upp det till vår fördel så det blev att bra slut.

Genom förhör av NATO och AnA så fick vi reda på att det kommer bli ett anfall och vissa av oss kommer att bli kidnappade av NATO styrkor. Vi hade inte haft en chans mot NVGs och full kittade trupper så vi hade ett prat stund med vår SL och valde då att lämna byn på kvällen och drog mot Pakistanska gränsen för att söka skydd för natten. Vi "lämnade" området runt 19-20:00 och satte oss i SafeZone och grillade...

Av 25 Civila var det vi (4) och WiseGuys (6) alltså 10 krigande talibaner som gjorde.. ja nästan alla överfall utanför byn. Vi hade inte haft en chans att slåss under natten som vi fick erfara under fredagen så vi höll oss inne under hela lördagen. I och med detta fuckade vi säkert upp en hel del uppdrag för NATO under Lördags natten men det är ganska skoj att 10 personer kan ha en så inverkan på spelet. Lördagen var hel lugn och många NATO trupper kom till SAFEZONE och undrade varför vi inte skulle ut i spelet igen.... Söndagen drog vi ut igen över Gränsen och in igen då vi gjorde på stötningar hela dagen till spelslut.

VI var 10 som hade vapen gömda, såg totalt 4 andra AKs synligt i byn under hela helgen. Atmosfären var mycket bra och alla Civila gjord ett enormt bra jobb (Vet inte riktigt var danskarna som var Afghaner hade hittat sina kläder, enda minus i Byn).

ROS
+ Civila i byn, kläder, musik, rekvisita, husen m.m
+ Yogge fixade mat till alla!
+ Polismästaren i byn
+ Alla duktiga Lajvare särskilt den korta som skrek propaganda hela tiden
+ AnA (Borde varit flera)
+ WiseGuys
+ Spelområdet
+ Minröjare/IED röjare
+ Thomas från GA
+ FBI, CIA såg snyggt ut, även MP`s och Tolken gjorde ett mycket bra jobb!
+ Många hade snygg gear!

RIS
- Ingen info innan spelstart
- 25 Civila och 75 NATO.... Bör ha någon form av anmälnings stop för Icke CIVILA roller
- Inga plotter eller intriger till de CIvila (eller fanns det, uppfattade det som att det inte fanns)
- Toppstyrt spel från SL
- Bortförda utan någon vettig orsak
- Avrättade utan vapen, kunder blivit bättre lajv om vi hade blivit tillfångatagna....
- Inga Hemliga Taliban möten för att informera inför kommande val, anfall, möte m.m....

Har igen i mot US spelare, tycker om att det är en riktig US bas med då R.I som sköter Command. Alla fordon och spelarnas utrustning ser bra ut när de kommer gåendes/körandes. Medics, IED röjare m.f. Checkpoints och genomsök av fordon och allt som finns är till. Men att få begränsningar av SL för att spelet ska fungera var väldigt tråkigt. Känns som man är någon form av rekvisita MEN jag hade i slutet väldigt roligt ...vi hade ju tur med vädret och det är skönt att komma hemifrån :P

OCH i det gula paketet i framrutan på vår Pajero fanns ....EN DOCKA..... och på arabisk test skrivet på packet stod det i stil med " grattis på den stora dagen och lycka till"....

Kanske kommer på mer!

Locos13
Lag: LOCOS

Postby Locos13 » 16 August 2014, 13:50

Jag spelade nico the taliban och blev the taxidriver när mohammeds moppe paja.

Vill börja med ett STORT tack till wiseguys och jesus för en grymt rolig helg med massa påhitt o gott samarbete. Hade inte ni varit där så hade jag åkt hem o jobbat;) Stort tack till arr för att ni ställer upp med bra spel.

Alla i byn ska ha massor med kramar. Sjukt ball känsla när det är så många som har en massa skit för sig. Riktig gangster by, litade inte på nån av er;)

Min locos broder har redan sagt det mesta och håller helt med ovanstående ris/ros så onödigt att ta dem igen

Lite Ris

Tyvärr så blev det på tok för lite smussel och häng med alla i byn då vi va tvungna att åka runt över allt.

Min sjukt dåliga kondition..

Ros

Alla nato som är för lata för att springa efter en bojad fånge och skjuter dem istället, ni gör vårt jobb mycket lättare.

Att bli stoppade och genomsökta ibland och inte varenda gång (tillfångatagna en gång) så att vi kan muppa oss så mycket som möjligt.

En stor ros till alla nato som fått stå ut med mitt bråkande och skrikande, speciellt dig jag kasta flipfloppen mot, er jag brottades lite med och dig som jag skrek i öronen. Hoppas ingen tog något personligt:)

Ana hur sköna som helst och smått lata och ointresserade.

Några höjdpunkter

Tillfånga tagna av nato:)

Mp i basen som råkar döda vår kusin, "fuck there goes my promotion".

Taxiresan när karim ska möta gud:)

Taxiresan med ana;)

The cook-hade ett paket till dig men tyvärr så kunde jag inte leverera det på grund av att vi inte kunde visa oss öppet:)

Har en massa roliga minen och händelser från ännu ett roligt HaM;)

Tack till alla och jag hoppas vi ses på nästa spel.

Kram

ila liqaa`
LOCOS - Don´t underestimate the POWER of the darkside

LisAvatar
Lag: Rebellions

Postby LisAvatar » 17 August 2014, 12:55

Hi guys.

I just wanna say that i had a great time again at this years HaM. Only getting better and better. I have participated in all 4 HaM. :)

If any doubt who i am, I played Rashida in the Village.

About the outfits... I did tell the guys to get something better than last year. I was told that since i didn´t wear a burka, mine was acceptable. I for myself did feel the gap between the swedish and us. I tried to walk around in the village a lot to try and get to talk, though i know that it maybe should have been one of the guys and not the only woman in town. ;)

There was some intrigues ( please mind the spelling ) planned. That was also the reason i tried to get contact with ppl.

Hassiz.. you made an impression. I totally loved when you talked to the village, and yelled at nato for taking women of the road to torture them.

The CIA... You really make an effort in what you do.. especially in interrogation.. ( hate you... or something. ) :)

Yog.. You always made ppl laugh with your stories..

Another thing i thought was great, was when a football was pulled out, and most of the village suddenly playing. And better yet when some nato-guys joined in. That was great.

I could go on and on, But buttom line, It was a great experience to be there again. Since this is said to be the last HaM, i hope something else will come up. We would love to come play with everybody again.

" Rashida "

YogHippie

Postby YogHippie » 17 August 2014, 21:01

Oh yeah.. the soccermoment... that was funny. :)

Question to NATO about that; How long did it take you to figure out what we REALLY tried to hit with the ball? ;)

Senchoo
Lag: N.W.I.

Postby Senchoo » 17 August 2014, 22:09

Tjenare alla glada

Jag spelade taliban tillsammans med resten av Locos och Wizeguys.
Ris:
*Fortfarande lite väl överdrivet med Nato, men klart då finns det fler att slå till på
*Har egentligen ingen ris att ge ut förutom till mig själv som var väldigt low-key och orken fanns tyvärr inte i sinnet (hoppas det inte smittade av sig)
*Ville ha med att vi blev tillfångatagna av ingen orsak alls, men nu i efterhand sköt ni er själva i foten när vi kommer tillbaka med en erkänd NATO-dödad Civil
*Tappade bort min gångpinne
*Jag hade på mig UTP brallor för att mina afganbyxor pajjade och kunde knappt hålla sig uppe även med skärp. Ingen märkte det tydligt, men aj aj på mig iaf.

Ros:
*Yog du löste alla matproblem även om det var enkel mat så var det väl värt varenda krona. Hoppas bara någon fick nytta av min frukost på Söndagen.
* Ni fyra som började tvivla att gå ner för vägen för att jag sa nej...om ni bara visste hur mycket i skottlinjen ni var för 2 maskingevärsskyttar. Det var bara ett litet socialt experiment jag gjorde för jag bara gick runt.
*Alltid kul att vinka till bilar som precis ska köra på en IED
*Wizeguys, ni är alltid så påhittiga och alltid kul att alltid bara hänga med i farten när ni ska hitta på något.
*Guardian Angels: Magnus för att du är så stencool, men ändå gör allt rätt, väldigt imponerande! Lina för att hon glömde sin väst: https://www.facebook.com/photo.php?v=61 ... 5872452873
*Fotboll...jag fick till jävla bra träffar med skruv, men de gick precis lite för mycket höger om er öppning till huset. Trodde först att ni bara kom ner för att ta bollen, men att gå med var väl uppskattat :)
* _ALLA_ i byn. det var trevlig atmosfär från första början. Och jag tog avstånd från ANA, men ni verkade vara trevliga prickar. Synd bara jag inte hade lika mycket kontakt med Ray som spelar ANA så jävla bra!

Bästa historien:
Kommer gåendes för att vara varningssignalen för ett gäng tallisar. Ser transporttjänsten komma, alla var ju med oss...sen Ray...jahopp då fick jag varna och hålla koll. Ray ställer sig med behörigt avstånd från mina gubbar som troligen alla hade sina vapen riktade mot honom. Jag ställer mig och pissar och håller koll. De går tillbaka efter drop, inga frågor eller något som kunde landa honom i trubel, även om en ger mig pengar för "kampen" mitt framför.

Jag kommer fram till gamla checkpoint-korsningen och mina gubbar kommer i position. Jag promenerar runt med min stav och varje gång jag ser någon ringer jag in det att var folk är på väg och om det var några fordon. Tror ingen såg mig som ett hot. Stoppar en grupp på 4 soldater genom att säga: Vägen är stängd, ni fr gå det hållet *pekar mot andra vägen*. De vill ha reda på varför, men jag förstår inte. De gjorde 360 security framför 3 Locos med AK:s cirka 2 meter ifrån dem. Sen drar de vidare mot den vägen jag sa och stannar i en grupp precis nedanför kullen med 2 RPK skyttar. De radioar in och snackar med HQ och sen efter en stund går de vidare förbi mig iaf med ett litet leende på läpparna :)

Sitter på en sten och vinkar på 2 bilar som kör förbi. IED sprängs som planerat och helvetet brakar lös. Jag hämtar TAXI:n och kör dit igen för att se om alla NATO är döda så ska jag plocka upp resten av Talibanerna och dra ifrån. Dock kom jag och de få NATO som var kvar var väldigt förvånade och väldigt nervösa att jag svängde upp med Beach boys pumpandes i högtalarna. Vänder när en nato bil till anländer för att se till att jag inte blir tagen. Såg det allt i era ögon så jag lämnade er med händerna i fickorna :D

Tack för detta spelet och hoppas det dyker upp liknande spel snart.

Return to “Hearts and Minds”