Civila på Hearts & Minds 3

Moderators: Jesus, massiive

Chili

Civila på Hearts & Minds 3

Postby Chili » 22 May 2013, 22:00

Hej allesammans. Jag håller på o drar ihop ett gäng som ska lajva bybor på HAM3. Det finns en grupp på facebook som heter Civila på Hearts & Minds 3. Känner ni fler som ska lajva bybor får ni gärna berätta för dem om gruppen. Gruppen är sluten vilket innebär att den bör gå att hitta om man söker på den och man måste bli medlem i den för att kunna läsa inläggen.

Att kombinera Airsoft med lajv är inte helt plätt-lätt, men när man väl lyckas blir det oftast något väldigt coolt utav det. Jag tänkte ta upp lite punkter som jag har tänkt på. Vissa punkter är saker som vi kan göra bättre till HAM3 och vissa punkter är rena tips som kan vara bra att tänka på. För vissa kanske denna information faller sig väldigt självklart medan det för andra blir en upplysning. Vissa saker kanske redan har diskuterats genom feedback osv men i så fall skadar det ju inte att repetera det.

I detta inlägg kan lajv-termerna ”OFF” eller ”OFF-LAJV” användas vilket är detsamma som ”OFF-GAME” inom airsoftvärlden. Ordet kan även ha olika böjelseformer som att offa, något är offigt, offande osv.

Död man går
På förra lajvet stormades byn av NATO-soldater (cool upplevelse för övrigt) och under denna räd attackerade talibanerna byn varpå vi bybor sprang åt alla håll. När lugnet lagt sig och vi går tillbaka ser vi soldater med sina deadrags på huvudet som står och snackar med varandra mitt på vägen precis utanför byn för att sedan helt öppet gå sin väg, precis som på ett söndagsspel. Ett sånt här beteende är såklart inte önskvärt på ett lajv. I verkligheten så dör man och då ligger man kvar.
Men vi förstår ju alla att det inte är särskilt kul att ligga still och spela död ett helt lajv så därför ska jag berätta hur man löser det på lajv.
Blir ens karaktär dödad under strid ligger man still och spelar död tills striden lugnat ner sig. När folk sen gått sin väg kan man försiktigt smyga därifrån. Skulle det vara så att ens karaktär dör på en väldigt offentlig plats där det finns folk hela tiden (tex i byn) så bär man undan personen till en plats där det är lugnare och ingen ser. Därifrån kan man sedan smyga iväg. Det tillhör god lajv-sed att bära undan döda karaktärer. Skulle någon därefter råka se personen som smyger iväg så må det vara hänt.

Nato snackar svenska/danska
NATO/ISAF osv snackar engelska. Om ni som spelar i dessa fraktioner pratar svenska eller danska blir det väldigt konstigt i spelet eftersom dessa språk motsvarar dari och pashto som är det inhemska språken, vilket era karaktärer inte bör kunna om ni nu inte spelar tolkar. Så håll er till engelska. Det blir roligare både för er och för oss.

Offa oss inte
Gå inte fram till oss under spelets gång och säg kommentarer som är off. Till exempel "fan va bra du lajvar". Även om en sån kommentar är väl menad så förstör den vårt spel eftersom den förstör illusionen av att vi faktiskt är i Afghanistan. Om man verkligen behöver säga någonting off till någon så gå då undan där ingen riskerar att höra er. Man kan tex säga "kan vi gå undan och prata en stund" till personen man vill prata off med. Fundera innan ni offar någon om situationen går att lösa in-lajv istället. Står en toyota-pickup mitt på vägen så ni inte kommer fram med ert fordon så gör en scen av det och fråga runt vems bilen är istället för att säga "off, kan ni flytta bilen".

Ett odiskret och offentligt offande.
På förra lajvet var det väldig dålig lajv-disciplin i byn. Vissa var inte in-lajv och pratade off helt öppet i byn. Hur det såg ut på resten av lajvområdet som i nato-basen osv kan jag inte uttala mig om då jag aldrig var där. Min ambition och förhoppning den här gången är att vi ska bli ett gäng vana lajvare som bor i byn och de som kan hålla en karaktär 24/7 är också välkomna att bo där.
Lajv kan i mångt och mycket vara en skör illusion som alla bär ansvar att vårda. Så köp konceptet fullt ut och lev er in i fiktionen, det kommer ta det här till helt nya nivåer ;)

Strid mot civil
Det kanske händer att ni i spelets gång hamnar i gruff och handgemäng med oss bybor om era karaktärer gjort sig förtjänta av det ;) Det kan handla om att vi knuffar på er eller rycker er i stridsvästen, kanske till och med gestaltar/markerar någon form av slag. Denna lite hårdare typ av spel kallas ofta för fys-lajv. Att tänka på här är att inte ta i som om situationen hade varit på riktigt. När jag har gett mig in och små-gruffat med personer på lajv har jag fått uppleva nack-sving och andra judo-konster som skulle kunna vara rent utav farliga och som jag har fått ont av efteråt. Så tänk på att ta det lugnt.

RELAX
Ordet RELAX är ett säkerhetsord som taggar ner spelet. RELAX kan användas om man känner att en situation i lajvet blir jobbig off. Man kanske tycker att någon tar i för hårt men det kan också användas om någonting känns psykiskt påfrestande likväl som fysiskt. Ordet används genom att man helt enkelt säger RELAX. Spelet fortsätter då i lite lugnare tempo.

Det var nog allt sålänge. Glöm inte bort att sprida ordet om fb-gruppen till folk som ska spela civila :)
Last edited by Chili on 3 May 2018, 11:08, edited 1 time in total.

massiive
Lag: ST36

Re: Civila på Hearts & Minds 3

Postby massiive » 22 May 2013, 22:52

Dessa punkter som Gustav nämner är punkter vi tänker implementera och vi från arrangörsteamet tackar ödmjukast för Gustavs jobb och initiativ!

Gustav gav mig även en länk till en artikel som är väl värd att läsa, både för "lajvare" och airsoft-utövare!

http://inlajv.se/visa/40/mellan-tva-var ... och-milsim
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Return to “Hearts and Minds”