Saker som kan gå fel vid meckande

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
rometotal699

Saker som kan gå fel vid meckande

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 23:37

Hej på er jag skapar den här tråden nu för det är något som jag önskar att det fanns särskilt när man är ny inom det här:

Jag skulle byta fjäder i en AK Bössa det gick fullständigt åt pipan kan jag säga. Här kommer några korta redogörelser.

Man kan börja med att säga att den fjäder som sitter i växel lådan är bra mycket starkare än man kan tro den är inte lätt att hålla kvar när man ska stänga växellådan igen. Det som jag var tvungen att göra var att hålla fast cylindern, kugghjulen, och fjäderns bakre del som inte sitter i cylindern samtidigt som man gör detta så ska man först ta bort en hand av de två man innan detta har haft på plats här. Sedan kommer man med själva locket till växellådan och är då tvingar att släppa greppet helt om en del av dessa delar. Resten av det här talar nog för sig själv skulle jag tro. Det som då kan hända är också att flera av de mindre fjädrar som finns i växellådan och används till avtryckaren lossnar väldigt gärna. Enda sättet jag kom på att få dit dessa igen var att plocka ut cylindern och sätta tillbaka fjädrarna och sedan tillbaka med cylindern igen.

Sedan har vi ytterligare en liten rolig detalj som jag upptäckte inte var lika lätt. När man har kommit fram till själva växellådan och ska öppna denna så har den en metallplatta högst upp i 95% av de instruktions filmer jag har sett så var det bara att lyfta lite i en ände och sedan skjuta bort den här plattan. I alla instruktions filmer har den gått att skjuta bort. I min bössa satt den fast och rörde sig inte åt något håll det hjälpte inte att bända i ena kanten på den heller. Jag kan inte längre få dit den plattan för att man var tvungen att böja den så mycket för att få bort den.

Det här är några av mina senaste lärdomar i det här området och jag har nu tagit till hjälp för att plocka ihop allt igen och kanske reparera eventuella skador som kan ha blivit på växellådan det återstår ännu att se.

Mini_
Lag: Northmen

Re: SAKER SOM KAN GÅ FEL VID MECKANDE

Postby Mini_ » 18 January 2017, 14:51

Du får ursäkta men jag förstår inte syftet med denna tråd?

charliebrown
Played Since: 2016

Postby charliebrown » 18 January 2017, 14:58

Jag tror att det är menat som ett tips för nästa person som försöker sig på detta för första gången. Uppenbarligen räckte existerande filmer/guider inte till.

Vad är problemet med det?..

Maercosh
Lag: Vänner i skogen
Played Since: 2015

Re: Saker som kan gå fel vid meckande

Postby Maercosh » 18 January 2017, 15:37

För att få ihop allt brukar jag hålla ett finger i hålet på gearboxen som trycker ner fjädern och cylindern/pistongen.
Anti reversal latch brukar ibland hålla i sig själv om man lyckas med det och avtryckaren går att sätta dit samtidigt som man trycker på skalet.
Detta går att göra med två händer men underlättar om man har en tredje som hjälp.

Mini_
Lag: Northmen

Postby Mini_ » 18 January 2017, 16:54

Jag tror att det är menat som ett tips för nästa person som försöker sig på detta för första gången. Uppenbarligen räckte existerande filmer/guider inte till.

Vad är problemet med det?..

Problem o problem, för det första framgår det inga tips.
Han förklarar enbart vad han gjorde, vilket han uppenbarligen gjorde fel då han nu vädjar om hjälp i annan tråd.

Och ska man döpa en tråd till "SAKER SOM KAN GÅ FEL VID MECKANDE" så tänker jag mig mer en informationsguide på saker man skall tänka på vid pillande med bössan eller liknande.

Han saknar erfarenhet och finess helt enkelt, vilket vi alla gjorde i början.

Så min fråga kvarstår :)

Return to “Nybörjare”