Fjäderbyte

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
rometotal699

Fjäderbyte

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 01:57

Hej nu ber jag om hjälp till slut jag skulle göra ett fjäderbyte till en lättare fjäder i en ak aeg.
problem ett luckan som det bara skulle gå att dra bort och var så i 95% a alla instruktions filmer jag tittade på många gånger innan var i stort sett omöjlig att få bort och satt som berget och detta löste jag till slut efter många om och men med att konstatera att det var omöjligt att ta bort denna utan att vrida bort den detta bestämde jag mig för att lösa genom att ta bort den biten med våld då den var bra att ha en inte livsviktig. Planen var/är att sedan återställa den så att den kan fylla 50% till 75% av tidigare funktion och ändå sitta kvar på platsen. Det rör sig då om luckan som är bra att ha när man shimmar växellådan.

Problem två:

Självklart så hoppar det ut delar ut växelådan trots ett mycket försiktigt öppnande och med första meckförsöket så valde jag snart att plocka ut så gott som allt för att sedan kunna avvända mig av guider och liknande detta gick faktiskt bra och jag fick ordning på innanmätet igen. Sen skulle man sätt i fjädern och börja sätta ihop allt igen. Då hoppar fjärden ur två gånger och nu sista gången den hoppade ut tog den med sig baksidan av cylindern där fjädern ligger så den biten misstänker ag kan vara trasig och måste bytas.

Nu undrar jag vad som är bäst i följande lösningar:

Lösning 1 jag betalar någon att fixa växelådan det vill säga skickar gejerna till denna någon och betalar hälften vid tillfället och hälften vid färdig hemleverans. jag är gärna med och ser hur arbetet utförs om det inte blir för långt att åka då för att lära mig vad jag gör i de olika situationerna. Situationer som jag vill nämna inte verkade hända eller ens riskera att hända i någon av de videos som guidar igenom en sån här grej.

Lösning 2 köper en helt färdig växellåda med motor som inte kräver någon montering alls likvärdig eller bättre växellåda och motor. Alltså en komplett växellåda med motor som jag bara sätter in vapnet och skruvar ihop vapnet och sen är det klart. Den ska då vara ned graderad till 100ms
Last edited by rometotal699 on 17 January 2017, 02:15, edited 1 time in total.

Maercosh
Lag: Vänner i skogen
Played Since: 2015

Re: Fjäderbyte

Postby Maercosh » 17 January 2017, 02:13

Var bor du?
Jag gjorde samma sak när jag var ny men nu kan jag plocka ihop och isär en låda utan problem.
Menar du att cylinderhuvudet lossnade från cylindern? Den ska endast sitta med hjälp av oringen så den ska inte på något sätt vara monterad i cylindern

rometotal699

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 02:15

Jag bor i Kil jag tar gärna emot hjälp :) Skulle tro att cylinderhuvudet lossnade.

Maercosh

Postby Maercosh » 17 January 2017, 02:19

Tyvär för långt för mig att åka, men när du plockar ihop lådan. tänk på att fjädern gärna vill hoppa ur, håll den nere med antingen en skruvmejsel i spring guiden eller med fingrarna egenom hålet i gearbox shell. Som på videon vid 12:25: https://www.youtube.com/watch?v=bCU6ClFJ_oI
Kolla denna video som är på en V3 gearbox(samma som i ak): https://www.youtube.com/watch?v=G9HoOJSOLC0

rometotal699

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 02:22

Den där plastbiten som sitter i slutet på ccynildern ska det vara ett hål i den eller inte? Jag är inte helt säker ifall även den tog stryk när fjädern flög iväg sista gången?
Last edited by rometotal699 on 17 January 2017, 02:25, edited 1 time in total.

Maercosh

Postby Maercosh » 17 January 2017, 02:25

ja det ska vara ett hål i cylinderhuvudet eftersom det är där den komprimerade luften trycks ut. på cylinderhuvudets metalldel ska det också sitta en nozzle, och nozzlen ska sättas ihop med tappet plate
http://www.airsplat.com/Images/gearbox.jpg

rometotal699

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 02:28

Jag ska prova igen men om det inte går kan du ev tänka dig att ta emot gearboxen via post och sätta ihop den i så fall behövs det reservdelar i ett sådant fall så är det bara att höra av sig så skickar jag över betalning för detta. tack för informationen förresten :)

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 17 January 2017, 06:49

Ta lite bilder och lägg upp. Väldigt svårt att förstå exakt vilka delar du menar annars.
-:Skogsfrisk:-

rometotal699

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 11:12

Jag förstår det men bilder nu är kanske för sent måste i så fall skruva isär allt igen men det måste man nästan göra ändå.
jag fick ihop gearboxen igen och den går men säkringen fungerar inte och om växlingen mellan semi och auto fungerar vet jag inte heller. Jag funder att på att lägga till en tredje lösning.
Alltså det är kul att göra saker själv och jag tycker om det men jag funderar på att göra om hela bössan till reservdelar och köpa en ny i stort sett i samma modell glömma för all just nu överskådlig framtid att man kan greja med den själv och lämna bort alla uppgraderings jobb, service jobb och reparations jobb till andra tills jag återigen får lust att försöka själv med att skruva på en sån här. Dock rengöra pipan , och kontrollera alla skruvar kan jag göra själv. På en till två månader om man drar in lite på utgifterna är det ganska enkelt att spara undan så att man aldrig behöver tänka på det första försöket igen. Just nu betalar jag hellre lite för att andra ska göra det och det blir bra än den här katastrofen. Det man främst har lärt sig är att det finns massor med saker som kan gå fel som man inte ser i instruktionerna.

PS Jag menar inte att vara negativ men det här är nog det bland det svåraste jag har skruvat på om man ser till allt som gick fel det är en rolig hobby men jag utelämnar just nu gärna allt meckande åtminstone för ett till två kommande åren det borde finnas folk som mot betalning kan tänka sig att skruva och greja med sånt.

Jag har inte gett upp med att lära mig jag vill helt enkelt göra det enkelt nu och vänta med att lära mig den biten tills lusten att lära sig att skruva på den kommer tillbaka... :) Dock då med kunnig person sittande bredvid särskilt de första gångerna men jag tror att det hör till framtiden nu

rometotal699

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 23:16

Jag har lösning på gång nu men jag vill nog gör en ny tråd som jag gärna hade sett att det fanns redan innan då hade man nog inte ens försökt själv första gången.

Men tack för svaren
/Rometotal

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 17 January 2017, 23:33

Skapa inte trådar i onödan bara. Du kan väl lika gärna fortsätta i den här?

Att meka är inte för alla, och är man inte lagd åt det hållet så är det bättre att lämna bort det till någon som kan.
-:Skogsfrisk:-

rometotal699

Postby rometotal699 » 17 January 2017, 23:39

jag brukar normalt kunna lära mig såna här saker ganska enkelt jag gör det mesta själv hemma om jag kan det och brukar annars se till att lära mig men det här var kort sagt det svåraste man har provat att mecka med. Dock så brukar man alltid börja på noll i kunskap men bara man lär sig så brukar det släppa sen men det här är kanske svårare än vanligt vardags plockande jag lyckades byta batteri i en brandvarnare för ett tag sedan. Det var riktigt knöligt men efteråt såg jag när man läste på lappen med förstoring att den inte skulle gå att öppna den brandvarnaren. (tio års batteri) :)

Men nu så lämnar jag över det här till någon som kan det så får vi se vad som händer...

Dog
Played Since: 2009

Postby Dog » 28 January 2017, 16:32

Hahaha. Känner igen mig. Förra veckan skulle jag byta fjäder i min AK och den sluta ungefär likadant, alla delar sprutade ut.

Tips på den svarta plåten som håller ihop boxen är att bända runt hålet och sen ta en hammare och slå lätt på skruvmejseln i hålet. Sen gav jag dock upp själv på avtryckaren som hoppa ur.

Tur så lyckades jag få den fixad av en kunnig mek men det krävdes två personer!

Return to “Nybörjare”