CYMA AEP Lipo-mod video/tutorial

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
Martin_Gustafsson

CYMA AEP Lipo-mod video/tutorial

Postby Martin_Gustafsson » 16 December 2015, 11:53

Har länge suttit och funderat på om jag ska köpa mig en CYMA AEP glock för att lipomodda hemma. Nu ska jag göra det!
Har tidigare hittat bra youtubevideos på engelska som visar hur man ska göra. Nu är de dock svåra att finna!
Någon som kan länka en SOM ÄR PÅ ENGELSKA, eventuellt tyska eller svenska också...
Tack på förhand
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Rufs
Played Since: 2004

Re: CYMA AEP Lipo-mod video/tutorial

Postby Rufs » 16 December 2015, 13:52

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 16 December 2015, 15:03

Man måste ju löda sladdar och sånt. Verkar inte jättesvårt men inte jättelätt heller.
Är det din video som du länkat? Najs med 1100 mAh, inte sett nån annan som gjort. Ska lätt köra det istället.
Kan man löda på sladdar till batteriet utan att ta loss massa delar?
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Rufs
Played Since: 2004

Postby Rufs » 16 December 2015, 18:27

Det minns jag inte, tror jag rev loss hela batterihållaren och lödde dit nån kontakt direkt på kablarna. Eller om jag lödde batteriet direkt på kablarna? I vilket fall gjorde jag det hela på nånstans runt 20 minuter utan att fundera så mycket.

Det är verkligen inte svårt, bara att köra.

Maercosh
Lag: Vänner i skogen
Played Since: 2015

Postby Maercosh » 16 December 2015, 19:08

Finns väl en minimodell av ett 7.4V lipo som passar på den platsen ? Bara byt ut den nuvarande kontakten som man trycker i batteri i till en mini-deans

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 17 December 2015, 09:11

Tack för svar.
Okej, men då borde det inte vara några problem. Jag är van vid att pilla med saker och mina lödningsskills börjar bli okej.
Får se vilket batteri det blir. Lutar mot ett litet 300mAh 7.4V Nano-tech som de flesta kör. Ska ändå ha som sidearm så behöver inte så stor kapacitet på batteriet.
Mina affärsredovisningar

Herr Nilsson
Lag: S.A.W
Played Since: 2012

Postby Herr Nilsson » 17 December 2015, 12:13

Kan rekommendera att du skaffar mini Deans, kör det i min lipo moddade Well och det funkar bra i de extremt tighta utrymmena som är i en AEP.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 14 July 2017, 17:13

Har nu införskaffat en CYMA AEP, cm.127 (glockliknande, samma som cm.030 inuti). Precis satt minideans på den och bytt pipa till en 6.03mm.
Kan intyga att minideans är att rekommendera. Passade bra då.
Hade man försökt med vanliga deans eller tamayakontakter så hade det blivit väldigt tight. Ev att man måste slipa ner nånstans.
Mina affärsredovisningar

Herr Nilsson

Postby Herr Nilsson » 15 July 2017, 11:46

Köpte du en anpassad pipa eller moddade du en vanlig tightbore?

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 15 July 2017, 19:16

Jag moddade en vanlig.
Köpte fel sorts pipa till en AK som låg o skräpade. Dremla till så den passade AEPn istället. Det blev inget snyggt jobb men det funkar med hoppen o så. Kunde kanske sitta lite tightare i hophuset men det var lätt att fixa med typ locktight eller liknande.
Fick även kapa längden men det var den enkla delen. Bara kapa så fint som möjligt och slipa lite på yttersta insidan så att en kula kan passera fritt.
Mina affärsredovisningar

Herr Nilsson

Postby Herr Nilsson » 15 July 2017, 20:28

Grymt, överväger att göra det samma men har dåligt med tightbore liggandes. Man vill ju ha en ganska tajt pipa så man får ut några extra MS. Mitt problem är att min piniongear är väldigt sliten (och att min Well sitter ihop med superlim).

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 15 July 2017, 23:50

Kanske blev lite mer ms men inget som märktes så mycket. Kan inte krona hemma heller.
Har dock hört att CYMA (inkl andra kina märken???) AEP sällan är speciellt täta mellan pipan o gummit. Så en åtgärd att öka ms är att göra det tätare.

Jag bytte pipa mest för att öka precisionen. Precisionen blev myyycket bättre än originalet
Mina affärsredovisningar

Herr Nilsson

Postby Herr Nilsson » 16 July 2017, 12:42

Jag har tätat allt som går att täta och det gör skillnad. Länge övervägt att skaffa ett pdi pistonhead till den vilket jag tror skulle göra skillnad, men den är på gränsen till hålla ihop..
Om man vill vara crazy så går det stoppa i lossi rc motorer i aep...

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 16 July 2017, 13:02

När du tätar "allt" hur tätar du då? Mellan gummit och pipan eller själva hopup-huset/triggern? Beskriv gärna lite mer.
Va e grejen med PDI pistonhead? Är det ny tätare pistong? Och är pistongen den som "för fram" kulan från magasinet?
Va e grejen med lossi rc motorn? Är den överdrivet snabb?

Sen har jag hört att man kan byta fjäder i gearboxen. Någon som vet hur många ms extra det handlar om? Samt om det är värt besväret att öppna boxen?
Mina affärsredovisningar

Herr Nilsson

Postby Herr Nilsson » 16 July 2017, 13:25

https://eagle6.co.uk/shop/catalog/produ ... mg-series/

Detta är piston head, det är den som komprimerar luften när fjädern åker frammåt. Original är väldigt orund och lite allmänt kass så tätar inte lika bra och således används inte all energi till att skjuta iväg kulan.

Tätat på de klassiska ställena, runt cylinderhuvudet och vid hopup-pipa. Har även gjort den klassiska grejen med att man "tänjer" oringen lite. Lossi motorn är starkare och borde ge mer respons men är nog bara om man är galen..

Har läst att många inte rekommenderar hårdare fjädrar och jag kör standard i min. Man kan ju så klart testa.

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 16 July 2017, 14:29

Tack för utförligt svar.
Hur tätar man bäst vid hopen-pipan? Sån rörmokartejp för att täta mellan 2 fattningar tex?
Mina affärsredovisningar

Return to “GBB och pistoler”